tisdag 21 februari 2012

Ich bin nicht eine Wiener

Är semlan ett sådan fenomen som delar svenska folket itu (så som Ranelid)? Semla är inte min typ av bakverk, men som sagt så bakar jag ju gärna.

Till dagens kafferep gjorde jag en enkel variant, en wienervariant. Wiener och wiener, smördegsvariant är närmare sanningen. Smördegsplattor som får tina, forma dem gärna lite runda. 225 grader, i tio minuter och sen ska de svalna ordentligt innan man skär av ett lock och fyller med vad-det-nu-är-man-vill-ha. Jag gjorde en mandelmasseröra på oskalad sötmandel, florsocker, mjölk och lite kardemumma. En klick grädde, och sen monterar du locket. Enklare byggsats än på IKEA.


Frasigheten visste inga gränser, och semlan blev lätt som en fjäder. Mandelmassan blir mer nötig med mandelskalen och när du gör mandelmassan själv kan du välja hur söt du vill ha den.

En överraskning väntade mig när sällskapet anlände. Det är ju på det här viset att nästan varje tisdag vankas det kafferep hemma hos oss. Kafferep och tv-serietittande. Jag "offrar" mig allt som oftast och testar nya och gamla bakverk på den tappra truppen. Win-win! Och ännu mer win för mig idag då jag fick två paket! Som tack för alla godsaker. Man blir ju blödig för mindre, tack ska ni ha. Paketen var från Bagaren & Kocken, så de har numera säkrat framtida sötsaker också.

Nä nu får det vara nog med semlor, jag har inte ätit en enda, men har ändå tröttnat. När är våffeldagen?

17 kommentarer:

  1. Alla kan ju faktiskt inte gilla semlor Kim! :)
    Jag har ätit några stycken denna säsongen men där får det räcka... när jag var gravid och väntade äldste sonen minns jag att jag åt typ 10st den säsongen... herregud det var mkt!

    Sv: Frukt är inte alltid en hit i maträtter (framför allt varm sådan) men i den här pastarätten är kombon fenomenal lovar!

    SvaraRadera
  2. Jag äter en kanske två semlor per år. Men sedan räcker det. Semla är det enda vetebrödsbakverket jag gillar. Din variant på semla låter dock godare än de klassiska.
    Och vad jag inte kan förstå hur någon kan köpa semlefil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Semlefil?! What?! Måste genast googla.

      Radera
    2. Semlefilen är hur god som helst! Hade du följt mig på Facebook hade du vetat för jag rekommenderade den för mina läsare för ett tag sen ;)

      Radera
  3. Max två i vårt kök också per år, vars en då alltså. Så vi har fyllt vår kvot idag, inte helt tokiga i det alltså, någon av oss.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns de som är helt galna, som han den killen som har bloggen "semmelmannen". Han testar en semla varje dag i närmare en månad tror jag.

      Radera
  4. Åh, vilken raring! Det ska jag absolut prova att göra. Jag har tröttnat lite på den traditionella semlan. Själv så gjorde jag en muffinsvariant :D http://www.helenaljunggren.com/semlamuffin/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gjorde muffinsvariant för något år sedan, tyckte det var snäppet godare än den vanliga faktiskt. Så fina dina var, små svampar.

      Radera
  5. Haha är inte våffeldagen alla dagar?

    SvaraRadera
  6. Jag är ingen semlemänniska alls faktiskt, jag tycker däremot väldigt mycket om mammas vetebullar med en klick smör på. Det är nog så nära semlorna som jag kommer, hoho. Men seriöst, de man köper - de är ju alldeles uschliga. Alldeles för mycket mandelmassa, på tok för mycket grädde och alldeles för lite kardemumma. Nä tack, säger jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag säger också tack men nej tack. Och sen har ju själva traditionen gjort sitt lite när semlor säljs i flera månader.

      Radera
  7. Festligt! Hemma hos oss bakade Tobbe semlor med ett rivet äpple i mandelmassefyllningen. Himla gott tyckte jag som inte ens gillar semlor, egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du det där lät inte dumt. Tobbe verkar vara en smart en!

      Radera
  8. Vilken bra deal! Jag har en liknande med jobbet där jag bakar 3 tårtor/kakor en gång i månaden. Man får massor av feedback men slipper äta så mycket. :)

    Jag har inte heller ätit någon semla, klarar mig bra utan faktiskt. Så du är inte ensam. :)

    SvaraRadera
  9. undrar hur många konditorier som stod med massor av semlor över men med helt slut på prinsessbakelser idag... själv är jag glad över att slippa båda två :) och din wienersemla lät mycket godare än den vanliga varianten!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails