onsdag 15 februari 2012

Matbloggsträff och nästan nakenchock

Det här med matbloggsträffar, jag kan inte nog prisa detta påfund och dess deltagare. Matnördar som äter, bjuder, pratar, peppar, berömmer, skvallrar. Om mat, javisst men även om andra aspekter i det som kallas livet. Vi fick återigen exil i Matrepubliken av Charlotta, och fick även träffa självaste Calle (aka pojkvännen). Temat var kärlek, kitschigt eller hur?

Ann-Louise var där med en passionerad quinoasallad med tillhörande hummus. Rebecka hade bakat hjärtlig roskaka. Sofie hade med Spidekaga och hjärtformade kärleksmums. Karin hade gjort paj med mycket kärlek, så även Linda. Lingonbröd direkt från ugnen fick vi av Charlotta. Johanna hade såklart med sig godaste knäckebrödet. Om vi var mätta och glada? Jadå! Vad vi kom fram till? Att aptit är sexigt.

Även Mårtenssons var där! Jojomen, om än inte i egna höga personer utan i kex-form. Jag lånade nämligen ett recept på svartpepparkex (mycket goda!) från dem, som jag bakade ut i hjärtform. Till kexen, och morotsstavar, hade jag gjort en röra/gucka/spread/dipp av kronärtskockshjärtan och cannellinibönor. Svingod om jag får säga det själv.

Röra av kronärtskocka och bönor
1 burk konserverade kronärtskockshjärtan
1 burk cannellinibönor
1 klyfta vitlök
½ dl crème fraiche
½ dl riven parmesanost
1 msk olivolja
salt
svartpeppar

Gör så här
Mixa kronärtskockorna, cannellinibönorna och vitlök. Vill du ha lite bitar i röran, mixa lite halvdant. Annars kan du mixa den helt slät. Rör i crème fraiche, ost och olivolja. Smaka av med salt och peppar. Dippa allt du kommer åt! Eller bred på kex/bröd. Eller ha som tillbehör till sallad. Eller ät med sked.


Jag tror även att dippen gör sig fint utan mejeriprodukterna, den blir krämig nog ändå. Lite citronsaft i kanske, och lite hett paprikapulver?

Idag hade jag tänkt att dra till simhallen efter jobbet. Jag har nämligen anmält mig till Vansbrosimmet, det "riktiga" den här gången. Men i morse hittade jag inte min baddräkt och dessutom så... ja, det var den enda ursäkten jag behövde. Jag känner mig inte så upplagd på att streaka i Valhallabadet i rusningstid. Till helgen kanske..? (obs. simma inte streaka).

Idag får det istället bli bloggläsande, restätande och Mästerkockstittande. Dessutom ligger det avsnitt av bland annat The Walking Dead, Äkta människor, Once Upon a Time och HIMYM på lager. Jag har även en sprillans nylånad bok, Sömngångerskan av Essie Fox, att läsa till nästa bokcirkelträff. Oj oj, det är mycket nu.

21 kommentarer:

  1. Den där röran och kexen ska jag verkligen göra. Så mycket gott vi åt och så trevligt vi hade! Snart igen va?

    Hjärteformarna köpte jag för minst ett år sedan på den där köksbutiken mittemot saluhallen. Fina och perfekt vid kärleksfulla tillfällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla söta formar, skulle behöva lite fler roliga köksprylar.
      Ja, jag vill gärna ses snart!

      Radera
  2. *Asg* Jag hade velat se dig streaka på badhuset och jag tror faktiskt många med mig!!

    Men jag undrar... var jag inte med ens på det minsta hörnet eller? Jag ska fasiken flytta till Götet och våldgästa er på alla era bloggträffar!! Varför bor alla roliga bloggare utanför Sthlm (INTE mig inräknat)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får se vad jag kan bjuda på till helgen..!
      Ja men gör det! Kom hit!

      Radera
  3. Det är bara att instämma. Både dina kexs och gucka var sveingoda. Tack för en upplyftande och GOD kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack detsamma, din hoummus är inte att leka med!

      Radera
  4. Instämmer med Moma, jag kommer och våldgästar er!! (Eller ännu bättre: ni kommer och våldgästar mig/oss!!) :) Är så avis på er träffar!! Allt ni gjort låter mums!

    Kim, jag hittar inte det där mathäftet med quorn någonstans i våra butiker... om jag ber snällt skulle du vilja skicka ett till mig, plz? (Jag kan betala portot!) Hålan vi bor i har inte detta, förstår de inte att självaste Tant Russin komponerat ihop en rätt? Ja se, bybor! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi pratade lite om en större nationell bloggträff, får se lite vart den idén kan hamna..

      Men åh! Då har de missat grejen ju! Mailar dig.

      Radera
  5. Roligt med era träffar :) Röran låter mycket god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättetrevligt är det! Testa röran, den var en höjdare.

      Radera
  6. vad är väl en bloggträff i matrepubliken? säkert tråkig och fånig och urtrist och... alldeles, alldeles underbar. jag är inte alls ledsen att jag missade det. nejdå! vi ska väl göra om det snart va?! :/

    alltså fritera, bara gör det! det är inte farligt. bara jobbigt när lägenheten luktar fritös efteråt. men det kan det vara värt när man får munkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jadå! Klart vi gör om det. Alla ska med, som det heter!

      Hmmm, fritera alltså... risken finns att jag sen vill fritera allt som kommer i min väg.

      Radera
  7. Fy, fabian vad jag är avis på era fina, och goda! bloggträffar... Jag hakar på de andra damerna när de våldgästar er, var så säkra!

    SvaraRadera
  8. Så gottig röra alltså, suktar fortfarande efter den och Johannas knäcke! Tack igen för senast, så får vi hoppas att det blir av snart igen :) Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni gillade den, lika mycket som jag gjorde!
      kram!

      Radera
  9. Håller med föregående talare - sjukt god röra!

    Hoppas vi ses snart igen!

    SvaraRadera
  10. Är otroligt avis på era träffar, men så kul att läsa om dem! Den där dippen/guckan/röra låter kanongod, så den norpar jag direkt! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är superkul, och väldigt inspirerande! Trevlig helg du med!

      Radera
  11. Och vilken röra! Älskar såna här röror, skall göra den som ett kompelment till en matig sallad i veckan tänkte jag :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails