tisdag 6 december 2011

Tomten finns inte

Tack för alla snälla kommentarer om julpysslet, men innan ni blir helt till er i trasorna över mina hemmagjorda kort så kan jag ge er ett tips/trix/fuskknep när det gäller julkort. Panduro har färdigpackade materialsatser till julkort. Du får klippa och limma till förbannelse, men det brukar ofta bli väldigt väldigt fint. Man kan göra julkorten enligt olika motiv, eller så hittar du på själv. Bara att välja ambitionsnivå (obs, Elinor och Veronica var exemplariska julkortsmakare och gjorde egna från scratch till skillnad mot sin mer bekväma vän.).

Den uppmärksamme läsaren kunde i förra inlägget se en burk med sötsaker på vårt pysselbord. Kanske kände främst Sofie igen dem? Det var nämligen hos henne jag hittade receptet. Den lenaste fudgen i mannaminne! Enkel och snabb är den också. Så tomten finns alltså inte längre, vi åt nämligen upp honom.

Skumtomtefudge
12 skumtomtar
50 gram smör
1 dl grädde
2 dl socker
100 gram vit choklad (150 g i originalreceptet)

Gör så här
Blanda alla ingredienser, utom den vita chokladen, i en kastrull. Smält på svag värme. Under omrörning låter du den småkoka i 10 minuter. Hacka chokladen och vänd i den. Låt den smälta, och rör till massan blivit slät och blank. Häll i en mindre form, klädd med bakplåtspapper. Låt stelna i kyl, skär sedan upp den i kuber.


Jag tror banne mig att detta var min första fudge, ever! Kola har jag kokat igen och igen, men jag undrar om inte fudgen tar många utförande-poäng, det är ju så mycket enklare. Och vem kan motstå smaken av en skumtomte?

Och nu börjar min hjärna spåna, vad säger ni om skumbananfudge? Eller Ahlgrensbilarfudge?

Jag vet att jag precis sa att fudge var enklare att göra än kola, men jag kunde inte låta bli att koka två sorter. Varav den ena såg ut såhär vid uppstart.


Stay tuned for recipes!

17 kommentarer:

  1. Hej! Skumtomtar verkar många använda sig av vid bakning så jag får helt enkelt testa. Göra fluff å skumtomtar kanske =)
    Kramkram

    SvaraRadera
  2. Stackars alla barnen då om han inte finns längre, han är far till dom alla...

    Vi röstar på bilfudgen, bör ju faktiskt bli riktigt gott.

    SvaraRadera
  3. Nästa recept=saffransfudge? Väntar med spänning! ;)

    SvaraRadera
  4. Vilken fin färg fudgen fick! Tyvärr är inte skumtomtar vegetariska, så jag kommer inte äta några sådana, men jag ser fram emot kolarecepten :D

    SvaraRadera
  5. Jag har inte börjat med mitt julgodis ännu. Men jag känner att jag snart måste ta tag i detta. Jag gissar också på saffransfudge. Jag funderade på att göra saffranskola i år.

    SvaraRadera
  6. Hurra!! Vad gott!! Inte gjort några. Ännu. Funderar på att testa göra på polkatomtarna:)

    SvaraRadera
  7. Om man bara är lite förtjust i skumtomtar, och bara de som kommer i rosa, grönt och vitt, är det då ändå något jag borde testa? Har tvekat och funderat i ett år nu :)

    SvaraRadera
  8. Vardagslyx, fluff på skumtomtar borde bli fint!

    Mårtenssons, åh herregud så långt tänkte jag inte...

    Amy, får se hur länge jag håller er på halster...

    Alexandra, ja eller hur blev den fin?!

    Sofie, HURRA! Polkatomtarna, de borde bli gott det.

    Matarkivet, oklart, de har ju en väldigt klar smak av just skumtomtar... Mindre skumtomtar, mer choklad?

    SvaraRadera
  9. Jag är latast ever och har köpt våra julkort. Nu ska jag bara skriva dom också, vilket kommer ta typ tusen år...

    SvaraRadera
  10. eller lakritsdumlefudge! jag gjorde jordnötsfudge häromdagen, lätt som en plätt. men sen kom jag på att jag inte är någon fudgemänniska, fast det verkar mina arbetskamrater vara så den gick åt ändå ;)

    och JA, klart det är Stand By Me! respect!

    SvaraRadera
  11. Charlotta, äh vafan du har iallafall köpt kort. Det är inte så illa det.

    Pernilla, Lakritsdumlefudge - det tål att tänkas på..!

    SvaraRadera
  12. Nä, hualuva, tomtar ska man INTE äta! Och du, orkar man inte göra egna fina julkort kan man beställa de här: http://www.stadsmissionen.se/Stodoss/Webbshop/Julkort/Julkort-10-pack/

    ;-)

    SvaraRadera
  13. Det där var elakt! Lämnar en underbara bild med bl.a. saffran men inget slut resultat eller recept! Nu väntar jag såå suget!;)

    SvaraRadera
  14. Moma, jodå nom nom. De var fina julkorten, och för en bra sak.

    Wesslan, jag vill ju hålla er på halster lite...

    SvaraRadera
  15. Jag har inte heller gjort fudge men efter att ha läst detta blev jag super sugen på det.

    SvaraRadera
  16. Nu har jag gjort fudgen - OMG så gooood. Fick det braiga tipset från Michael att fudgen i stort sett passar till allt...till kaffet, till frukost, som mellanmål...får ta med till kvällens glöggkalas så att jag inte äter ihjäl mig på den. Tack för all matinspiration Tant Russin :-).

    SvaraRadera
  17. Malin, testa, det här receptet är easy peasy.

    The Marie, Eller hur är den GOD? Michael är min bästa pr-källa. Du har rätt, det är bra att ge bort den... Tack för att du kikar in här!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails