måndag 23 januari 2012

Back to my roots

Hur mycket jag än uppskattade Kina-resan, med upplevelser och äkta kinesisk mat i alla dess former, så är det ganska så skönt att vara hemma också. Kanske var det vistelsen i Asien som gjorde att jag igår blev sjukt sugen på något klassiskt nordiskt: nämligen rotfrukter. Rotfrukter är svaret på många middags-dilemman i Casa del Russin. Varför? Jo: rotfrukter är nyttigt, billigt, närproducerat, hållbara och jäkligt gott!

Låt mig presentera det senaste inslaget på rotfruktstopplistan: lasagne proppfylld med rotfrukter och svamp.

Rotfruktslasagne
6 port.

1 liter färska champinjoner
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
3 morötter
2 palsternackor
½ liten kålrot
olivolja
1 burk krossade tomater + ½ burk vatten
salt
svartpeppar
kanel
paprikapulver
timjan
3 burkar keso, chili chipotle
9 lasagneplattor
1 dl riven ost

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader. Skiva svampen och stek den med lite salt tills det mesta av vätskan har försvunnit. Ta åt sidan. Hacka lök, skiva vitlök, riv rotfrukterna grovt. Fräs i olivolja i en stor panna. Tillsätt tomater och lite vatten. Krydda med salt, peppar, paprika, kanel och timjan. Låt puttra en stund.

Varva rotfruktsröran med svampen, keso och lasagneplattor i en ugnsfast form. Avsluta med keso och toppa med riven ost. Grädda i mitten av ugnen, tills plattorna är mjuka, det tar kanske en tre kvart. Servera med valfri sallad (jag rekommenderar inte isbergssallad, tomat och gurka vid den här årstiden, lyssna på den som erfarit denna sura upplevelse precis).


Den här annorlunda lasagnen blev en perfekt söndagsmiddag, och som en bonus passande till matlåda. Mättande, smakrik och med lite hetta från keson. Det kanske låter konstigt med kanel i kryddningen, men rotfrukter och just kanel passar förvånansvärt bra tillsammans.

Övriga rotfruktsfavoriter:
(Fisk)soppa
Rotfruktsgratäng
Ugnsbakade rotfrukter


Vad brukar ni göra med dessa gudabenådade råvaror?

Och ser ni, nu har jag äntligen fått färdigställt min länklista! Kolla på fliken längst upp, till höger. Har ni fler tips på trevliga/roliga/inspirerande (mat-)bloggar så kommentera på sidan.

30 kommentarer:

  1. Ofta blir de ugnsrostade eller en soppa. Lasagne med keso brukar jag också göra dock inte så ofta med rotfrukter. Det ser gott ut.

    SvaraRadera
  2. Det här är verkligen ett recept i min smak! Att jag aldrig har tänkt på det tidigare att fylla en lasagne med en massa goda rotfrukter?!

    Annars brukar jag ugnsrosta dem, göra thaigrytor med kokosmjölk och ugnsrostad rotselleri med chèvreost är en annan favorit. Här kommer några tips:

    Sydindisk currygryta med svart ris:
    http://lillamatderiven.blogspot.com/2011/12/sydindisk-currygryta-med-svart-ris.html

    Marockanska ugnsrostade rotfrukter:
    http://lillamatderiven.blogspot.com/2011/10/marockanska-ugnsrostade-gronsaker.html

    Ugnsrostad rotselleri med chèvre:
    http://lillamatderiven.blogspot.com/2011/10/ugnsrostad-rotselleri-med-chevreost.html

    Mucho gusto!

    SvaraRadera
  3. Sv: jag köpte formen på elgiganten för sådär 20 spänn tror jag, den är perfekt till såna här kakor :) ses vi på måndag? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska se om den finns kvar..
      Ja! Vi ses på måndag!

      Radera
  4. Ja, vad gott det låter med rotfrukter i lasagne! Jag brukar också ugnsrosta rotfrukter och så förstås runt julen laga kålrots-, morotslådor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste testa att göra någon låda snart. Har sett några hos dig om jag inte minns fel.

      Radera
  5. Detta måste testas! Vi som äääälskar lasagne! (Ska faktiskt göra en omgång på fredag!)

    Svar; Himla gottig! Det blev en väldigt god sälta i. Men som sagt, skulle hackat grönkålen finare, den gick som sönder lite lättare med "större" bitar också. Välkommen tillbaka från Kina får man väl säga också :) Fortsatt fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lasagne är så grymt på många sätt! Bäst till lunchlådan!

      Får testa patén med ädelost nästa gång.

      Radera
  6. Jag har inte heller kommit på att man kan ha rotfrukter i lasagne men det verkar himla gott!

    Jag brukar annars göra slaw på dem eftersom min mage inte tål vitkål, soppa eller gratäng. Några recept här:

    http://matarkivet.wordpress.com/2011/04/24/slaw-pa-morot-och-rotselleri/

    http://matarkivet.wordpress.com/2011/05/11/lammfile-med-rotsellerigratang-och-portvins-och-karljohansas/

    http://matarkivet.wordpress.com/2010/12/16/rotfruktsgratang/

    SvaraRadera
  7. Förstår precis känsla av "Äntligen hemma!", hade det igår när jag efter tusen års (nästan!) bussåkande till slut kom hem efter Frankrike-resan. Resor är awesome - hemma är alltid lika fint. :)

    Jag brukar inte komma så mycket längre än att jag gör en hel plåt med ugnsbakade rotfrukter och sen bara sitter och smockar i mig alltihopa. Känner jag mig ambitiös så brukar jag göra en tomatsås och använda som "ketchup". Annars är det en favorit att riva ner de råa i sallader och låta stå till sig över natten i kylskåpet. Damn it, nu blev jag hungrig igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resa är en stor hobby, men jag håller med, det är härligt hemma på ett annat sätt! Välkommen hem!

      Hungrig? alltid hungrig! :) tack för tipsen.

      Radera
  8. det är urgott med rotsaker i lasagne! annars är jag också mest för att göra dem i ugnen eller att det blir soppa av dem... eller rotfruktsgratäng då. men hey, varför ändra på vinnande koncept? alla de grejerna är ju kanongoda :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet! Att jag inte fattat det innan. Dööh.

      Radera
  9. Vad smart att göra lasagne på dem! Jag brukar oftast ugnsrosta eller woka dem, gillar när det finns kvar lite tuggmotstånd så det blir sådär krispigt liksom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Woka! Det har jag inte gjort på länge, får se om jag kan hitta vår gamla wok-panna.

      Radera
  10. Låter som en trevlig lasagne! Bör nog testa!! Älskar rotfrukter. KOlla in dagens blogginlägg på min blogg. Blev bjuden på isterband med smarrigt morotsmos idag hos en vän!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kål och rotfrukter är det nya svarta minsann!

      Mmm, morotsmos lät super.

      Radera
  11. Gud, vad gör jag inte med rotfrukter?! Åker till och med ned i kakor och bröd ibland. Just nu känns det som jag bara äter rotfrukter och kål. Har också gjort någon lasagne med rotfrukter och keso i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Rotfrukter och kål. Bästa ingredienserna det.

      Radera
  12. Ja, det där med att sakna mat är väl ett kärt nöje med att vara på resa. Saknar man inget speciellt, ja då har man verkligen fått kanonmat:) När det närmar sej hemresa på semestern så brukar vi alltid planera vad vi ska käka när vi väl är hemma och väldigt ofta stå Janssons frestelse på lisan...

    Och kan du tänka dej, på vår meny denna veckan finns vegetarisk lasagne med!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, känner igen det där. Man börjar fantisera om korv och mos på planet hem.

      Radera
  13. Jag kände precis samma sak när vi kom hem från Hong Kong i våras. Kan klart bero på att jag hade liiiite problem med att hitta vegetarisk mat. Borta bra men hemma bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Borta är underbart, men hemma är också underbart. Tur att man har lyxen att uppleva båda två.

      Radera
  14. Jag älskar också rotfrukter och tycker det låter riktigt gott att ha det i en lasagne. Det ska jag prova! Annars har jag för tillfället fått dille på att göra potatis- och palsternackspuré så fort jag steker en bit kött. Det är väldigt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inte dumt det! Tack för tipsen!

      Radera

Related Posts with Thumbnails