lördag 11 februari 2012

Vi dricker ändå Zoegas

Får ni ofta oväntat besök? Det får inte vi. Jag vet inte om frekvensen av gevalia-besök står i direkt relation till följande faktum: jag inte öppnar dörren när det ringer på om jag inte vet att någon är på ingång. Vem vet vem som kan stå där: Jehovas vittnen, radiotjänst*, galen våldtäktsman (typ Babyface) eller, gud förbjude, några osnutna grannungar. Så ja, tant-poängen är skyhöga när det gäller oväntade påringningar. Nu har vi och för sig fått sånt däringa kikhål på dörren, så kanske kanske öppnar jag nästa gång du ringer på.

Om man inte är så (dörr-)skeptisk som jag är, så kan det hända att man får bjuda den oväntade på något till kaffet. Då har jag det (nej, inte jag för det var nämligen Pernilla som planterat det här snabbt groende fröet i min hjärna): Trifle!

Trifle är en engelsk dessert, där man varvar sockerkaka med grädde, vaniljkräm, bär och frukt. Men jag tänker att den nya triflen är: ta det du har hemma, blanda och ge! Lite mjuk kaka och bär från frysen, en banan, vispad grädde, riven choklad: som ni ser är möjligheterna obegränsade. Vi fick väntat besök i måndags, men jag bjöd på Trifle ändå.

Typ Trifle
4 pers.

4 chokladmuffins
1 burk kesella vanilj
225 gram frusna hallon
1 bit daim

Gör så här
Tina hallonen i mikron, skiva muffinsen. Varva muffinsbitar, hallon och kesella i glas. Toppa med hackad daim. Färdigt!


Jäklar var poppis den efterrätten (läs: jag) var, det blev succé. Smakade lite som en god och ogräddig tårta i portionsform. Det här kommer jag göra fler gånger, sanna mina ord!

Tankarna fortsatte att snurra efter att Triflen var uppäten: citronkaka, blåbär, lemon curd, chokladsås, maränger, banan, jordnötter. Ja ni hör ju, det är bara att börja "trifla" (kvalar väl direkt in på nyordslistan från Språkrådet 2012).

Om man vill bjuda på något omständigt till kaffet, då kan man göra macarons. I lördags morse satte jag igång detta mandel-socker-projekt. Tååååålamod. Digital våg. Petighet. Det gick bra! Jag gjorde enligt det här receptet, men bytte ut lite mandelmjöl mot kakao och fyllde macaronerna med nostalgisk Nötcreme.


Fötterna på bakverken flöt ut lite utanför hatten, men vad fasen, jag är ändå supernöjd! Det trista med macarons är att jag tycker de är bra mycket snyggare än vad de är goda... men alltid imponerar man på någon och då är det ju värt allt slit.

Jag har över helgen härbärgerat mig hos mor och far, vilket betyder att det inte går någon nöd på mig överhuvudtaget. "När mamma och pappa bjuder på räkor, då infinner man sig" - gammalt djungelordspråk. Vi hörs snart, hoppas ni har en fin helg!

*en historia jag ska berätta en annan gång.

16 kommentarer:

  1. trifle alltså, årets dessert! jag ser att det kommer slå igenom stort i år i matbloggsvärlden, trifle är årets macaroons, möjligheterna är ju oändliga. man kan ju till och med smula ner macaroons i triflen! på midsommar för två år sen gjorde jag midsommartårtan i trifel form, rev sönder tårtbottnarna och slängde dem tillsammans med grädde, vaniljkräm och sylt i fina glas. så toppade med färsk frukt. mycket godare än vanlig gräddtårta! (det roligaste är ju att folk blir impade för att det är snyggt, när det är så sjukt enkelt.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du har rätt, din lilla trend setter där!
      Nu längtar jag till midsommar. Plusgrader idag, har du sett det?!

      Radera
  2. Ojoj så gottigt! Trifle har jag aldrig gjort eller testat (!) men det ser ljuvligt gott ut!

    Inte heller har jag testat macarons men dina ser hur goda ut som helst, så duktigt tycker jag!! Har hört att man inte är en äkta bakbloggare om man inte gjort macaron... så jag får väl ta och testa någon dag framöver för äkta bakbloggare det vill man ju vara ;)

    Nötcreme åhhh nostalgi big times!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var hundra gånger godare än macarons, så gör trifle istället, som Pernilla sa, det är det nya!

      Radera
  3. Det där med Macrons ger jag mig inte på. Har inte riktigt tålamod. Trifel är mer min melodi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har rätt dåligt tålamod också, men är å andra sidan ganska envis också (hm, går det ihop?).

      Radera
  4. Macrons är fint, men inte är det särskilt gott... Jag stämmer (som vanligt) in i lovsången- kör på trifle! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte heller cupcakes är väl sådär jättegott? Hur kommer det sig att det blir så populärt?
      Trifle ftw!

      Radera
  5. Någon typ av trifle brukar barnen göra när de ska fixa efterrätten. De klara fixa det själv och alla älskar det. Snyggt blir det oftast också. Macarons vet jag inte om jag någonsin ger mig på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt och gott, perfekt.
      Macarons är ganska roliga att göra. OM man lyckas.

      Radera
  6. Haha, insåg genast hur brittisk jag 'blivit' sen jag flyttade hit. Trifle kan man ju inte bara höfta ihop. Jo, det är klart man kan, det bevisade du ju, men i mitt huvud går det bara inte.

    Här finns det två läger av triflemänniskor, de som vill ha jelly i sin eller bara sherry. Det sker skilsmässor pga denna frågan, det vågar jag påstå. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooops, nu har jag hela Storbritannien mot mig... ;)

      Radera
  7. Glömde ju kommentera macaronerna; de ser farligt goda ut och så nötcreme emellan - oh la la!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails