lördag 21 januari 2012

I Kina käkar dom hundar*

Mycket konstigheter såg jag på menyerna, men faktiskt inte en enda liten vovve. Groda, komage, ankfötter, gamla ägg, manet, kycklingmage. Vill ni att jag ska fortsätta? Jag är inte på något sätt kräsen, så en del konstigheter smakade jag på, men långt ifrån allt.

Första mötet med den kinesiska maten skedde på inrikesflyget mellan Peking och Shanghai och ska jag vara ärlig så smakade den maten riktigt illa. Jag tänkte i mitt stilla sinne, att fortsätter det såhär, ja då kommer jag gå ner ett par kilo på kuppen. Det artade sig, som tur var! And it was goood!

Att resa i tjänsten är ju som kanske ni vet, ingen semester. På gott och ont väljer man inte vad man får se och inte se. Under tre intensiva dagar tror jag att jag fick smaka, lukta och se en del av det riktiga Kina. Alltså inte alls vad som skulle upplevas om jag hade varit där som turist.

Vi hade knappt tre intensiva dagar utanför Shanghai, i en stad som heter Zhangjiagang. Jobb, jobb och jobb. Men äta måste man ju göra ändå, eller hur?


Lunch på varvet. Bara att börja smaka sig fram.

Anka. Det som ser ut som en fot, ja, det är en fot.

Vi blev bjudna på en "quick lunch".
Det började så här:

fortsatte så här:
 
och slutade så här:
 
Så mycket mat på ett och samma bord har jag aldrig sett innan!
Färsk och välkryddad fisk. Mycket god!

Min kollega och jag gav oss en kväll ut på middag på egen hand. Inte lätt när man inte kan ett ord kinesiska. Och de inte kan ett ord engelska. Men vi lyckades beställa, och var väldigt nöjda!

 Groda. "Tastes like chicken".
Mina efterlängtade dumplings! GODA!

Innan vi skulle åka hem igen fick vi några timmar i Shanghai. Bäst att passa på tyckte jag, och vi tog en turbo-tur i en liten del av stan.

Gatukök i Shanghai

Det är något med kineserna och deras torkade mat.
Får det lov att vara lite snacks?

Shanghai Pudong skyline

Jag hade som sagt stora planer på att uppdatera er från Kina, men vet ni vad? Både blogspot och facebook var blockade... "The great fire wall of China".

Nu mina vänner, ska jag vila mig i form. Jet lag:ad är jag, men känner mig ändå ganska hyfsad. Det är bäst att jag håller mig i den formen, för ikväll ska jag nämligen på Nobelmiddag! ...to be continued...

22 kommentarer:

  1. Ojdå, ingen dålig "snabblunch" det där, måste varit en långsittarsnabbis?
    Ankis syrrason ska ge sej till Peking senare i vår och han älskar mat och olika matupplevelser, och enligt dina bilder så kan han nog förvänta sej många sådana...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar just hur en lång lunch ser ut..? Peking låter spännande, hoppas han får det bra!

      Radera
  2. Ojoj, du har då ätit ser jag! Härligt! :) Du den där ankfoten var scaaary hu! Kram på dig och välkommen hem till ett snöigt Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att man har mat som hobby, för det är lätt att utöva :)

      Radera
  3. Du hann med en hel del på dina tre dar! Men, som sagt, äta bör man:-)
    Kul!
    önskar dig en fortsatt fin helg.

    SvaraRadera
  4. Vad häftigt!! Perfekt att få uppleva oväntade saker i tjänsten. Den där ankfoten ser sådär ut...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja det fanns väl en anledning att den låg kvar i skålen...

      Radera
  5. uuuw, ankfot. det kanske blir estrellas nästa nya spännande chipssmak? men det andra som du ätit såg mycket gott och spännande ut. skulle också vilja äta en sån quick-lunch!

    och "I Kina Käkar De Hundar" mycket rolig film! vem hade kunnat ana att danskar kan vara så roliga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Ny spännande säsongssmak: ankfot!
      Och danskarna, de kanske är ganska roliga egentligen, om man bara skulle förstå vad de sa.

      Radera
  6. Vilket matäventyr! På både gott och ont. I'll pass on the ankfot men dumplingsarna skulle jag mer än gärna trycka i mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla verkar vara eniga: Ja till dumplings, nej till ankfot.

      Radera
  7. Även om det inneburit mycket jobb så verkar du fått uppleva en hel del av "riktiga" Kina och inte bara turistdelarna. I alla fall i matväg. Och så otroligt mycket mat du fått smaka på under så få dagar. Åh, vad jag hade velat testa all denna mat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var superspännande och jag är jätteglad att jag fick möjligheten!

      Radera
  8. Kina? DET kallar jag jobbresa det! Tre dagar låter visserligen intensivt men jag tror skulle stå ut även med en ankfot! :-)

    SvaraRadera
  9. Otroligt spännande och intressant! Även om tiden där var alldeles för kort kanske det gav mersmak.:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, man blir bra sugen på att åka dit som vanlig turist... kanske en dag...

      Radera
  10. Matkultur är bland det mest spännande när man är ute och reser, dock är jag lite mer kräsen så detta hade jag nog inte vågat mig på :)
    sv: Ja visst är receptboken toppen, gillar att man får friatyglar men ändå hjälp med recepten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja för oss matnördar är ju maten på resan en mycket stor del! Tur att man har en hobby man kan praktisera överallt :)

      Radera
  11. Ja, det var ju inte så konstigt att allt var blockat egentligen. När man tänker efter.

    Kul att se all maten, älskar kinesisk mat (till skillnad från svensk kinamat) ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä egentligen inte, jag borde ju ha anat, men det är lite svårt att tänka sig bara. Tydligen har kineserna ett eget facebook.

      Radera

Related Posts with Thumbnails