onsdag 4 januari 2012

To-kill-ya eller tequila?

Igår var det ingen vanlig dag, för igår var det Michaels födelsedag!
Hurra hurra hurra!

Förutom att vara bäst på att vara pojkvän så är Michael även en av de få som tycker att tequila smakar gott. Vad passar bättre att göra på födelsedagen om inte gå på tequilaprovning? Igår klockan 19 stämplade vi in på Puta Madre, där ett tequilabord var uppdukat. 7 sorter i olika prisklasser, kvaliteter och med olika karaktärer.


Tequilamaestro Kiki guidade oss genom provningen. FYI görs en äkta tequila på en lilje-växt och INTE på kaktus. Vi fick veta att säger man till en mexikan att tequilan är gjord på kaktus så ligger du risigt till. "Puta Madre" säger han med all säkerhet.


Spännande? Ja! Intressant? Ja! Gott? Nja. Men vad jag vill påstå är att det är väsentlig skillnad på den ”tequila” du dricker (drack?) med salt och citron vid sena natt-timmen och en vällagrad äkta tequila. Lite mer som konjak enligt mina smaklökar.

Vi tog med oss samtliga glas till bords, beställde mat från menyn och sedan fick maestro tipsa oss om vilket av glasen som passade bäst till den rätten vi åt. Kul grej! Kiki var superkunnig och vänlig, så jag kan verkligen rekommendera den här provningen, oavsett om man tycker att namnet "tequila" kommer från uttrycket "to-kill-ya" eller inte.

Och maten på Puta Madre, den är så god så god. Spännande smaksättningar, rustikt och rejält med fina kryddor. Att man gillar färsk koriander är nog nästan ett måste skulle jag tro...

Små tacos med chorizo och potatis till förrätt. 

 Tonfisk kryddad med svart- och rosépeppar, i en tomatsås med kapris och oliver. 
Så vansinnigt god och vällagad.
(Damn you, dåligt ljus på restauranger!)

En bit av deras fina tårtor fick avsluta middagen. Ja, det var på en tisdag, men det var ju ändå födelsedagstisdag! Helt plötsligt kändes veckan lite roligare.

Jag tänker fortsätta på tequilaspåret, för en av ingredienserna i den hyllade mangosalsan som bjöds till böngrytan under vår nyårshelg, var just tequila.
Receptet hittade jag i förtjusande boken Matmolekyler.
 

Magnifik mangosalsa
250 gram tärnat mangokött
2 msk nypressad limejuice
finrivet skal av 1 lime
2 msk strösocker eller sockerlag
1 krm salt
2 msk finhackad koriander
1 1/2 msk tequila
några stänk habanero (eller fryst färsk)
1 msk mycket finhackad schalottenlök

Gör så här
Mixa alla ingredienser utom löken till ett fint mos. Blanda ner löken och låt stå och dra minst en kvart. På så vis hinner alkoholen reagera med syrorna och bilda fruktiga estrar. Smaka av med mer habanero och salt om du tycker det behövs.

Salsan passar enligt författarna till grillat fläskkött, stekt kyckling eller som taco-tillbehör.

 

Nu kanske jag överdriver en smula men stående ovationer kändes nära till hands när salsan serverades tillsammans med nachos, gräddfil, guacamole, tomatsalsa, vitkål och bönchilin (coming up). Snälla, snälla testa den!

9 kommentarer:

  1. Den där salsan verkar inte dum alls. Jag är på tok för dålig på att fixa tillbehör till mat. Känns som en klockren till sommaren när det grillas flitigt :)

    SvaraRadera
  2. Vilken annorlunda och spännande dryckesprovning. Kan tro att det glänste till i vardagen. Mexicansk mat är så gott(riktig alltså, inte tacos)! Jag gillar tequiladrinkar och hrm... även shotsen. Låter gott att spetsa en salsa med tequila. Bokmärker receptet! Så får jag anledning att köpa tequila och mixa drinkar...

    SvaraRadera
  3. Har inte hunnit läsa Matmolekyler, men det måste jag ju nu, och göra salsan med, den låter riktigt god!!

    SvaraRadera
  4. Jag är också vansinnigt förtjust i Puta Madre - både mat, dryck och ambience. Deras margerita är en killer och tonfisken provade jag också sist jag var där, smarr. Tequila-provningen verkar ju bra, den får det bli nästa gång.

    SvaraRadera
  5. vad spännande med tequilaprovning! själv har jag ju bara testat sån som man behöver massa salt och citron för att kunna svälja ner, och något minne av hur det sedan smakar har jag då absolut inte...

    är det färsk koriander i all mat på puta madre? jag vill ju gå dit, men färsk koriander och jag är inte kompisar... kan ju gå dit och äta tårta förstås, och dricka drinkar :)

    SvaraRadera
  6. Åh vilken helkväll ni haft underbart! :)
    Du salsan låter precis i min smak... mango, lime, koriander yum! Alla gillar ju inte färsk koriander, så kul att jag funnit en själsfrände kram!

    SvaraRadera
  7. NEJ, akta dig för Tokillya! Den är livsfarlig, jag drack så många med "knack" en gång att jag nästan bad om att få knacka på pärleporten det kommande dygnet!!

    SvaraRadera
  8. Så annorlunda med teguilaprovning istället för vanliga whisky och vinprovningar. Vi gillar faktiskt tequila båda två, både sorter som man drack förr och de som är lite lagrade och "finare".
    Och den där boken, den är beställd och landar snart i låddan, jippi!

    Ha en riktigt härlig helg, med eller utan to-kill-ya!

    SvaraRadera
  9. Anna, bra idé! Den blir perfekt till grillningen. Jag ska påminna er när säsongen börjar.

    Remsan, alltid bra att ha en anledning att göra drinkar (det är ju tyvärr inte fredag jämt).

    Matarkivet, boken kan jag verkligen rekommendera! Perfekt för matnördar.

    The Marie, det var kul! Testa!

    Pernilla, nä minnet brukar svika med tequila. Lika bra det kanske...? Nja, det var mest förrätterna som toppas med koriander kan jag minnas. Så du ska säkert hitta något gött.

    Amy, färsk koriander är lite av en kärlek. kram!

    Moma, ha ha oj oj oj. Inte beredd att ge tequilan en andra chans då?

    Mårtenssons, trevligt att höra! Ha fin läsning, det hade jag!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails