fredag 24 februari 2012

Allt ska man behöva göra själv

När vi var i London påsken 2010 tog Michaels polare med oss till en vietnamesisk restaurang. Det var livligt, det var BYO, det var varmt, det var stökigt och jag har ingen aning var det var. Men mitt tydligaste minne därifrån var de goda fyllda rispappersrullarna, springrolls*, vi åt. Sedan dess har det byggts upp ett vansinnigt sug efter dessa fräscha rullar. Jag har väl inte direkt letat ihjäl mig på stadens alla restauranger, men hur som helst har jag inte ätit det sedan dess. På väg hem från jobbet i veckan rullade jag förbi en asiatisk butik och bestämde mig för att helt sonika göra egna springrolls.

Vietnamesiska vårrullar med dip
8 rullar

8 rispapper
1 avokado
ett paket färska sockerärtor
250 gram skalade räkor
8 minimajs
en näve cashewnötter
krispsallad
färsk koriander

dip (Nouc Cham)
2 msk socker
2 dl vatten
drygt 1 tsk sambal oelek
1 stor vitlöksklyfta
juice av 1 lime
2 msk fisksås
färsk koriander

Gör så här
Börja med dipsåsen, den mår bra av att stå till sig lite. Koka upp vatten och lös upp sockret i det. Tillsätt sambal, riven vitlök, limejucie, fisksås och koriander. Smaka av, det ska vara en bra balans av syra, hetta och sötma. Justera med lime, sambal eller lite socker. Låt stå till servering.

Skär avokado på längden och hacka cashewnötterna. Dela majs en gång på längden. Riv krispsallad i bitar. Koka upp vatten i en bred traktörpanna, doppa ett rispapper i taget i några sekunder. Lägg pappret platt på en skärbräda, det klibbar ihop ganska lätt. Lägg fyllningen på rispapprets ena sida, vik in ändarna och rulla ihop. Fortsätt med övriga rispapper. Dippa rullarna i såsen, ät gärna med händerna! Jag åt tre. Men sen så har det varit en lång dag och jag var hungrig. Men mest av allt var det så galet gott.


Fräscha rullar med många olika smaker och texturer. Till det, dippen som gör volter i munnen. Tillsammans: ett äkta matfyrverkeri! När man pratar med sig själv när man äter (fyfanvadgott, jajäklarvadgrymduärkim) då vet man att man lyckats.

Jag har ett par rullar kvar, som jag lindat in i plast och hoppas att de ska hålla sig fräscha i alla fall en dag till. Världens bästa lördagslunch tror jag bestämt.

De här vårrullarna var helt klart en värdig start på helgen! Imorgon tar Michael och jag en tur till Trollhättan och Junkyards butik för lite (förhoppningsvis) kvalificerad shopping. Runt kvällningen ska jag testa Krogveckan för första gången. Två rätter för 200 kronor, på anslutna restauranger. Den pågår till den 29:e februari, så än finns det tid. Skynda fynda! Vi stämplar in hos Hos Pelle imorgon kväll och jag har goda förhoppningar.

*har även hört summerrolls.

19 kommentarer:

  1. Alltså....den där krogveckan har jag aldrig kommit iväg på. Är ju ett grymt upplägg. Får nog ta det nästa år!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut, det var väldigt bra hos Hos Pelle.

      Radera
  2. Det där såg smarrigt ut!!
    = )

    SvaraRadera
  3. Jädrars vad gott! Kan du ta och rulla över med några rullar till mig så är du bussig!

    SvaraRadera
  4. Det låter som att det var enkelt att göra, men vi har alltid inbillat oss att det var lite pilleri och meck... Oavsett så låter det väldigt gott, kanske får köpa ett paket papper i Thaiaffären.
    Tycker den där krogveckan är en riktigt bra idé, synd bara att det endast är större städer som har det:(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite pill var det, speciellt när de ville klibba ihop sig, men det var det värt!

      Radera
  5. Jaaa, vad gott!! Precis min smak. Måste ge mig på dessa små godingar själv nån gång:-)

    SvaraRadera
  6. Åh, vietnamesiska vårrullar är grymt gott! Vi har testat med lite olika fyllningar. Ett tips är att lägga rispapprena ett i taget på en fuktig handduk som inte luddar, så är de lättare att hantera. Har även sett att en del steker vårrullarna i olja, men det har jag inte testat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte med handduk först. Som luddade. Ingen bra idé, får jaga en luddfri handduk!
      Tycker att halva grejen med rullarna är att de är så fräscha, så oljan kan de få behålla.

      Radera
  7. F8rsk vårrullar är riktigt gott, men lite svårt att äta snyggt, men det gör ju inget egentligen. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Massa slafs, ingen första dejt-mat direkt.

      Radera
  8. Åååh, vad gott!
    Det här receptet sparar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spara på, glöm inte att laga det också :)

      Radera

Related Posts with Thumbnails