söndag 5 februari 2012

Julmusten varar inte heller till påska

Jag har det för bra jag. I och med att det inte lagas kött på regelbunden basis i vårt hushåll, får jag ibland allmosor från Ma och Pa. Förra leveransen till mig, en bättre behövande karnivor, bestod av ett paket med revbensspjäll. Och inte vilka revben som helst, utan julmustglacerade. De gjorde sådan succé hos kockarna att de bunkrat upp med julmust för att slippa vänta tills påskmusten gör entré. Efter att ha smakat, så förstår jag dem. Finger lickin' gooood.

Julmustglacerade revbensspjäll

6 portioner
1 300 g tjocka revben, knäckta
salt och svartpeppar

3 dl julmust
3 krossade enbär
½ dl soja
1 kanelstång
3 nejlikor
1 stjärnanis
1/3 tsk chiliflakes
½ dl honung el sirap
1 msk färsk, riven ingefära

Gör så här

Värm ugnen till 175 grader. Koka ihop samtliga ingredienser till glacen och låt koka ner vätskan till halva mängden, det tar ca 5 minuter på hög värme.

Salta och peppra revbenen och lägg dem i en ugnsfast form. Pensla med glacen och ställ in i mitten av ugnen. Häll lite vatten i botten av formen och fyll på då och då så det inte blir torrt. Stek revbenen i 1,5–2 timmar, eller tills de känns möra när du sätter i gaffeln i dem. Vänd på dem då och då under tiden och pensla dem med glacen. Skär revbenen i portionsbitar och servera dem varma eller kalla.

Har man ingen glömd julmust i skafferiet och inte vill vänta till påska, då tänker jag att man kan testa med Coca Cola.

Och vet ni vad jag hade till? Rotmos! Jag vet inte vad det kom ifrån, men plötsligt fick jag ett sådant sug efter just rotmos. Jag tror knappt jag ätit det i vuxen ålder, men det var sannerligen dags. Fast det blev inte så mosigt, utan mer något som kan kallas för stomp. En bit kålrot, en morot och en potatis tärnades och kokades i buljong. Sen mosade jag dem lätt, och hade i salt, peppar färsk timjan och lite smör. SÅ GOTT! Men det var ju trots allt rotfrukter i, så vad annat kan man vänta sig?


Och så var det söndag igen... och knappt har man fattat att det var helg innan den försvann. Idag botar vi söndagsångesten med fika med kompis, middag på Texas Longhorn och spoken word med världens bästa (och grinigaste) Henry Rollins! Sämre söndag kan man ha.

12 kommentarer:

  1. När jag väl äter kött så är det nästan uteslutande revben, eftersom det är ungefär godast i världen... men julmust? Jag vet att jag har sett glazes med Coca Cola och nästan börjat vifta med ett rökelsekar och ropa: "BLASFEMI!" så att grannarna hör det, för är det något jag ogillar nästan lika mycket som jag älskar revbensspjäll, så är det läsk i allmänhet och Coca Cola i synnerhet. Alltså... FUNKAR det verkligen med julmust i? Det låter helt... whack i mina öron. >.<

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ha, Plommonet rasar! :)
      Jag vet inte riktigt vad det var som gjorde det, julmusten eller något annat, men gott var det!

      Radera
  2. Svar
    1. Ja, den gör väl det! Vi får hålla ut.

      Radera
  3. Coca-Cola har vi kockat med och det var synnerligen lyckat, vi litar helt och hållet på ditt omdöme:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl sockret som gör det extra gott.

      Radera
  4. Ser ut att vara ett sånt där gott rotmos med härliga bitar i. Rotfrukter i alla former är ju yammi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var grymt gott. Funderar faktiskt på att göra en portion nu...

      Radera
  5. Revben är en stor favorit hos mig med och jag kan tänka mig att något så sött och gott som julmust passar finfint till. Och Henry Rollins! Är lite putt över att jag missar honom!

    SvaraRadera
  6. Ser fantastiskt gott det ser ut =)
    kramkram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails