onsdag 11 januari 2012

A yummy cake, I made

Är det inte det ena så är det det andra. Nu mår jag bra och är tillbaka på jobbet. Men vad sjukt ont jag fick i rygg och ben(!) av att ligga raklång i soffan i två dagar. Kommer ni ihåg hur det kändes att ha växtvärk? Så kändes det. Okej, jag kanske är lite av hobbit-längd, men växtvärk, verkligen?

Nog med gnäll. Över till viktigare saker. Tårta.

Varken tårtätning eller tårtbakning är min bästa gren. Det är inte så att jag inte gillar tårta, jag gillar ju det mesta som går att äta och som dessutom är sött, men det finns saker jag mycket hellre äter. Mat, glass, kakor, godis till exempel. Och ost. Gräddtårta ligger alltså inte på min topp-tio-lista. Inte heller är jag något proffs på att göra tårta, och övar tämligen sällan.

Ungefär en gång om året gör jag tårta, och det brukar vara runt där Michael fyller år. Det har blivit lite av en tradition att jag gör en tårta, gärna med tv-spel eller scifi-tema. One-up svampen från Mario, Tetrisklossar och PacMan har fått agera tårtmotiv.

Jag presenterar: årets tårta! Kan ni eran populärkultur?


Alltså: en Death Star Cake fylld med blåbärsgrädde och citronmarsankräm. Toppad med sötlakritsfluff (Kickgodis smält på svag värme i grädde. Låt svalna över natten. Vispa upp till fluff).


Om jag är nöjd? Oh ja! Mycket! Om det var god? Enligt tårtmaffian: Ja! (även om det kom in små diskreta önskningar om ännu mer lakritsgrädde).

Botten, som blev jättehög och var enkel att dela, gjorde jag enligt en tårtbottentabell hos Tårtkalas. Super!

Själva utformningen är inte oerhört komplicerad, jag skar ur en cirkel med en vass kniv, och formade urgröpningen sfärisk med en tesked. Fluffet är ju väldigt formbart och är bra för att täcka och forma. Täck resten av tårtan, och sen drar du bara några streck med en kniv. A good cake, you have.

21 kommentarer:

  1. om man är så ambitiös när man bakar tårta så räcker det ju gott och väl med en gång om året :) jag är inte heller någon gräddtårte-älskare. moussetårtor är gott, chokladtårtor är gott. men det finns ju fortfarande saker som är mycket godare. chips till exempel!

    jag har också hört om en som åt rå lök som man äter äpple, är det en sån där vandringssägen tro eller finns det flera såna galningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja-a! Chips glömde jag. Också godare än gräddtårta.
      Ska vi skicka in lök-historien till myth-busters kanske?

      Radera
  2. This cake I love! Och sötlakrits mmmm så suveränt gott!
    Tycker du är jätteduktig för att baka tårta så sällan!

    Japp, palak-, chili- och mutter paneer kommer be so sure!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack, men jag har mycket att lära av alla er som gör så fina tårtor!

      TJOHO!

      Radera
  3. Så redig du är, det blev ju en jättefin tårta det där!
    Inte så mycket tårta i vårt kök heller, i alla fall inte gräddiga varianter, vi håller oss mer till moussevarianterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ska ni ha, vad snällt.
      Mousse alltså. Det är det som krävs för att man ska falla i tårtträsket?

      Radera
  4. Verkligen? En Death Star-tårta? Jag tänker nöja mig med att konstatera följande: Kim, du är ett geni. Blir det en Zeldatårta nästa år så kommer jag förmodligen dyrka marken du går på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tsss. Nu blev det genant. Tack snälla du. Funderade faktiskt på en tri force-tårta...

      Radera
  5. Populärkultur ? Pingu? Fin var den i alla fall!

    SvaraRadera
  6. Jag krönar dig till tårtdrottning! Du blir nog tvungen att öppna ett tårtkonditori i Majorna snart. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den titeln går inte av för hackor den! :D
      Ett litet hembageri hade varit något det. Men då kanske jag måste utöka till iallafall två tårtor om året...

      Radera
  7. Vilken grym smakkombination, den ser sjuk god ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte dumt alls. Mer lakrits nästa gång bara!

      Radera
  8. Ojoj va mumsig denna tårta såg ut!! Kram imassor söta du!

    SvaraRadera
  9. Alltså!! Laktitsgrädde!!! Jag gör sällan vanlig gräddtårta. Roligare att göra andra typer av tårtor. Men nu är det snart barndop och jag funderar på att göra en klassisk gräddtårta som man kan garnera lite fint. Kanske med lakritsgrädde. Yammi yammi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klassisk gräddtårta blir roligt oklassisk med lakritsgrädde. Men konstigt nog finns det ju de som inte gillar lakrits...!

      Radera
  10. Gud sa smaskigt, skulle garna smaka en bit eller tva:)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails