onsdag 14 december 2011

Att hitta balansen

Julkorten är adresserade (lyckan när man hittar ett sparat dokument med alla adresser redan nedskrivna!) och lagda i postens julkortspåse. Mitt bidrag till morgondagens bloggträff med tema jul är färdiglagat. Två traditionella luciatåg fick jag möjligheten att bevittna igår. Två väldigt olika luciatåg.

Julkortspåsen är packad! (Hallå Posten, gärna större påsar nästa år).

Det ena gick av stapeln på jobbet vid 8-snåret. Lyckligtvis har jag redan gjort min insats i luciatruppen och fick istället förmånen att vara publik. Det var mer skojigt än vackert, så skulle vi diplomatiskt kunna säga.

Det andra luciauppträdandet var av en halt annan karaktär och var mer vackert är skoj. Om än lite väl kristet för min smak, vilket i och för sig inte är så konstigt då konserten var i en kyrka... Oscar Fredriks kyrka, finast i Göteborg om du frågar mig. Pampigt värre var det med tre olika körer och musik.


Vi var och förlustade oss lite innan kyrkbesöket (jämvikten i livet ni vet) och käkade middag på Le Village. Väldigt god mat, oxfilén jag åt var väldigt väl tillagad, även om jag inte fick välja själv hur den skulle vara stekt. Riktigt fin miljö är det, men personalen får gärna vara mer tillmötesgående.

Dagens middag fick väga upp allt julande och all julefid. En het salsa till ugnsstekt torsk. Fräscht, piggt och spicy.

Torsk med exotisk salsa
4 port

600 gram torsk
olivolja
salt & peppar

4 tomater
1 liten rödlök
1 liten paprika
en liten bit gul habanero
1 dl tärnad mango
2 tsk olivolja
saften av 1/2 citron
spiskummin
salt
svartpeppar
(färsk koriander)

Gör så här
Börja med salsan: finhacka tomat, paprika och lök. Hacka habaneron fint fint fin. Blanda med tomatröran, mangon, citron och olja. Smaka av med kryddorna. Låt stå och götta te saj (som vi säger i Göteborg) medan du gör i ordning fisken.

Sätt ugnen på 175 grader. Salt och peppra fisken, lägg i en smord ugnsfast form. Stek i mitten av ugnen i 10-15 minuter.

Servera med bulgur, ris, potatis eller som jag gjorde med brysselkål. (Amen, där smög sig julen in lite ändå!)


Det var så självklart, det jag kom på när jag ätit upp och ställde in i diskmaskinen: koriander! Jag saknade koriander i salsan. Klart att det var gott ändå, men koriander hade lyft salsan en snäpp till. Så nu vet ni.

6 kommentarer:

  1. Mysig luciadag du har haft verkar det som. Vi hade också en fin dag :)
    Du koriander men även lite lime tror jag skulle passa finfint i salsan!

    Sv: Javisst, vi nybörjare får börja med Leilas vörtbröd ;) Men du, jag testade ett avancerat vörtbrödsrecept dagen efter... du får se när det i dagarna kommer upp på bloggen! Tror du kommer gilla det! :)

    SvaraRadera
  2. Tallriken ser kanon god ute =) säger fiskälskaren hihi!
    Kram i massor!

    SvaraRadera
  3. va? är det tema jul?! det har jag totalt missat. och nu tänker jag ljuga ihop värsta historien om att dääär jaaaag kommer ifrååån äter vi alltid det här på julafton som dessert. åh, så bra! nu ska jag stressa vidare, vi ses om nån timme :)

    SvaraRadera
  4. Klart man måste hitta en balans, det lyckades du riktigt bra med där tyckte vi! Julkorten fixade vi till i går i alla hast, höll på att glömma för första gången i livet...

    SvaraRadera
  5. Men sluta, jag var också i Oscar Fredrik och firade lucia! Har själv sjungit i den kören så det är tradition att kolla in luciatåget varje år :=)

    TACK för ikväll, det var som alltid lika kul att ses!

    SvaraRadera
  6. Amy, lime och koriander funkar ju fintfint. Ser fram emot vörtbrödsrecept!

    Vardagslyx, fisk är the grej.

    Pernilla, ja? Eller jag vet inte, var det det? Spelar ingen roll, trevligt var det och gott var det!

    Mårtenssons, jobbigt att komma på att man glömt julkorten lagom till nyår... skönt att ni slapp det.

    Charlotta, men var du?? Tack själv, för tak över huvudet och trevligt sällskap! och goda kakor...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails