fredag 2 december 2011

Flashback

I vanlig ordning har veckan gått fort. Vi är inne i december men det är 9 grader plus. Jag skrattar döden, eller jag menar vintern, rätt upp i ansiktet! Muahahaha! (Något säger mig att det här kommer bita mig i arslet så småningom, men det får det vara värt.)

Är det tacos hos er ikväll eller tillhör ni motvallskärringarna? Om ni tröttnat på hårda skal som smular sönder, eller oblat-liknande tortillas så bjuder jag på majsplättar!

För knappt ett år sedan (åh herregud är det snart ett ÅR?) befann vi oss på Australiens östkust, närmare bestämt ett ställe som heter Anna Bay. Där, på en strandservering, åt jag en liknande majsplätt. Jag kommer inte ihåg vad den kallades, men jag kommer ihåg att den var god! Den serverades med tomatsås, stekt fläsk, avokado och gräddfil. Ett av många starka (mat-)minnen från den resan.

Majsplättar som i Anna Bay
1 liten burk majs
1 dl vetemjöl
1 ägg
1 tsk bakpulver
salt

smaksättning såsom:
spiskummin
chiliflingor
hackade gröna jalapeños

olivolja

Gör så här
Mixa majsen till en puré, ha gärna kvar lite bitar. Blanda med ägg, mjöl och bakpulver. Blanda i din smaksättning, spiskummin och chili var en hit! Glöm inte att salta.

Klicka ut smeten och stek i olivolja, några minuter på varje sida. De kan serveras både varma och kalla. Smaklig spis!


Det är inget bröd, men inte heller någon grönsaksbiff, utan något mittemellan. Jag åt dessa till en tomatsoppa, men jag kan tänka mig att de passar till en chiligryta, till tacos som sagt eller varför inte göra mindre plättar, toppa med guacamole och äta som snittar?

Å andra sidan skulle jag säkert kunna äta bajs och tycka det var gott,
med den här utsikten
.

Vad händer annars i helgen? Jo hörreni: jag fyllde år i somras och önskade mig ett flådigt restaurangbesök. Det fick jag! Och imorgon kväll är det instämpling på 28+. Vilken TUR tänker jag att det var 28 jag fyllde, annars hade jag ju inte fått komma in. Eller? Vad det är vi ska äta, det vet jag inte, det är kära far som håller i trådarna. Vad jag däremot vet är att det kommer bli en trevlig kväll med fint sällskap och god mat.

Nu väntar jag på att min skumtomtefudge ska svalna så att jag kan avsmaka skapelsen. Sen, ja då tror jag det blir sängen. G'natt!

10 kommentarer:

  1. Veckorna rusar fram här med! Mån-fre, fre-mån ser vi inte upp så har 10 år gått vips så snabbt!
    Tycker dina majsplättar låter mycket spännande! :) Ska göra dem vid tillfälle!
    Inte ska du äta bajs, känns lite onödigt! Med en sådan utsikt passar färska kokosnötter som man först dricker och sedan äter malaj (vita fruktköttet) mums!

    SvaraRadera
  2. Ha ha vi får hoppas det går bra trots din utmaning. Roligt och lite, för mig i alla fall, annorlunda recept. Här är det full rulle i helgen med julmarknad och kalas. Trevlig Helg!

    SvaraRadera
  3. Jag är ett stort fan av majsplättar, mums, mums! Men jag kan hålla med om att det är lite svårt att veta vad man ska äta dem med ;) Tomatsoppa lät som ett väldigt bra tillbehör!

    SvaraRadera
  4. Det där låter ju rysligt gott och ett skönt avbrott i vårt vintergråa Götlaborg. Har du följt Master Chef på 3:an? Där lagade ena laget nyligen crispy polenta under en sallad som får mig att tänka på dina plättar.

    SvaraRadera
  5. jag hoppas verkligen att det biter dig i arslet snart, för jag vill ha snö och minusgrader! är inte alls förtjust i de här söderöver vintrarna, tycker att de två förra vintrarna har varit väldigt bra :P

    åh, jag vill läsa om erat restaurangbesök sen! ett flådigt restaurangbesök... det kanske jag ska önska mig i julklapp.. hmmm...

    SvaraRadera
  6. Det där med att toppa med guacamole lät verkligen som en idé att pröva. Kan en stryka ut dem ganska tunt i stekpannan och använda som wraps också tror du, eller spricker de om de rullas?

    SvaraRadera
  7. Ja hellre snö och kyla vilken dag som helst i utbyte mot detta jädra vädret som helgen har bjudit på!
    Med den utsikten hade man inte behövt äta någonting alls, men kan ju bara se sig mätt... Fast efter en stund så hade nog en majsplätt suttit ganska fint!

    SvaraRadera
  8. Amy, Du har rätt, kokosnöt låter godare...

    Tant Gul, full rulle här hos mig med!

    Alexandra, man kan äta dem bara rätt upp och ner har jag upptäckt..

    Ann-Louise, Brukar se Masterchef när jag får tillfälle, men inte sett någon polenta, men det låter ju onekligen gott!

    Pernilla, då är vi inte ense på den punkten... :) 28 + var oh så gott!

    Plommonet, hmm skulle tro att de blir svåra att rulla. Kanske om man verkligen mixar majsen helt slät. Värt ett försök!

    Mårtenssons, jag får nog hålla med om att hagel och åska är värre än snö och minus...

    SvaraRadera
  9. Så gott det lät med avocado och fläsk till, kan tänka mig att pulled pork passar utmärkt till!

    SvaraRadera
  10. Åh så gott med majsplättar. Jag funderar på att göra en röra till med avocado och räkor, såg något engelskt matlagningsprogram där dom gjort krabbmajonäs till. :) Gillar din blogg och recepten.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails