söndag 5 december 2010

Coca Cola

Igår tipsade jag om lakritskolor som jag själv tyckte såg smarriga ut. Jag kunde inte hålla mig många minuter innan jag satte mössan på huvudet och begav mig till affären för inhandlande av ingredienser. Väl hemma gick kolakokandet över förväntan, jag trodde det skulle vara svårt att få rätt konsistens, men med en digital termometer var det easy peasy.

Choklad- och lakritskolor

ca 25 st

1 1/2 dl grädde
1 1/2 dl strösocker
1/2 dl ljus sirap
1/2 msk kakao
1/2 dl turkisk peppar, hela karameller
1 tsk smör
100 gram mörk choklad
flingsalt
turkisk peppar-kross

Gör så här

Blanda grädde, socker, sirap, kakao och turkisk peppar i en vid kastrull. Låt koka upp under omrörning. Låt sedan koka ganska kraftigt, utan lock, tills din termometer visar 120 grader. Rör om då och då under kokningen. Rör till sist ner smöret och fyll sedan silikonformar med kolan. Alternativt kan du hälla upp smeten i en stor bakplåtspappersklädd form. Låt stelna i kylen.

Ploppa ur dina kolor ur formarna, eller skär kolorna i bitar. Smält chokladen i micron och doppa varje bit. Det här kan bli något pilligt och kladdigt, men håll ut. Strö till sist på lite flingsalt och/eller turkisk pepparkross på kolorna innan chokladen stelnat.


2 kommentarer:

  1. Jag visste inte att man kunde temperatur-testa kola! Då springer man runt kul-provet med andra ord - kan ju vara trevligt ibalnd om man itne känner för det, eller helt enkelt är en lite ovan kola-kokare (som jag!). Snyggt att göra kola i formar förresten, brukar man inte se så ofta :)

    SvaraRadera
  2. Jag var också tveksam, men det gick jättebra (jag garderade dock med kul-provet också)! Jag känner på mig att det kommer bli mer kolor framöver...
    Jag var väldigt nöjd med att använda silikonformarna, även om de förlorade lite av sin snygghet efter chokladdoppet. Men de ökade ju iallafall på charmigheten!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails