måndag 27 februari 2012

En utmaning som bar frukt

Kräsen är jag inte, det vet ni väl vid det här laget. Men frukt i mat alltså. Äpple i kalla såser/rätter går bra. Citrussaft och -skal är gott. Fikon och russin kan också funka. Geléer, chutneys och liknande - visst! Men när folk börjar snacka om ananas på pizza och banan i gryta, då vill jag skicka dem till Guantanamobasen eller iallafall Azkaban för lite uppsträckning. Jag tror det är det här med frukt i varm mat som är mitt problem. Men, vad vore livet utan utmaningar? Det tog emot, men jag gjorde det till slut. Aprikoser i grytan.

Tagine är en marockansk lergryta med ett koniskt lock. Formen gör att ångan fångas upp och faller tillbaka på maten. Jag tänker mig att det är lite som vår romargryta. Grytorna man tillagar i Taginen kallas lämpligt nog också Tagine. En gång för hundra år sedan var jag i Marocko och åt någon form av köttbullastagine med katrinplommon(!) som smakade som en dröm. Bra matminne.

Jag har ingen Tagine, har dock hört att IKEA säljer, men en vanlig gryta har jag och det visade sig att den dög bra för att göra en marockansk kikärtsgryta.

Tagine utan tagine
eller marockansk veggogryta
4-5 port

2 små gula lökar
3 vitlöksklyftor
1 kanelstång
5 tsk harissa (jag använde Green Harissa)
1 tsk sött paprikapulver
1 tsk sambal oelek
saft från 1 citron
1 palsternacka
1 morot
1 bit kålrot
1 stor sötpotatis
½ aubergine
½ squash
2 burkar krossade tomater
1 pkt saffran
2 dl vatten
1 tsk socker
1 burk kokta kikärtor
1 dl torkade aprikoser
1 röd paprika
salt, peppar

matyoghurt
kamutvete

Gör så här
Börja med att skala och hacka samtliga rotfrukter i kuber. Skiva auberginen och squashen. Finhacka lök och vitlök, fräs glansiga i olivolja. Tillsätt kanel, harissa, paprikapulver, sambal och citronsaft. Släng i alla grönsaker och låt fräsa med någon minut. Tillsätt tomater, saffran, vatten och socker. Låt grytan sjuda tills kålroten är nästan mjuk, det kan ta upp till en halvtimme. Häll i kikärtorna och paprikan delad i mindre bitar. Smaka av med salt och peppar. Strimla aprikoserna och låt sjuda med en stund. Couscous är väl egentligen det mest korrekta att servera till, men jag föredrar något grövre så som matvete.


Bra söndagsmiddag - nästan långkok (var går gränsen för ett långkok egentligen?). Kryddorna gjorde grytan kraftig och smakrik, och kikärtorna tog mycket smak. Lite spicy, väldigt värmande och riktigt riktigt gott. Nästan ännu godare dagen efter, så kryddorna satt sig ännu mer. Frukten då? Inte illa, inte illa alls, men det kommer att dröja innan ni ser något bisarrt som Flygande Jakob på den här bloggen.

20 kommentarer:

  1. Jag är lite sisådär när det kommer till frukt i varm mat. En rätt som jag älskar är den vegetariska varianten till fiskgratäng dom gjorde i gymnasiet. Banangratäng. Men i vissa rätter gillar jag det inte alls!

    Och dumplings ska bli spännande att både göra och äta, då vi varken gjort det ena eller det andra tidigare. Så vi får se hur det blir! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Banangratäng?! Jesus, det låter INTE som något för mig. Stackars vegetarianer. ;)

      Rapport om dumplings önskas!

      Radera
  2. Jag har däremot svårare för torkad frukt i mat eftersom den oftast är lite söt. Tillhör dock galningarna som glatt tuggar i sig banan, ananas, mango, you name it, i maten. Vågar väl knappt ens nämna här hur sugen jag kan bli på den där Jakob ibland... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha tänk hur olika man kan vara. Vad beror det på egentligen?

      Radera
  3. Jepp, IKEA har tagine-grytor, jag har sneglat på dem både en och två gånger när jag varit där på besök. Hittills lyckas avhålla mig från att spontaninköpa en sån, även om det kliar i fingrarna... de flesta konstiga, nya grejer är ju kul att leka med! :)

    Det här är ett recept helt i min smak och därmed bidrar du mest till min matvecka, för jag har ingredienserna till vykortssalladen på min inköpslista också. :) Största funderingen just nu är om grytan skulle gå att tillaga i lergryta. Det måste väl funka? Jag testar och återkommer med resultatet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. HUR ska man få plats med allt man vill ha?! Får flytta till en lägenhet med bara ett stort kök.

      Yey! Hoppas du ska bli nöjd!

      Radera
  4. Frukt i mat (eller med choklad) har jag också lite problem med. Och russin i kakor (isch) men av någon outgrundlig anledning tycker jag faktiskt att flygande Jakob är gott och kan (men inte gärna) äta ananas på pizza. Aprikoser i mat har jag inte testat men det kanske är dags nu...? ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Russin i kakor, den fobin har jag kommit över faktiskt, nu tycker jag det är helt okej.

      Äsch, man äter väl det mesta egentligen, men vissa grejer mer gärna än andra.

      Radera
  5. Syrliga äpplen i sallad kan funka liksom torkad frukt i vissa grytor men håll bananer, ananas & tillagade äpplen långt borta från mig.
    Din gryta lät riktigt god & helt i min smak!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tillagade mjuka bananer och äpplen.... gaaah.

      Radera
  6. Frukt i maten har vi inte så där vansinnigt ofta heller, och banan det går helt och hållet bort för vår del. Så det kommer inte att finnas någon Jacob i vårt kök heller (förutom Håkans lillebror, han får gärna vara där såklart!). Men ananas och mango och liknande funkar bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja vissa undantag får man göra för Jacob :)

      Radera
  7. Åhhh tagine är underbart gott! Har själv två små (inköpta i Marocko) som jag kan ha på de vanliga plattorna. Ska jag göra lite längre fram.

    Denna gryta låter riktigt god!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ångrar nästan att jag inte köpte tagines när jag var i Marocko, men inte visste jag att jag skulle bli en matnörd då...

      Radera
  8. Tagine verkar jättegott, men precis, HUR ska man få plats med allt? Jag tror som du, det funkar bra med en vanlig gryta med tungt lock så att man kan få bra ånga, fast vad vet jag..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott blev det! Men hade säkert gett en extra god touch med en riktig gryta.

      Radera
  9. Haller helt klart med dig vad angar frukt i maten och haller aven med dig om att man maste ju testa:) Min mamma lagar kassler med banan och sas ovanpa och det ar helt gudomligt... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland funkar det, ibland inte, det är väl slutsatsen :)

      Radera
  10. Det finns en mkt bra taginegryta på Clas Ohlsson.Billig kostar 168kr.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails