fredag 6 januari 2012

Ett inte så traditionellt långkok

Jag har precis kommit ut ur Zeldadvalan och är redo att anta helgens utmaningar. Det var ett fint spel, det var det. Jag har lite bristfällig tv-spels-motorik och -lokalsinne, men där täckte Michael med sina superskills upp. Det är viktigt att göra saker tillsammans sägs det ju. Vi har inget hus att renovera så vi spelar tv-spel.

På helgen finns det tid till långkok, vilket inte alltid behöver betyda högrev, oxsvans eller fläskkarré. Nej då, bönchilin som jag lagade till vår nyårshelg är helt vegansk. Mina grundliga studier har dock visat att den går hem hos både veganer, vegetarianer och köttätare. Inget för kryddkänsliga dock, då den kan bli rätt så spicy.

Kom bara ihåg att lägga bönorna i blöt kvällen innan. Receptet jag utgick från hittade jag hos Blod, svett och svartpeppar.

Mean bean chili
6-7 pers

500 gram torkade svarta bönor
3 gula lökar
4 vitlöksklyftor
1 msk spiskummin
1 msk malen koriander
3 stjärnanis
1 tsk socker
2 tsk torkade chiliflingor
2 burkar hela cocktailtomater + 1 burk vatten
1/2 dl whisky

1/4 habanero
3 tsk salt
25 g mörk choklad av bra kvalitet

Gör så här

Blöttlägg bönorna över natten. Hacka lök och finhacka vitlök. Låt fräsa med olja i en stor gryta.

Mortla stjärnanis och torkade chiliflingor med socker och häll ner i grytan. Tillsätt koriander och spiskummin. Låt fräsa några minuter.

Spola av bönorna i kallt vatten och tillsätt i grytan. Häll på tomater, vatten och whisky och låt grytan småkoka i ungefär 2 timmar. Bönorna ska vara mjuka. Salta efter smak. Finhacka färsk habanero (eller annan stark pepparfrukt) och tillsätt. Ta så mycket du vågar. Bryt i chokladen och rör ner. Låt sjuda en kvart eller så.


Den må inte se så mycket ut för världen den här chilin, speciellt inte i början av kokningen, men låt inte ytan lura er. Den är full med smaker och hetta. Passar bra med svalkande gräddfil, heta salsor och krispig vitkål (och en och en annan Margerita såklart).

 

Fint som snus säger jag bara. Perfekt att servera till många och varje gång jag gör den så blir jag lite förvånad hur något så fult kan vara så fantastiskt gott! Jag har tidigare lagat den med rött vin istället för whisky, och nästa gång tänkte jag testa med espressokaffe.

Nu är det dags att börja buffra sömn inför nästa vecka... Ha en bra helg!

8 kommentarer:

  1. Mums, det här verkar vara något för mig! Jag sparar receptet, tack!

    SvaraRadera
  2. Låter vansinnigt gott, och väldigt spicy tycker halva köket medan andra halvan tycker det låter alldeles perfekt:) Men det kan man väl själv bestämma under tillagningen så får man spicya till det efteråt som man behagar?!

    SvaraRadera
  3. ja, det låter vansinnigt gott, men som du skriver själv så ser det ganska läskigt ut.. men jag utgår från hur det låter, och det låter yammi!

    jag har också fruktansvärt dåligt lokalsinne när det gäller dataspel och sånt, om någon vrider på kartan när jag spelar simcity eller tittar in i huset från en annan synvinkel på sims så fattar jag verkligen ingenting... tack och lov är det mycket bättre i verkliga livet!

    SvaraRadera
  4. Hovkonditorn, varsågod :)

    Mårtenssons, var försiktiga med chiliflingorna bara så ska nog alla kunna njuta!

    Sofie, jepp!

    Pernilla, Hur får man en svartbrun röra att se god ut liksom?

    SvaraRadera
  5. Vad härligt med ett recept på ett lånkok som passar oss vegetarianer, det är inte alltid så lätt! Och när jag hittade chokladen i receptet jublade jag högt inombords - det HÄR är lovande :)

    SvaraRadera
  6. Love chili och bönor så det här låter som något för mig, mums mums! Sparar också ner receptet!

    SvaraRadera
  7. Måste verkligen testa bönchili, denna låter smaskens!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails