tisdag 7 februari 2012

Har juryn enats om ett utslag?

Juryn, det var idag Michael, Skolm, Stickan och jag. Vad vi skulle bedöma? Thaiinspirerad kolja från Middagsfrid.

Först och främst måste jag berätta om hur jag imponerades av råvarorna som vi fick hem. Mycket var färskt: fisk, kycklinglårfiléer, blandfärs och inte att förglömma alla jättefina grönsaker (världens snyggaste fänkål!). Det börjar bra!

Rätten var lättlagad utan knepiga moment. Här är receptet i sitt originalutförande (alltså direkt från Middagsfrid):

Thaiinspirerad kolja
1 bit ingefära
2 lime
ca 600 g koljafilé
1⁄2 purjolök
1 röd paprika
1 klyfta vitkål (ca 400 g)
250 g broccoli
1 burk kokosmjölk

4 portioner valfritt ris
1⁄2 krm cayennepeppar
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
salt & svartpeppar

Gör så här
Skala och finriv 1 bit ingefära (2-3 msk) och lägg i en bunke. Skölj och riv skalet från 1 lime och lägg i bunken med ingefära. Tillsätt saften från 1 lime, 1⁄2 tsk salt, 1 krm svartpeppar och 1⁄2 krm cayennepeppar i bunken. Lägg ner ca 600 g koljafilé i bunken och gnugga in marinaden.

Koka valfritt ris till 4 personer. Halvera 1 purjolök på längden. Skölj och strimla 1⁄2 purjolök. Skär 1 röd paprika och 1 klyfta vitkål (ca 400 g) i 1 cm breda strimlor. Skär 250 g broccoli i buketter och bitar.

Smält 1 msk smör i en traktörpanna och fräs purjon, vitkålen och broccolin på medelhög värme i 5 min. Tillsätt 1 burk kokosmjölk, 1 pressad vitlöksklyfta, 1 tsk salt och 1 krm svartpeppar i pannan. Koka upp och låt puttra under lock på medelvärme i 2 min.

Tillsätt fisken med marinaden och paprikan i pannan. Låt sjuda under lock på medelvärme i 7 min. Skär 1 lime i klyftor. Servera fisken och såsen med riset och limeklyftorna.


Oj, vad mycket mat det blev! Minst sex portioner räknade jag det till (matlåda - woho!). Lite för mycket grönsaker i förhållande till fisk och sås.

Och till väsentligheterna: smaken. Koljan, en helt klart underskattad fisk, var riktigt god, marinaden gjorde sitt och man kände verkligen att den var färsk. Kokssmaken var "lagom" tydlig, även om vi önskade att konsistensen på såsen kunde vara krämigare. Grönsakerna blev mjuka utan att tappa tuggmotstånd. Bra mix av grönsaker! Om jag skulle gjort något annorlunda? Kanske lite fisksås och färsk chili, vi saknade den extra lilla stunsen. Överlag var vi dock nöjda och glada och utslaget ligger runt 4 russin av 5 möjliga.

Jag ser redan fram emot morgondagens middag, det här var ju kul!

17 kommentarer:

  1. Det ser väldigt gott ut! Ett recept helt i min smak.

    SvaraRadera
  2. Såg riktigt gott ut! Jag är ganska svag för fisk, har alltid älskat det, och kokosmjölk. En av mina bästa grytor innehåller (helst) lax, kokosmjölk och röd currypasta. Och så grönsaker. Supergott! Väntar med spänning på dagens rätt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också svag för fisk. Undrar om det beror på att jag vuxit upp på en ö? Låter smaskens med curry, lax och k-mjölk.

      Radera
  3. Roligt!! Och det är ju verkligen a och o med färska grönsaker. Jag får inte hem matkasse men handlar min vanliga mat online och där är de verkligen bra på att ta de färska grönsaker man själv skulle valt ut i grönsaksdisken. Så viktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev riktigt glad, superfina och stora och mycket grönsaker.
      Smart med onlinehandling, det låter som det skulle passa mig. Gillar ju att styra av vad jag ska äta själv, men någon annan får gärna handla.

      Radera
  4. Låter gott! Middagslådor har blivit populära här på mitt jobb och de flesta verkar vara jättenöjda. Kul när flera olika kollegor har med sig samma mat i matlådan. Trots att de använt samma recept och råvaror blir det lite olika...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad lustigt, eller kanske inte egentligen. Skulle gärna tagit en titt vid erat lunchrum en sådan dag.

      Radera
  5. Vad kul! Jag är jättesugen på att beställa en sån där påse! Det är ju inte bara smidigt utan man kommer säkert lära sig nya saker på kuppen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att testa, man får en massa nya idéer!

      Radera
  6. Det där lät ju inte alls så pjåkigt och absolut ett recept jag skulle vilja testa. Vitkål i thaimat är ju otroligt gott och jag gillar momentet när man marinerar fisken. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Marinaden gjorde verkligen sitt till rätten.

      Radera
  7. det ser ju kanongott ut! vad roligt att det verkar vara sån bra mat i middagskassen, sånt är ju ett oerhört plus. och jag skulle gärna vilja se en bild på världens snyggaste fänkål? kanske med ett sånt där fint band på sig som de har på miss universum och såna tävlingar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pernilla, be careful what you wish for...

      Radera
  8. Thaimat mums (även om jag bara äter vegetarisk sådan)! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grytan kändes som en bra bas, sen kan man ju slänga i lite det man känner för.

      Radera
  9. Coolt! Kul att ni gillade det! Jag är ingen matkassemänniska, men vi har då och då beställt hem ekologisk fruktlåda, och det tyckte jag var riktigt bra!

    Vi ses på måndag, hurra!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails