torsdag 2 februari 2012

Bästa bönan

Lovorden har haglat över både My New Roots och Green Kitchen Stories i vissa delar av matbloggosfären.

Jag har varit inne och spanat ganska mycket, men aldrig lagat något därifrån. Jag har i ärlighetens namn tyckt att det har verkat lite fööör nyttigt och lite fööör hälsosamt. Alltså nästan lite provocerande... Men nu! En soppa med namnet ”White Velvet Soup” kan inte ens jag motstå. My New Roots gästbloggade på Green Kitchen Stories med det här receptet, så där gjorde jag två flugor på smällen.

Den innehåller två av mina favoriter: vitlök och blomkål. Och så något som hette limabönor. Jag är osäker om det är samma sak som de Stora vita bönor på burk som jag brukar köpa, men Stora vita bönor blev det. Dessa vita bönor är min favoritböna. Förutom kaffebönan, och chokladbönan, men de är ju i en helt annan kategori förstås.

Här hittar du originalreceptet, och så här gjorde jag.

Vit sammetssoppa

(eller soppa på rostad blomkål och SVB)
4 port

1 huvud blomkål
8 vitlöksklyftor
2 gula lökar
3 tsk olivolja
saft av 1 citron
Flingsalt
2 burkar stora vita bönor
½ liter grönsaksbuljong
½ liter vatten (+ ev mer)

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Skär blomkål och gul lök i munsbitar, skala vitlöksklyftorna. Lägg allt på en bakplåtspappersklädd plåt, och drizzla över olivolja och salt. Rosta i ugnen i 40 minuter, grönsakerna ska ha fått lite färg. Låt grönsakerna svalna lite och mixa dem sedan med vita bönor, buljong, citronsaft och vatten. Spara några buketter blomkål och bönor att toppa soppan med. Häll över allt i en stor kastrull och värm upp soppan, tillsätt mer vatten om du tycker det behövs. Smaka av med mer flingsalt. Toppa soppan med någon bukett blomkål, ett par bönor och en nypa paprikapulver.


Rostningen av grönsakerna gör att de får en mjuk och söt smak, vilket blir prima tillsammans med bönorna. Krämigt, och ja sammetsmjukt med mycket smak. Syran från citronen är det som ger den sista fina touchen. Jag sällar mig i kön för att prisa både MNR och GKS. Hurra! Sarah B for president! och så vidare.

Idag åt vi soppa igen, men det är en helt annan historia.

15 kommentarer:

  1. Haha, jag visst kan man bli provocerad av hälsosamma människor! Har nog haft lite samma känsla när jag varit inne på ovan nämnda bloggar. Det här soppan låter dock supergod och jag blir verkligen sugen på att göra den själv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas de bloggarna äter annat onyttigt också, som det inte bloggas om... chips tex.

      Radera
  2. Jag har inte varit inne på bloggarna... är de jättekända? Dum fråga kanske? ;)
    Soppan ser jättefin ut! Rostad säger du... vi åt blomkålssoppa för ett tag sen men rosta blomkålen det gjorde jag inte, låter som jag/vi missade något där! (Limabönor är väl inte samma sak som SVB eller?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur kända de är egentligen, men de poppar upp här och var. Jag läser egentligen inte så mycket icke-svenska bloggar.


      Jag tror inte det är samma sak. Googlade lite, men gav upp.

      Radera
  3. Ja många goda bönor finns det :-) Jag har lite svårt för blomkål har dock också provat en blomkålsoppa som jag faktiskt tyckte om. Den här soppan ser också riktigt god ut. Bönorna gör ju en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just rostningen tror jag är grejen här! Testa!

      Radera
  4. Den låter ju fantastiskt god! Tyvärr är Calle inte förtjust i varken blomkål eller vita bönor, men jag tänker att en sådan här finfin soppa kanske kan omvända honom :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är värt ett försök! Eller så får du vänta in en gräsänka-dag.

      Radera
  5. jag har inte ens varit inne på de där bloggarna, jag kanske blir rädd för hälsosamheten... men nya sopprecept tackar jag alltid för! för soppa är ju nästan alltid gott, speciellt när det är sånt här iskallt väder ute. den här soppan måste du testa: http://chibichibimoon.blogg.se/2011/november/vi-kan-latsas-som-ingenting-men-vi-ljuger-fo.html
    en av de godaste jag lagat! och ätit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det känns ju sådär när man själv tryckt en påse chips igår kväll och går in och kollar på alla sallader, vitaminer och mineraler...

      Soppa är så grymt bra! Tack för sopp-tipset!

      Radera
  6. Jag är också bönfrälst på alla plan. Denna soppa får sättas upp på to-do listan! Jag tror dig.

    SvaraRadera
  7. Den ser verkligen sammetslen ut! Mums, kan aldrig få nog av goda värmande soppor vid denna årstiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, känns som om man nästan överdoserar soppor nuförtiden...

      Radera
  8. Jag följer båda bloggarna men har heller inte lagat något därifrån än, kan tycka som du att det känns lite väl... Ja, jag vet inte. Ska definitivt göra det i alla fall! Eller ja, det har jag ju nästan gjort för den här soppan har jag provat tidigare! Älskade den verkligen, helt underbar - och bara namnet är ju lockande :D

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails