onsdag 21 december 2011

Helt förtryffligt!

Nu börjar det närma sig - jullovet. Jag envisas med att kalla det jullov och inte röda dagar + inarbetade dagar, det känns liksom så mycket roligare så. Jag har nämligen turen att ha ledigt mellan jul och nyår, det känns oerhört lyxigt och oerhört rätt. Och framförallt oerhört välförtjänt.

I år kör vi i min familj en jul helt osedvanlig, och även det känns helt rätt: jul på spa. Känn på den! Två nätter på finfina Vann. Utsikt över Gullmarsfjorden, julbord utan att behöva lyfta ett finger (underbart säger latmasken i mig, lite trist säger matbloggaren i mig), avkoppling och bad.

Hemmagjort julbord eller inte, de här sjukt goda tryfflarna kan man äta oavsett årstid, dagsform och humör. Johanna bjöd på dessa tryfflar på festen i lördags och då blev jag påmind om dess förträfflighet. Originalreceptet kommer från Nigella och innehåller pistagenötter.

Förträffliga nöttryfflar
300 gram mörk choklad
1 burk sötad kondenserad mjölk
30 gram smör
120 gram saltade nötter (jag hade mandlar, jordnötter, pecan och valnöt)
 

Gör så här
Hacka chokladen och låt smälta på låg värme tillsammans med den kondenserade mjölken. När de smält samman, rör ner smör i bitar. Till sist vänder du ner nötterna. Häll i en bakplåtspappersklädd form och låt stelna i rumstemperatur. Skär upp i kuber och förvara i kylskåp.


 Achtung! Farligt god smet!

Mesta möjliga smak för en väldigt liten insats, det är ibland precis vad man vill ha. Konsistensen på tryfflarna är något utöver det vanliga, lena som silke och krämiga men ändå fasta i formen. Testa, ni kommer inte att ångra er!

Kanske inte riktigt extra allt, men ändå extra mycket choklad och gärna lite för mycket nötter. Varsågod Söta Saker, mitt bidrag till Månadens sötsak - extra allt!

10 kommentarer:

  1. Jaaa härligt med jullov! Ska också vara ledig 4 mellandagar, skönt!
    Mysigt med SPA, det gör ni helt rätt i! :)
    Den här tryffeln lät supergod med extra choklad mmm!
    Imorgon dyker mitt bidrag upp på bloggen gällande månadens sötsak ;)

    Önskar dig en riktigt God Jul! :)

    SvaraRadera
  2. Även jag ska vara ledig under mellandagarna efter en helt galet stressig höst på jobbet. GôTT!!!
    Den där chokladsmeten är inte att leka med heller...

    SvaraRadera
  3. Låter fantastiskt goda. Hm, undra om jag inte ha ingredienser hemma till dem. Ett sista julgodis...
    Ert firande låter väl toppen. Skönt att slippa all stress.

    SvaraRadera
  4. Ser jättegott ut !! Vilken trevlig blogg du har, var första besöket! Kommer bli fler .. =)

    SvaraRadera
  5. Ser farligt god och farligt lätt ut!
    Kramkram

    SvaraRadera
  6. Här blir det också ledigt, men bara för ena halvan av köket, Håkan jobbar och sliter på som vanligt - det är bråda dagar i handeln:)
    Låter ljuvligt härligt med julfirande på SPA, så skön avkoppling. Hoppas det blir riktigt skönt och njutningsfullt.

    SvaraRadera
  7. My god, vad gott! Du, jag hoppas du får en riktigt fin jul! Och att vi ses 2012 :=)

    SvaraRadera
  8. Amy, ser fram emot ditt bidrag. Jullov är the grej!

    Ann-Louise, vi har det för bra vi...

    Remsan, ha ha så tänker nog många: bara ett julgodis till...

    Maria, Välkommen och TACK!

    Vardagslyx, ja nästan för bra för att vara sant. Men det är det inte!

    Mårtenssons, vi får hoppas att Håkan får lite ledigt framöver. Det blir säkert mysigt på SPA. Rapport kommer var så säkra.

    Charlotta, Klart vi gör! Fin jul på dig med.

    SvaraRadera
  9. Hoppas ni hade en trevlig jul, låter undebart att fira den på spa! Och tryfflarna får jag testa såhär efter jul, de ser ljuvliga ut!

    SvaraRadera
  10. Den här låter ju riktigt god. Måste handla hem ingredienser i veckan. Blir en del smör och grädde och annat sött för att klara all det julgodis jag har siktat in mig på.

    Kram kram

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails