måndag 19 december 2011

Ett fint grönt tips och några genvägar...

I fredags var jag bakis. Sockerbakis. Den ljuvliga anledningen heter Matbloggsträff. Charlotta, president i Matrepubliken, bjöd hem oss för knytkalas. Ann-Louise, Charlotta, Johanna, Pernilla, Rebecka, Åsa: bättre deltagare på ett knytkalas är svårt att hitta.

Saffranskakor med pinjenötter, tryfflar, fudge, bountybollar, knäckebröd, skinny buckeyes, pepparkakor, salta mandlar, körsbärskaka med grädde, glögg. Ja men ni hör ju hur bra vi hade det. Mellan tuggorna avhandlades det intressanta mat- och icke matrelaterade ämnen. Trevligt som alltid!

Som jag misstänkte så dignade bordet av sötsaker, så jag bestämde mig för att ta med mig något salt istället. Valet föll på en grönkålspaté. Enkel att göra, enkel att äta.

Grönkålspaté
500 gram hackad grönkål (tinad och avrunnen eller färsk förvälld)
1 gul lök
2 klyftor vitlök
70 gram grovhackade valnötter
1 dl finriven pecorino/parmesan
4 ekologiska ägg
250 gram kesella
1 msk potatismjöl
en nypa muskot
1 tsk salt
1 kram svartpeppar

30 gram grovhackade valnötter
kärnor från ett granatäpple

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader. Hacka lök fint. Fräs i lite olja tillsammans med pressad vitlök. Löken ska inte ta färg, bara bli glansig. Blanda grönkål, ost, ägg och kesella i en bunke. Rör ner lök, potatismjöl och nötter. Krydda med muskot, salt och peppar. Häll smeten i en avlång brödform, där du klätt botten med bakplåtspapper och smörat insidorna. (Ugnsfasta portionsformar går också bra!) Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 45 minuter, patén ska vara fast. Låt patén svalna innan den serveras. Garnera med valnötter och granatäpplekärnor.

 Portionspaté

Jag anser att den här patén borde ha en given plats på varje julbord. Ingen har väl dött av lite grönt som komplement till att kött, fett och ättiksstarkt. (Nej, dillvippan på ägghalvorna räknas inte!) Om inte annat, så kommer du göra din eventuella vegetarian-gäst glad. En annan variant av grönkålspatén hittar du hos Charlotta, som även bjuder på en fin bild.

Jag må vara ute i sista sekunden, för jag gjorde ett pepparkakshus igår, den fjärde advent. Jag köpte en färdig byggsats. Den produkten kan vara det bästa och det sämsta som finns. Super tycker jag att man kan köpa färdiga bitar och bara göra det roliga jobbet, men allvarligt talat, hur många har någonsin fått en byggsats som inte varit trasig? Emballageutveckling please. Mina delar var trasiga nästan allihopa. Tur då att mycket florsocker och godis täcker de flesta skarvar.

Nu till mina husmorstips för en lyckad montering och garnering:
1. Skit i sockerfogarna, svaret heter limpistol. Ingen vill väl ändå äta av det dammiga pepparkakshuset vid trettondagen? Limmet skyddar också mot oönskade godissnattare. Win!


2. Fönsterrutor av gelatinblad. Blir superfina rutiga fönster som blänker. Bara att limma på insidan.


Häpp!

12 kommentarer:

  1. Fint hus, gillar fönsteridén.
    Vi uppskattar verkligen lite nya idéer till julbordet, det är alldeles för lätt att köra på i gamla hjulspår. Om vi orkar och hinner så finns denna paté på julafton hos oss också, annars så får den finnas en annan dag istället.

    SvaraRadera
  2. Jag har kämpat för att få in lite grönt på julbordet, men det konkurreras ut av de klassiska rätter som alla måste äta för annars blir det ingen jul...
    Efter att ha svurit tungan svart förra året över trasiga bitar och brännskador efter ihopsättandet lovade jag mig att aldrig mer göra pepparkakshus...

    SvaraRadera
  3. Fantastiskt fint grönt tips! Dessutom förmodligen snyggaste färgklicken på julbordet också. Fina torsdag-minnen. :)

    Sen ska jag tilstå att jag är en av de som kletar med smält socker och allt som här det till... och även käkar av det dammiga huset efter jul. En bit av taket (den med mest godis på), sen brukar det vara nog. Mer för känslan av barndom än så mycket annat nuförtiden tror jag. ^^

    SvaraRadera
  4. jag kan gå i god för att den var väldigt god! som icke-grönkåls-förtjust människa som tyckte om den så måste det ju betyda att den var galet god, för det var den :) och fin att titta på också!

    pepparkakshus har jag lagt ner, det är alldeles för mycket pill för mig. men jag gjorde pepparkakstryfflar nyss, räknas det?

    och ja, alltså, vanlig whisky = blä! men den här, den räknas nog inte ens som whisky egentligen för den stod bland likörerna på systembolaget. och i lördags var jag på fest med din kompis elinor!

    SvaraRadera
  5. Så spännande med patén! Verkar säkert konstigt men jag har knappt smakat på grönkål i mitt liv! Ska spara detta recept.

    Oj, sicket fint pepparkakshus du fick till! Haha, lim du e för härlig du!!

    SvaraRadera
  6. Ha ha...har precis lagt ut ett recept på en supergod köttpate. Typiskt men jag håller med om att lite mer grönt på julbordet skadar inte. Din pate ser också god ut. Vilken mysigt matbloggsträff ni har haft. Och med tanke på hur trasiga alla delar på ditt pepparkakshus var så trasiga har du gjort ett superjobb. Huset är jättefint!

    SvaraRadera
  7. Men buu för er som träffas utan MIG! Jag är jätteavis!

    SvaraRadera
  8. Mårtenssons, jag tror patén passar mest jämt. Kanske till påsk?

    Remsan, tanken på pepparkakshus är ofta roligare än själva byggandet har jag upptäckt...

    Plommonet, grönt är skönt!

    Pernilla, kan man värva en ickegrönkålsätare så är jag nöjd. Åh jag vill också gå på fest med Elinor!

    Amy, man är ju smart/lat

    Tant Gul, ha ha men köttpaté låter gott det med. Supermysigt är det på våra träffar. Du vet var du hittar oss ;)

    Moma, det borde du va ;)

    SvaraRadera
  9. whoаh thіs wеblog іs fantastic i likе геading уour ρosts.

    Keер up the great wοгk!
    Yοu κnoω, many individuals aгe lookіng aгound for
    this іnfo, уou coulԁ aіԁ them greatlу.


    Hаѵe a look at my website: 012magazine.pl

    SvaraRadera
  10. Greаt goods from yοu, man. ӏ have undeгѕtanԁ your stuff
    previous to and you are just too wonderful. I aсtually like what you've acquired here, really like what you're sayіng and the
    way іn ωhiсh you sаy it. You make it enjoyable аnd you ѕtіll taκe carе of to κeep іt wise.
    I cаn't wait to read much more from you. This is really a tremendous website.

    Here is my web blog ... server dreambox cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing| cccam server|server cardsharing|skybox f3 cardsharing|cccam|cardsharing anbieter|cccam pay server|cccam server premium|dreambox|server dreambox|buy cardsharing|cardsharing|cardsharing server|dreambox 800|free card sharing server|satellite cardsharing kings|test line cccam|card sharing|card sharing servers|cardsharing canalsat|cccam line|cccam test line|free cccam server|sat keys|satellite cardsharing|

    SvaraRadera
  11. I dо cοnѕider аll of the idеаs you have intrοduceԁ foг yοur
    post. They're very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are very short for novices. May just you please prolong them a little from subsequent time? Thank you for the post.

    Feel free to surf to my web-site ... Ginger

    SvaraRadera
  12. Spot on with thiѕ write-up, Ι absolutely believe thаt this site needs much mοre аttеntion.

    I'll probably be back again to read through more, thanks for the info!

    my homepage; server for cardsharing

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails