tisdag 31 januari 2012

Not so fond of herr Ågren

Det sägs att man kan få ångestkänslor vid bakrus. Någon mer som skriver under på det? I och med jag sällan dricker alldeles för mycket eller gör något dumt på fyllan nuförtiden (hörde jag vuxenpoängen trilla in?) så är den där olustkänslan oftast ogrundad, men ändå.

Spenderar man hela dagen i soffan, då blir det inte bättre vill jag lova, så det bästa man kan göra är att vara riktigt produktiv. I söndags: grönsaksfondkok. Tro mig, jag har egentligen inget särskilt emot varken halv- eller helfabrikat, there I said it, och köpt buljong och fond är inget undantag. Detta var mest ett tids- och tålamodskrävande experiment.

Jag hade Amla Maters guide till hjälp, och ska du testa att göra egen så rekommenderar jag verkligen att du kollar där. Så här gjorde jag:

Grönsaksfond
- 1 bit kålrot
- 1 stjälkselleri
- 3 morötter
- ett par torkade trattisar (umamibomb)
- paprikapulver
- torkad timjan
- färsk persilja, med stjälkar och allt
- salt
- tomatpuré
- 2 gula lökar
- 4 vitlöksklyftor
- ett par kryddpepparkorn
- en klick dijonsenap
- svartpeppar
- lagerblad
- en skvätt vitvinsvinäger
- TID

Gör så här
Stek grönsakerna i lite smör i en stor kastrull, tillsätt övriga ingredienser. Häll på vatten så att det täcker grönsakerna. Låt koka i minst 4 timmar, häll på mer vatten efter hand så att det alltid täcker.

Låt allt rinna av i ett durkslag, sedan sjuder du buljongen tills du har en tjockflytande fond. Jag frös in min i ispåsar.


Tomatpurén var ett infall från min sida, och jag ångrade mig ganska snabbt efter att jag klickat i den. Men, mustig och god blev den, och nu väntar jag på ett bra tillfälle att använda den. Återkommer med rapport!

Obs! Hela den här batchen resulterade i 8 stycken iskubsstora tärningar, så vill du ha mycket fond, bör du satsa på en jäääkligt stor gryta.

Nästa dagen-efter: skaldjursfond.

14 kommentarer:

  1. Jaaa, nuuu vet jag vad jag har gjort för fel med mina fondkok! ISTÄRNINGSPÅSAR FFS! Jag har frusit in i silikonistärningsformar och nästan brutit fingrarna av mig när jag försökt lirka upp dem igen. Tack, nu blir mitt liv mycket enklare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får väl se om det funkar med ispåsarna... kanske står jag här och svär snart. Varsågod så mycket!

      Radera
  2. Bra recept på grönsaksfond, tack för den :)

    SvaraRadera
  3. Det var ambitiöst att göra egen fond minsann, rent ut sagt imponerande! Detta ska jag testa i framtiden för egengjord är klart mycket bättre än köpe med alla tillsatser etc. Tack för tipset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är rätt imponerad själv, tänk vad lite rastlöshet kan göra.

      Radera
  4. Verkligen ambitiöst! Fast ganska praktiskt med långkok om man måste spänna fast kropp och själ i soffan :-)

    Och JA, alkohol ÄR ångestframkallande, med andra ord behövs ingen egen ångest för att Herr Ågren ska visa sitt fula anlete efter alkoholintag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, har du rätt i. Produktivt OCH tid för slappande.

      Brrr ja. Fy fasen för Mr Ågren.

      Radera
  5. det är ju nästan så man längtar efter en bakfylla... iaf om den resulterar i en så här fin buljong! Men risken är alldeles för överhängande att den hade gått åt till soffhäng för vår del:)

    SvaraRadera
  6. det här med ångesten alltså, mina kompisar brukade prata om det när vi var yngre och då fattade jag ingenting alls (för då blev jag aldrig bakis) men NUFÖRTIDEN. det är helt fruktansvärt vilka ångestattacker jag kan få, trots att jag bara suttit med några kompisar och druckit vin... helkonstigt. inte konstigt att man hellre sitter hemma och chipsar!

    alltså lego-idén, jag var helt fascinerad! det fanns även så att man kunde bygga ihop legogubbar hur man ville med hundratals hår, kepsar, huvuden och kläder att välja på... hur kul som helst. och den där hamburgaren kommer jag aldrig att glömma så länge jag lever, superb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fan vad bra Pernilla! Eller ja... inte för dig och mig allena kanske, men det känns alltid lite lite bättre när man vet att man inte är ensam om den här plågan.

      Den där hamburgaren... kommer drömma om den inatt.

      Radera
  7. Gud så smart att frysa in i ispåsar! Det tipset tackar vi för:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails