lördag 10 december 2011

Two in one

Idag sov vi länge, och det var välförtjänt. Vad hade vi då gjort för att förtjäna detta? Ja, inget speciellt egentligen förutom att ha tagit oss igenom ännu en vecka, med göteborgskt väderkaos och jobb. Vi startade fredagskvällen med hemlagad laxpasta och avslutade den med tredelad konsert på Musikens hus.

Det finns ett hard core punkband från LA som heter The Bronx. Dessa gossar har ett annat band som spelar Mariachi-musik (tänk ugglorna i Rango (som för övrigt är en väldigt sevärd film)): Mariachi del Bronx. Båda dessa band spelade på Musikens Hus igår, med en mellanakt i form av Tim Kasher. Nog med namedropping, Mariachi del Bronx var enligt mig kvällens höjdpunkt!

Marichi el Bronx (källa).
Marichi el ugglor från filmen Rango (källa).

Nu skulle man kanske kunna tro att jag ska bjuda på ett tacos-recept, men nej nej. Jag tänker istället bjuda på kola. Om ett gäng med musiker kan ha två olika men väldigt karaktäristiska band, så kan väl en kola ha två karaktäristiska smaker?

Lingonkola
2 dl tinade och mixade lingon
1 1/2 dl grädde
2 1/2 dl socker
1 msk ljus sirap

Saffranskola
2 dl grädde
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl socker
50 gram smör
1 pkt saffran

Gör så här
Blanda alla ingredienser i en vid kastrull. Låt smälta på svag värme, sjud sedan under omrörning tills smeten har en temperatur av 120 grader, eller klarar ett kulprov. Häll i en bakplåtspappersklädd form, eller i tryffel/knäckformar.

Eller, så kan du göra som jag gjorde: fyll halva formen med den ena kolan och toppa med den andra smaken. Finfina lingon-saffranskolor! Lite syrligt från lingonen och det mjuka kryddiga från saffran.


Och ett smart husmorstips! Ibland vill man ju slå in sina kolor, gärna i cellofan. Cellofan hittar jag sällan i vanliga matbutiker, och det är inte alltid man vill ge sig iväg till en bokhandel. Vanliga stekpåsar är svaret. Cellofanliknande material, men lite tunnare och alltså lättare att slå in de små godingarna. 

Ikväll väntar årets första julbord, det är nämligen julfest med jobbet. Önska mig lycka till, så kanske vi hörs imorgon...

11 kommentarer:

  1. Aha, här kom saffranskolereceptet! Precis som jag misstänkte! :) Trevligt med besök på Musikens hus! :)

    SvaraRadera
  2. Vilka fina kolor! Jag har gjort saffranskolor, men tänkte chokladdoppa mina.
    Blir det jultomtedans ikväll då ;-)

    SvaraRadera
  3. Mumma! Önskar dig en kanon trevlig lördag!
    Kramkram

    SvaraRadera
  4. Piffigt och påhittigt med att fylla hälften-hälften! Like!

    SvaraRadera
  5. Oooh, lingonkola <3 Det måste jag testa! Saffranskolan låter ljuvlig den också :D Klart du var värd att sova länge, det tänker jag göra imorgon, fast jag inte gjort ett dyft för att förtjäna det ;)

    SvaraRadera
  6. Saffranskola alltså. Hej, beroende! Kommer du på torsdag? I så fall är det LAG på att man måste ta med sig en sådan kola till värdinnan! :=)

    SvaraRadera
  7. Håller med om att efter denna veckan borde man vara värd sovmorgon. Men sonen vaknar pigg som en tupp tidigt som alltid på helgerna.:-) Coola kolor! blev verkligen nyfiken på lingonkolan.Och coola band! Måste kolla upp filmen.

    SvaraRadera
  8. Amy, du misstänkte rätt du :)

    Remsan, ha ha ha ingen tomtedans faktiskt, vi tänkte att alla kunde få dansa istället.

    Vardagslyx, tack detsamma!

    Plommonet, piffigt var ordet.

    Alexandra, lingonkolan var nog snäppet godare än saffranen om du frågar mig. förtjänar man inte alltid lite sovmorgon?

    Charlotta, JA! Får se om det finns någon kvar...

    Tant Gul, oj oj en alldeles egen väckarklocka! Filmen är för härlig!

    SvaraRadera
  9. riktigt bra film, den såg vi på väg till Thailand i somras:)
    Blev det sovmorgon idag också, eller blev kanske gårdagskvällen lugn? Hoppas du hade riktigt trevligt iaf.

    Lingonkola låter som ett fräscht alternativ, lite syrligare kanske?

    SvaraRadera
  10. Hej jag heter Joanna och är 23 år och när jag var 14 år fick jag diagnosen Aspergers syndrom och nu bloggar jag öppenhjärtar om livet med diagnosen för att samhället ska få mer insikt och förståelde för hur det är att leva med Aspergers syndrom och att alla är lika värda trots bakgrund:)
    Så besök gärna min blogg:) kram
    och du kanske till och med vill göra ett bloglovin byte med mig?:)

    SvaraRadera
  11. Mårtenssons, Lite sovmorgon blev det allt idag med. Ja precis, syrlig och fin blir lingonkolan.

    Joanna, tack för besöket här. Ska kolla in din blogg.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails