måndag 9 januari 2012

Helande sallad

Jag är hemma från jobbet idag. Nej, det är ingen "måndagssjuka", jag är faktiskt dålig på riktigt även om jag måste erkänna att det var mycket värre under gårdagen. Några detaljer känner jag inte att jag behöver dela med mig av, men vi kan väl säga såhär: igår åt jag bara en banan och några skedar yoghurt, mer hade varit att kasta pärlor till svin. Inte en enda tanke kunde jag skänka till mat, utan att må riktigt riktigt illa.

Jag blir alltid lika förvånad när jag blir sjuk. Överlag är jag sällan varken sjuk eller förkyld så jag blir liksom helt förbluffad. Vad är det som händer? Ska jag ligga hemma, menar du? Nämen jag är nog inte sjuk på riktigt ändå...

Idag mår jag som sagt bättre, och kan faktiskt tänka på mat även om det inte är lika passionerat som i vanliga fall. Men den här salladen, som vi fick serverat till lunch på nyårsafton, den lovar jag att den mår ingen dåligt av! Jag tror till och med att den kan göra folk friska. Ja, kanske till och med kan den få lama att gå och blinda att se, för så god var den. Hallelujah!

Ädelostsallad med päron, mandlar och fikondressing
4 portioner

4 port kall kokt quinoa
140 gram ädelost
1 huvud romansallad
100 gram grönkål
2 st färska fikon i halvor
100 gram mandlar
1 st päron
1 förpackning valfria bönor

dressing
2 st färska fikon i skivor
5 st myntablad
2 msk balsamvinäger
1 tsk socker
4 msk olivolja
salt
peppar

Gör så här
Börja med dressingen: dela 2 st fikon på mitten och gröp ur innehållet.
Mixa med olivolja, balsamvinäger, socker, salt, svartpeppar och myntablad tills du får en krämig dressing.

Skölj romansallad och grönkål och skär dem i grova bitar. Sila av ett paket blandade bönor. Blanda quinoan med dressingen, bönor, sallad och grönkål på ett stort fat. Toppa med smulad ädelost och mandlar. Dekorera med fikon och päron skurna i klyftor.


Sött, salt, krispigt och matigt. Underbart! Dressingen kommer jag nog använda under andra omständigheter också. Se till att testa den här salladen nu när grönkålen fortfarande finns i affärerna! För det gör den väl?

Auf wiedersehen!

13 kommentarer:

  1. Krya på dig! Salladen låter god!

    SvaraRadera
  2. Lilla stackare! Krya på dig och salladen låter sååå god. :)

    SvaraRadera
  3. usch då, det där låter inte skoj alls. krya på dig! salladen låter skoj däremot, varför köper jag aldrig hem färska fikon? skärpning!

    alltså, promenaden var ju en bra idé igår, idag är ena smalbenet lite småsvullet och gör ont när jag går på det längre sträckor, så idag ångrar jag den lite... men det var ju skönt igår iaf!

    SvaraRadera
  4. Aj då, inte kul att vara hängig! Krya på dig.

    Du har ett litet award att hämta hos mig:-)

    SvaraRadera
  5. Åh nej, vad trist! Och att vara så sjuk att mat inte fungerar är verkligen hemskt, värsta dödsdomen O.o Skönt att du känner dig lite bättre nu, hoppas det fortsätter åt det hållet <3 Och du, den här salladen låter som en tiopoängare, helt klart! Färska fikon är TOPPEN, typ det bästa som finns, och så quinoa, som är underbart och massor av andra smarrigheter... Jag tror på det här ;)

    SvaraRadera
  6. Jag vill springa in och önska dig en trevlig tisdag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  7. Ja, om du inte blir frisk av den där fina salladen då är du kanske utom allt hopp :-D Ser supergod ut. Jag måste nog ragga tag i lite mer grönkål så länge det finns.

    SvaraRadera
  8. Hovkonditorn, tack, jag mår faktiskt bättre idag. Tanken på salladen kanske räckte?

    Ann-Louise, tack tack tack. Du skulle nog gilla salladen, din grönkålsgangster.

    Pernilla, färska fikon är gott, men de ser ju lite läskiga ut både på utsidan och insidan. Kanske därför du aldrig köper dem? Ditt smalben gick in i väggen?!

    Mrs Sunshine, Oh man tackar!

    Alexandra, ja när inte ens tanken på mat kan distrahera en, då är det illa! Salladen var så smarrig så.

    Vardagslyx, tackar tackar!

    Remsan, jag är nog redan frisk, det hjälpte till och med att bara blogga om den! Mirakelsalladen no 1.

    SvaraRadera
  9. En underbart god sallad! Jag har gett dig en award. Kom gärna och hämta den..:-)

    SvaraRadera
  10. Finfina salladen, så gott med päron och ädelost tillsammans och med de andra deltagarna kan det ju bara bli bättre;)

    Krya på dej!

    SvaraRadera
  11. Låter smarrigt, nu du Tant Russin. Du har en award att hämta hos mig, come and get it! ;) Stor kram!

    SvaraRadera
  12. Om grönkålen är slut i affärerna kan ni kontakta Lilla Matderivén - jag misstänker att hon har ett helt lager hemma :=)

    Krya på dig, kära Russin!

    SvaraRadera
  13. Tant Gul, åh man tackar!

    Mårtenssons, ett gott gäng helt enkelt!

    Amy, å tackar tackar! kram!

    Charlotta, tror du man vågar fråga? ;)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails