måndag 2 januari 2012

Tjugohundratolv

Jag överlevde nyår, tequilan till trots. Vi hade en riktigt trevlig helg i Strömstads omgivningar. Mat, mat, mat och dryck. En och en annan promenad. Titta på brasan och lyssna på tystnaden som man inte hittar i stan. Kaffe och kakor. Bubbel, fyrverkerier och nya ambitioner inför 2012.



2011 har bjudit på både uppgång och fall. Bäst i år har varit de resor i kommit iväg på: främst Stora Australienresan då. Och matmässigt Italien såklart. 2011 har också varit året då den här bloggen fick luft under vingarna, och jag är så glad över all tid och energi jag lägger här och på att hänga på andra fina bloggar.

Privat har det svajat lite, jag har tampats med lite dålig självkänsla av olika anledningar. MEN det är så mycket bättre nu och jag känner mig hoppfull inför 2012. Nu kör vi!

Tillbaka till nyårshelgen: Fredagen kickade igång med mex-mat och margaritas. Bönchilin som jag hade förberett på hemmaplan är nog redan en klassiker och mangosalsan som serverades till: jag är beredd att sjunga en lovsång, eller i alla fall skriva en ode. Salsan tackar jag Matmolekyler för! Recept på båda dessa underverk kommer upp här inom kort, missa för guds skull inte!


Linda och Martin bjöd på en lunchsallad som hette duga. Godare sallad får man leta efter. Eller vad sägs om fikon, grönkål och ädelost? Stay tuned även för det receptet!

Martin, som är en passionerad hembryggare, inbjöd till ölprovning efter lunch. Fattar ni hur många olika ölsorter/typer som finns? Öl som inte smakar öl, öl som smakar glögg, öl som smakar havregryn och så vidare. Mina smaklökar gick nästan in i väggen tror jag. Tack Martin för intressant och smaklig aktivitet!


Nyårsmiddagen varvade klassiker i ny tappning med reseminnen och rundades av med en len dessert. Med tanke på att vi hade en ganska begränsad köksyta, ingen ugn och att vi inte villa lägga hela nyårsaftonen på att laga mat tyckte jag att vi lyckades riktigt bra!

Michael och jag roddade förrätten: en insalata caprese med en twist. Långsamt ugnsbakade körbärstomater (för att alla vet hur vanliga tomater smakar då här års). Halvera tomaterna, blanda med olivolja, balsamvinäger, salt, peppar, oskalade vitlöksklyftor, socker. 100 grader, ungefär 3 timmar.


Stefan och Karin hade låtit sig inspireras av sin Siciliensemester och bjöd på färsk pasta, mozzarella, spenat i en sås på egenkokt fond till huvudrätt. Toppas med cocktailtomater och riven parmesan. Vi tackar och bockar!


Creme brulee med lakritssås i botten fick runda av middagen. En creme brulee är alltid en creme brulee, på det fantastiska sättet och att gömma lite lakritssås i botten var ett välkommet trix.


Jag gillar kalas, festligheter och helgdagar, tro inte något annat. Men nu när vi lagt jul och nyår bakom oss kan jag inte låta bli att tycka att det ska bli ganska skönt med lite ordning och reda, rutiner, vardagsmatlagning och att vara hemma. Mer hemmavid betyder mer bloggande och mer bloggläsande, jag känner att jag ligger steget efter hela tiden. Bättring! Nu tar vi nya tag och gör det här året till ett riktigt bra (mat-)år!


God fortsättning alla goingar önskar Tant Russin!

13 kommentarer:

  1. Så mycket gott ni ätit! Ser fram emot flera recept bl a mangosalsan! Älskar mango! Det där med tid går upp och ner, kidsen gör att tid till att läsa andra bloggar minskar :)
    God fortsättning, ser fram emot att få kika in hos dig och finfina bloggen för än mer inspiration, kram fina du!

    SvaraRadera
  2. Vilken tur du överlevt, det gör oss så glada!
    Så kul med ölprovning, speciellt av ett proffs som gör egen öl:)

    Så vill vi önska dej ett gott nytt och en finfin fortsättning på 2012!

    SvaraRadera
  3. Oh, hela menyn låter underbart lyxig, precis som det ska vara på nyårsafton :) Jag ligger också steget efter med både blogg och bloggläsning, jag tror många känner så nu när det varit så mycket annat som tagit tid och plats! Medan du läser ikapp väntar jag otåligt på salladsreceptet - fikon är bland det bästa som finns <3

    SvaraRadera
  4. Oj oj oj... Vilken kväll och så mycket gott!
    God fortsättning du också! Så ses vi även 2012.

    SvaraRadera
  5. My GOD, återigen: vart var JAG när ni åt in det nya året??

    SvaraRadera
  6. Jösses så mycket god mat. Hela dagen! Fint med en ölprovning sådär mitt i. Nästan roligare än vinprovning tycker jag. Var på ett bryggeri i köpenhamn förra mellandagarna där vi drack ett öl som smakade rött vin. låter konstigt men gott!

    Lakritssås i creme brulée!!! Där fick jag hämta servett och torka mig i mungipan!:)

    SvaraRadera
  7. Åh, så gott med en överraskning i botten på en creme brulee, det måste jag testa! God fortsättning!! Kram

    SvaraRadera
  8. åh så mycket gott! och vad roligt med ölprovning mitt i allt, kanske till och med fanns någon öl med där som jag skulle gilla... jimmy köpte en öl med smak av rökt bacon en gång, det var nog det sjukaste i drickväg jag varit med om...

    SvaraRadera
  9. God fortsättning! Fasiken vilken bra idé med bakade körsbärstomater i en caprese. Ska jag såklart prova!

    SvaraRadera
  10. Jag är också Italienfrälst, så det är i princip öppet mål på mig... Jag hade kunnat göra något lätt kriminellt för den förrätten!

    Och tusen tack för det fina kortet! Jag blev väldigt överraskad och trodde det vare ett försenat julkort, men det var ju mycket bättre! Den åker upp på väggen ikväll! =D

    SvaraRadera
  11. Amy, tack ska du ha för snälla ord, ni kör vi så det ryker! Mangosalsa coming up!

    Mårtenssons, tack detsamma!

    Alexandra, vi får jobba på nu i början av året och ta igen det vi missat. Heja oss!

    Remsan, gott var ordet!

    Moma, ja var var du? Vi väntade och väntade...

    Sofie, ja det låt konstigt, men man blir ju sugen på att testa...

    Matarkivet, testa! God fortsättning och kram!

    Pernilla, bacon gillar jag ju iofs men bacon-öl... hmm.

    Charlotta, jag är jäkligt nöjd med både idén och resultatet, så testa.

    SvaraRadera
  12. Plommonet, det hade varit en rubrik för aftonbladet det. ha ha. Varsågod för kortet :) Hoppas din dag var fin!

    SvaraRadera
  13. ojoj så mycket gott! jag tror att 2012 kommer blir kanon!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails