lördag 14 januari 2012

Det är skillnad på vin och vin

Vin. Jag gillar vin. Rött ska det helst vara. Men ett glas bubbel eller ett glas vitt som matchar till maten, det går an det med. Jag har länge haft svårt för vitt vin. Jag misstänker att det har något att göra med att vi bryggde eget i Eriks badrum under gymnasiet. (Mamma och pappa, ni kan sluta att läsa här).

Givetvis slängde vi i mer socker än vad som var brukligt. Enkel gymnasiekemi: ju mer socker desto mer alkohol. Själva bryggningen gick ganska bra, men jag tror inte att jag skulle ha använt en duschslang som hävert om jag hade gjort om det idag...

Problemen uppstod vid själva tillslutningen av flaskorna, vi karvade nämligen korkar med kniv för att få dem att passa i de flaskor vi samlat ihop. Ganska ambitiöst projekt ändå, tycker ni inte? Behöver jag säga att flaskorna inte var täta, och att vinet således blev dåligt? Riktigt dåligt. Sedan kan ni ju räkna ut själva vad som hände. Ah, those were the days.

Men som sagt, jag jobbar på att lära mig gilla vitt vin. Till mat går det ofta utmärkt, men jag tror att det dröjer innan jag blir den som beställer in ett glas vitt vin på krogen.

Jag är ingen vinexpert, jag tror jag behöver några fler år på nacken för det, men jag kan numera avgöra om det är ett bra eller dåligt vin. Dåligt vin: hembryggt av desperata 17-åringar. Ett av flera bra viner: Gnarly Head (no 6597. 89 bagis).


Mjukt och lent, med mycket blåa bär och vanilj tycker jag. Syltig och generöst fruktig lägger Systembolaget till. Passar både till mat (lamm och nöt) och som snackevin (som Mårtenssons brukar säga).

Trevlig helg önskar eder Tant Russin.

12 kommentarer:

  1. Åh, mitt absoluta favoritvin, eller delar nog lika med Ravenswood. Zinfandelviner över huvud taget är grymma! Annars är en annan nyupptäckt goding, Raccolto. Kanske är något som faller dig i smaken också :)
    /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elin, tack för fina vintips! Ska genast kolla upp Raccolto.

      Radera
  2. Hua!! Jag tror inte att jag heller hade fixat vitt vin efter den hembryggningen! Vi nöjde oss med att sno potatisvinet som mamma och pappa bryggde, det var ingen höjdare även om det inte fanns nån duschslang inblandad, hemskt var det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, vilka minnen som kryper fram. Potatisvin låter... hemskt!

      Radera
  3. Alltid kul med vintips! det tackar jag för! Ha en trevlig vecka:)

    SvaraRadera
  4. Snackevin, we like!
    Usch ja, de där gymnasieminnena och kemin man trodde så blint på. Dricka vin genom sugrör, absolut! Slänga i en sockerbit, eller två, så klart! Sugrör och sockerbit, jajamensan...
    Alla sätt är bra utom de dåliga, eller hur var det nu...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju testa, alla trix är tillåtna.
      Sugrör?? ha ha

      Radera
  5. Verkligen ambitiöst projekt! :) Mina föräldrar provade att göra maskrosvin när jag var liten, heller ingen hit... ;-)

    SvaraRadera
  6. Haha, vad roligt att du pushar för ett av mina favoritviner. :) Jag har tvärtemot hjafts vårt för röda viner, men det kommer mer och mer. Gnarly Head är en av dem (och jag kallar den Gnarls Barkley hela tiden, för att jag glömmer namnet...) och så är Cameleon också gott (och eko!). Hittade ett supergott rött vin nu när jag var i Val Thorens - hoppas bara att den går att få tag på hemifrån också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, är det sant? Då ÄR det gott på riktigt ju. Jaaa men Gnarls Barkley kommer man ju ihåg, så då är man ju rätt nära iallfall.

      Du får du tipsa om ditt snowboard-vin snart då!

      Radera

Related Posts with Thumbnails