söndag 15 januari 2012

Länkkärlek, choklad och Kina

Jag vill tacka Mrs Sunshine, Amy och Tant Gul för många fina ord och utnämningen Liebster Award. Tusen tack! Jag är inte den som är den när det gäller smicker, bring it on! Istället för att skicka vidare awarden (Oh no, fjorton års olycka och fotsvamp för evigt), tänker jag istället se till färdigställa min länklista som jag filat på en tid men aldrig fått tummen ur att göra klart. Den funkar ju lite på samma sätt, eller hur? Så håll utkik framöver så kommer ni få flera fina bloggtips.

Idag händer det grejer. Ikväll åker jag till Shanghai! Det kanske kommer lite plötsligt, men det gjorde det för mig med. Jobbärende, så det är inte fullt så exalterade som om det skulle vara en privatresa, men ändå. Kina! Och jag tänker, så som ni, på all spännande mat som jag förhoppningsvis kommer att få äta. Jag hoppas kunna uppdatera er någon gång under veckan.

Har ni ätit gott hela helgen? Lika bra att fortsätta på det spåret då, kanske en chokladig efterrätt hade suttit fint efter söndagsmiddagen (eller vilken veckodag som helst). I fredags bjöd vi mamma, pappa och syster på det här krämiga underverket.

Chokladkräm med citrussallad
(originalreceptet från Arla säger 4 port
men det var alldeles lagom till 5 personer)

1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl mjölk
3 äggulor
100 gram hackad mörk choklad
1 nypa salt
1 nypa vaniljpulver

1 blodapelsin
1 blodgrape
1 apelsin
skal av en halv lime
1 msk flytande honung
1 msk triple sec

Gör så här
Rör ihop grädde, mjölk och äggulor i en kastrull. Värm på svag värme tills det tjocknar lite (ungefär 85 grader). Hacka chokladen och häll äggsmeten i en finmaskig sil över chokladen. Rör tills chokladen har smält, tillsätt salt och vanilj. Fördela i portionsglas och ställ in i kylen 2-3 timmar.

Filéa citrusfrukterna (Karin vet hur!), blanda med likör, honung och limeskal. Låt stå en stund så att smakerna blandas. Fördela salladen i glasen. Servera!


Åh, gott gott gott! Avsaknaden av socker i smeten gjorde mig lite frågande från början, men det alldeles utmärkt sött av chokladen och citrussalladen. En något mäktig efterrätt om man överdoserar, men alldeles förträfflig i lagom portioner. Tryffelaktig chokladkräm och pigg sallad! Den här kommer jag göra om.

Ha en bra vecka nu, jag hoppas som sagt på att kunna avge någon form av livstecken under mina dagar i Shanghaiområdet. En vild gissning: antagligen i form av en bild på något jag ätit.

17 kommentarer:

  1. men vad spännande med shanghai! glöm för guds skull inte kameran hemma nu, här väntar vi oss många spännande kulinariska äventyr :D

    och du, angående jordnötsåsgrejsemojset så går det nog precis lika bra utan äpple i. man blir nog lika mätt och glad ändå.

    ha det så trevligt nu på jobbäventyret!

    SvaraRadera
  2. Dubbelgrattis! Både matpris OCH resa till Kina. Låter som en finfin start på året. :)

    Hoppas att du får en fantastisk exkursion med mycket god mat och spännande upplevelser!

    SvaraRadera
  3. Shanghai, coooooolt! Hoppas att du får en fin vecka, ät nu inga hundar eller andra märkliga kinesiska anrättningar.

    Kram. Och var rädd om dig!

    SvaraRadera
  4. Shanghai låter underbart, njuuut! :) And bring back some awsome pics!

    SvaraRadera
  5. Wow, hoppas du får en underbar resa!

    Den där efterrätten ser inte helt fel ut...

    SvaraRadera
  6. Ännu en gång påminns jag om varför jag inte borde arbeta inom landstinget... Ha en trevlig tripp även om den är i tjänsten. Så grymt coolt.
    Den där desserten ser ljuvligt god ut!

    SvaraRadera
  7. Vilken mumsig efterrätt! Ha en bra arbetsresa!

    SvaraRadera
  8. Låter otroligt spännande med din lilla tripp! Ser framemot "lite livstecken" därifrån:-)

    SvaraRadera
  9. Oj, ha det underbart i Kina! Hoppas du återkommer med bilder på världens grymmaste dumplings och turnip cakes, så jag kan bli grön av avund. :)

    SvaraRadera
  10. Men va kul! ser fram emot att du delger oss spännande matrecept/matäventyr. Ha det så bra!

    SvaraRadera
  11. Stort grattis till awarderna, hade velat skicka en till dig också, din blogg är en av mina absoluta favoriter <3 Chokladkrämen låter ljuvlig, men den där resan är nog ändå snäppet bättre ;) Ha det fint, jag väntar förväntansfullt på härliga inlägg att dregla över från spännande Kina!

    SvaraRadera
  12. Jag vill önska dig en trevlig dag och äve säga att du är en inspirationskälla för lilla mig :-)
    Kramkram

    SvaraRadera
  13. "olycka och fotsvamp för evigt" :))))
    Vansinnigt kul! Nu undrar mina arbetskompisar varför jag skrattar så att jag håller på att trilla av kontorsstolen...
    Goood efterätt med favoriterna citrus och choklad!

    SvaraRadera
  14. Shanghai, det låter inte alls fy skam, hoppas du har det riktigt fint (om du inte är hemma redan?)
    Efterrätten låter precis som den vi åt på nyårsafton, så god!

    SvaraRadera
  15. Tack ska ni ha för lyckönskningarna, stay tuned för mitt mer eller mindre kulinariska kinesiska äventyr!
    Kram på er!

    SvaraRadera
  16. Russinet, nu tror jag du fått något om bakfoten - menar du på allvar att det går att överdosera med choklad i en efterrätt? ;)

    Hoppas att du har en underbar tid i Shanghai och blir bjuden på alla möjliga och omöjliga saker! :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails