lördag 17 december 2011

Vildaste fredagen på länge!

Ni som, från rubriken av inlägget, förväntar er få läsa om rejv, knark och orgier kan sluta läsa här. Det blev en vild fredag, men inte à la Mötley Crüe utan i ett annat avseende.

Det var en sådan kväll då jag skulle vara ensam hemma och således fick bestämma alldeles alldeles själv vad jag skulle äta. Tänkte först färska räkor, men det kändes inte riktigt prisvärt med 300 kr/kg. Jag blev sugen på något lite flötigt. Typ kebabrulle. Problemet är bara att jag inte alls gillar kebab-kött. Vem vet liksom hur kebab-djuret har haft det innan det hamnade på rullen? Dessutom är smaken inget för mig.

Renskavskebab blev svaret. Och vilken bra idé sen! Som kebab - fast godare!

Vild kebab
1 rulle

100 gram renskav
1 libabröd
2 portabellosvampar
1/2 rödlök
1 tomat
krispsallad
olivolja
salt
peppar

1/2 dl matyoghurt/creme fraiche
2 msk lingon
sambal oelek efter smak
salt
peppar

Gör så här
Blanda matyoghurt med lingon och sambal. Skiva svamp och lök, stek tills löken blivit mjuk. Lägg undan att svalna och stek renskavet för sig. Glöm inte att salta och peppra både svampen och renskavet. Dela tomaterna i kvartar och ta bort kärnhuset, skiva tomatköttet. Riv salladen i bitar.

Rulla in grönsakerna, köttet, svampröran tillsammans med dressingen i libabrödet. Vira lite aluminiumfolie runtom för bästa take away-effekt.



Så nöjd jag blev med min middag. Lingon och sambal var väl inte riktigt enligt plan, jag hade först tänkt pepparrot till lingonen men det glömde jag att köpa. Oväntat bra blev det ändå med chilihettan till syrliga lingon. En matig rulle, som ändå på något sätt kändes fräsch. Det här kommer jag göra igen!
Apropå renskav då. Polarica hette fabrikören. Jag stod först och höll i ett paket av något som kallades Viltmästarskav. Den visade sig vara kött från hjortar på Nya Zeeland. Inte alls vad man föreställde sig av paketet och namnet att döma... 
 
En typiskt Nya Zeeländsk förpackningsdesign...? källa

Renskav blev det. Det kom i alla fall från svenska/finska renar.

Vildare än så här blev det alltså inte igår. Två filmer och På Spåret hann jag med. One day (sådär) och Water for Elephants (lite bättre än sådär).

Har vi tur så blir det desto vildare idag, då vankas det en hederlig hemmafest hemma hos (halv åtta-)Johanna (halv åtta-middagen kör vi i januari). Tjoho! Jag tänker röda strumpbyxor, men undrar om det istället för den eftersträvade juliga effekten mer blir strandskate-looken?

7 kommentarer:

  1. Jag satt och skrockade för mig själv när jag läste "kebab-djuret" - jag fattar ju också att du bara syftade på djuret som kebaben är gjord av, men i mitt huvud blev det ett helt eget djur. Höhö.

    Det enda som jag kan tänka mig är godare till de här är nog vanliga kantareller. Och kanske en pepparrotspimpad vitkålssallad. Om nom nom.

    Gräsänka för en kväll låter annars hemskt trevligt. Hoppas halv-åttamiddagen är bra, ser fram emot återberättelsen! :)

    SvaraRadera
  2. Precis samma för vår del, vi hade också ett paket med viltskaven i handen ända tills vi såg vart köttet kommer från. Varför ta kött från N.Z när vi har vilt här i Sverige också? Och när man läser framsidans text "från fjäll och skog" så är det inte direkt till NZ tankarna går...

    Strandsskatelooken... :)

    Hoppas du får en riktigt härlig kväll!

    SvaraRadera
  3. Tja ibland får man vara helvild! ;) Nya Zeeland, what the...?!! Helskumt tycker även jag det låter (även om jag inte äter det).

    Åhh nalkas det halv åtta middag igen! Ser fram emot ett inlägg framöver! ;)

    SvaraRadera
  4. Hej! ser ju farligt gott ut =)
    kram denna 4:e advent!

    SvaraRadera
  5. Oj, oj, ja tänk att man alltid måste vara sån aktiv konsument. Går liksom inte slappna av nån gång...;-)
    Är mest impad av att du LAGAR mat när du är själv! Jag lagar en massa mat, hela tiden. Men när jag är själv (kanske för att det ytterst sällan händer?!) så ser jag till att ha nåt att bara micra...!

    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. PLommonet, vad menar du? Klart det är ett eget djur?!
    Halv åtta får vänta lite lite till... Pepparrotsvitkålssallad låter mums det.

    Mårtenssons, Man blir faktiskt lite förbannad. Tur att man är en någorlunda kritisk konsument.

    Amy, jäkligt konstigt som sagt.

    Vardagslyx, grrr farligt gott

    Mrs Sunshine, tur att man har lite koll! Jamen jag passar på att laga lite mat som vi annars inte äter. Men ibland orkar jag inte det heller... så brukar det bli sushi.

    SvaraRadera
  7. Men det här kanske vi ska äta på lördag! har grubblat sen igår vad tusan vi ska äta då. Var inne på att äta nåt vegetariskt, men det här verkar ju väldigt smaskigt. Har ju tobbes-föräldrar-plockade lingon i frysen också, några kilo. Kanske kör på det då :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails