lördag 18 februari 2012

Pimp my pizza

Igår gjorde jag som Fröken Dill, nämligen lagade Fredagspizza. Efter en ganska lång och förkyld vecka kändes det som bra comfort food. Jag som hela hösten och vintern gått runt och känt mig väldigt kaxig för att jag inte varit förkyld eller sjuk en enda gång. Det får jag äta upp nu. Smaksinnet är lite avtrubbat tyvärr, rödvinet smakade inte alls bra till (och då är det illa!), men pizzan, den smakade förträffligt.

Jag körde snabb-varianten på pizzabotten: fullkornstortillabröd, men vägde upp det med att toppa pizzan med egenpicklad rödlök. Tillsammans med tomatpuré, stekta skogschampinjoner, stekt renskav, getost och timjan blev detta en fullträff till pizza.


Picklad rödlök
2 rödlökar
3 msk ättikssprit (12%)
6 msk strösocker
9 msk vatten
saft av 1/2 citron
 

Gör så här
Skiva rödlökarna mycket tunt. Blanda ättika, socker, vatten och citronsaft. Vänd ner rödlöken och låt stå gärna två timmar eller mer. Blanda om då och då. (Man kan även koka upp vätskan och hälla på löken, jag misstänker att det går fortare så).

Den picklade rödlöken kan du ha till det mesta: som tillbehör till grillat och stekt kött och fisk, som topping på snittar och smörgåsar, i sallad, till tacos.

Jag har två små burkar kvar i kylen, där jag tror de håller sig ganska länge. Misstänker dock att jag kommer vara och nalla i de där burkarna så fort jag kommer åt... för så gott det är, och passar till nästan allt! Dessutom får löken världens radioaktiva neonrosa färg, hur fint som helst.

Under dagen ska jag försöka att driva ur förkylningen ur min stackars kropp, någon som har numret till Max von Sydow?, för ikväll promenerar vi ner till Tredje Långgatan för mat och show på Oakleys. Ha en bra helg!

20 kommentarer:

  1. Picklad rödlök är sjukt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men eller hur!? Jag tror jag kommer ha det till allt framöver

      Radera
  2. Det närmaste jag kommit picklad rödlök är nog den rödlöken som hänger med när jag once in a while gör inlagd strömming... men den äter jag å andra sidan upp fortare än kvickt också. ^^

    Var inne och läste på showpaketet och blev avundsjuk på riktigt. Vad är det för show egentligen? Ser fram emot att läsa om det! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk dig då inlagd strömming, fast utan strömmingen :)
      Rapport kommer!

      Radera
  3. Egenpicklad lök mums... det måste jag testa! Haha, radioaktiv färg du är så rolig Kim! ;)
    Skönt när det går snabbt på en fredagskväll... själv är jag sååå trött efter en hård arbetsvecka... somnar nästan i soffan zzzz! ;)

    Njut av ikväll, låter som en toppenkväll, kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den blir bara mer och mer rosa, du skulle se den nu.

      Radera
  4. Ja, om inte vinet smakar gott då är det illa... ;-)
    Jag har aldrig testat denna picklade rödlök som alla lovordar. Men det måste jag, förstår jag ju.
    Krya på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja gud ja, då är det kris.
      Testa! Perfa till sommarens grill!

      Radera
  5. aha, det är förkyld jag varit de senaste 26 (inte 27 än på två dagar!) åren? det är därför jag inte gillar vin? ;) hoppas inte förkylningen tvingade dig att vara hemma igår, det lät ju väldigt trevligt det där ni skulle ut på!

    haha, tryckarna på lågstadiediscona på min skola var ju lite traumatiska för det fanns liksom bara 4 killar, varav en var min brorsa, en luktade massor av svett och så var det alltså två som man kunde dansa med. och det var ju liksom så att man fick paxa en tryckare till discot flera veckor innan om man skulle få dansa... jobbigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt var det, och förkylningen är som bortblåst. Måste varit all sprit, för vinet smakade bra i lördags vill jag lova.

      Ha ha, vilken discomisär.

      Radera
  6. Min kompis har prtatat så gott om att använda tortillabröd som pizzabotten, så det måste jag testa snart!

    Krya på dig! KRAM

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt och smart. Inte så mycket deg, men det är väl ändå fyllningen man vill åt?!

      Radera
  7. Men hörru - var kom idén från att ha picklad rödlök på pizza?! Originellt som tusan och något som måste provas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bara kom till mig! Som en skänk från ovan. And it was Gooood.

      Radera
  8. Vilken massa smarrigt det var på din pizza! blir jättesugen. Sonen har pratat flera gånger om att vi ska göra pizza på tortillabröd. Jag tror han har sett det på tvn någopng gång. Det har inte blivit av men nu blir jag sugen att prova när jag ser din pizza..Och du den picklade rödlöken kommer jag att testa...:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart och lätt. Som sagt innan, inget för degälskaren kanske. Och se till att inte grädda för länge, då blir det knäcke.

      Radera
  9. Åhhh vilken smaskig pizza! Mycket gottigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den satt riktigt fint, så bra att jag gjorde en annan variant till lunch dagen efter.

      Radera
  10. Jag gjorde pizza i lördags, men den var inte lika spännande som din om än väldigt god. Kul med renskav, picklad rödlök och timjan, det får jag testa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pizza i sin enkelhet kan vara gudomligt. Löken är fantastisk.

      Radera

Related Posts with Thumbnails