söndag 11 december 2011

Den borde heta Munterkaka

Söndag. Jag överlevde julfesten med marginaler. Tro det eller ej, men jag lyckades med konststycket att inte överäta mig på julbuffén. En seger i sig. Julbordet var bra, ett standardjulbord utan överraskningar. No more, no less. Det bästa var sillen, men det tycker jag ju alltid.

På söndagar kan man baka. Har man tur har man varit så förutseende att man redan handlat allt man behöver till baket, så slipper man gå utanför dörren. Win! Utanför dörren kom vi ändå till sist, för det serverades söndagsmiddag hos svärmor. Mat i utbyte mot en kaka, det får ses som ett bra utbyte. Karin bakade saffranskaka i veckan och den såg så himla fin ut så jag ville självklart göra en egen.

Saffransbutterkaka med mandelmassa
75 gram smör
2 1/2 dl mjölk
25 gram jäst
1 dl socker
1 krm salt
1 paket saffran
7-8 dl vetemjöl
100 gram mandelmassa
50 gram mjukt smör
1 ägg
1 dl skalade hackade mandlar
pärlsocker

Gör så här
Smält smöret och blanda med mjölk. Värm till 37 grader. Smula jästen i en stor bunke och lös upp den med en del av degvätskan. Häll på resten av vätskan, socker, salt, saffran och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig, den ska släppa från bunkens kanter. Låt jäsa övertäckt i 40 minuter.

Riv mandelmassan grovt och rör ihop med smöret till en slät kräm. Kavla ut degen till en rektangel, ca 30 x 40 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop. Dela rullen i bitar som är ungefär 2 cm breda. Klä botten av en springform med bakplåtspapper. Placera bullarna i formen, jag fick plats med 12 bitar. Om det blir några bitar över kan du grädda dessa som vanliga bullar.

Låt jäsa övertäckta i en halvtimme till, och sätt ugnen på 200 grader. Pensla med uppvispat ägg, strö över mandel och pärlsocker. Grädda bullkakan i mitten av ugnen i cirka 25 minuter, använd en provsticka för att se att mitten av kakan är torr.



Michael tyckte att det var den godaste saffransbullen han hade ätit och han som är så go' själv borde ju veta tycker jag. Saffran och mandelmassa: what's not to love? Konstigt det här med namnet butterkaka egentligen. Den här kakan kan ju inte göra någon vresig. Eller?

13 kommentarer:

  1. Munterkaka tycker jag var ett toppennamn på skapelsen, låter sjutton gånger godare än butterkakan ;) Jag gjorde också saffransbullar med mandelmassa i nyligen och tyckte det var en riktigt trevlig kombination så jag förstår att han tyckte det var den godaste saffransbullen han ätit :D Varför gjorde inte jag en munterkaka av dem? De är ju så fina!

    SvaraRadera
  2. tjohooo! Du testade! Kul att ni gillade den :) ses vi på torsdag? :)

    SvaraRadera
  3. Så vacker den blev! Ja, munterkaka låter mycket bättre :)

    SvaraRadera
  4. Jättefin munterkaka, ser lockande god ut! Trevligt att bli bjuden på middag hos svärmor :)

    SvaraRadera
  5. Så stilig! Ser konditorgjord ut :)

    SvaraRadera
  6. Tjusig kaka! Butterkaka med saffran blir definitivt munterkaka!!!

    SvaraRadera
  7. Kan tänka mig att den var god! Ser ju supersmarrig ut. Tror inte att man alls blir butter av den...

    SvaraRadera
  8. Sillen är ju alltid bäst på julbordet!

    OCH jag bakade typ tusen (OK, kanske överdrift, men många...) mini-lussekatter till mitt jobb idag och degen tog aldrig slut, men nu kan jag ju bara göra en butter/munterkaka istället. Så skönt att slippa rulla mer lussekatter. :)

    SvaraRadera
  9. Alexandra, Då har vi formellt döpt den till munterkaka!

    Karin, jaaa förhoppningsvis ses vi på torsdag! tack för inspirationen!

    Hovkonditorn, TACK!

    Amy, inte dumt alls. Ibland har man verkligen ingen lust att laga mat...

    Matarkivet, Åh tack!

    Fröken Dill, det är spikat!

    Sofie, nix inte blir man butter inte.

    Plommonet, eller hur? Ibland får man göra det enkelt för sig. Minikatter låter iofs väldigt gulligt. Pics?

    SvaraRadera
  10. Men du, jag går ju här och funderar på vad jag ska baka för något gott nästa helg. Något med saffran i har jag tänkt. Den här kakan ligger bra till...:-)

    SvaraRadera
  11. Wow, sicken fin kaka! Och jag håller med, sillen är det godaste på julbordet!

    SvaraRadera
  12. Toppen med mandelmassa i saffransbaket!
    Älskar också sillen, den är bäst:-)

    SvaraRadera
  13. Oj vad kakan såg smarrig ut. Har inte hunnit göra några traditionella saffransbullar i år, men kanske måste jag ändå ta och testa denna, ser underbart god ut :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails