lördag 4 december 2010

Gott på burk

Julen med allt vad det innebär börjar närma sig. I äkta husmorsanda tipsar jag här om tre hemmagjorda klappar. De kommer allihopa på burk och kommer garanterat göra succé hos mottagaren. Vi börjar med mammas goda Äpplemarmelad.

Äpple- och rosmarinmarmelad
1 kg syrliga äpplen, gärna röda
2,5 dl vatten
600 g syltsocker (med pektin)
1–2 msk finhackad rosmarin

Gör så här
Tvätta äpplena noga och kärna ur dem. Skär dem först i tunna skivor och sedan dessa skivor i mindre bitar. Koka upp med vatten och rosmarin på mellanvärme och låt sjuda under lock i ca 10–15 minuter. Äpplebitarna ska bli mjuka, men inte kokas sönder. Rör ner syltsocker och koka kraftigt i fem minuter. Skumma av marmelad och häll upp på väl rengjorda, varma burkar. Sätt på lock och ställ burkarna upp och ned under tiden de svalnar.


Nästa klapp baseras på en ingrediens som av outgrundlig anledning inte har varit på besök här innan; nämligen russin. Äntligen säger Tant Russin!

Russinkompott
2 schalottenlökar
1 klyfta vitlök
1 msk olja
2 dl sultanrussin
1/2 dl muscavadosocker
2 msk äppelcidervinäger
1 dl vatten
1 st kanelstång
1/2 tsk salt
1/2 tsk chilipulver

Gör så här
Hacka lökarna och fräs i oljan tills löken är genomskinlig. Tillsätt övriga ingredienser och låt sjuda till en "bra" konsistens, det tar kanske en kvart. Låt svalna och häll sedan upp på en burk.


Tills sist vill jag slå ett slag för den finfina fikonmarmeladen från i somras. Den är så god att den tål att upprepas här:

Fikonmarmelad
250 g torkade fikon
3 dl rött portvin
1 dl ljust muscavadosocker

Gör så här
Skär fikonen i bitar, några grova, andra mindre. Släng stjälken. Lägg dem tillsammans med sockret och portvinet i en kastrull. Låt koka på svag värme tills den liknar en marmelad, det tar ungefär 20 min. Undertiden kan du ställa in din glasburk i ugnen på 100 grader i ca 15 min för att sterilisera den. Låt de båda svalna och häll sedan upp marmeladen på burken.


Jag vet att: samtliga godbitar trivs bra ihop med ost.
Jag tror att: de passar även till patéer, pastejer och stek.

Det kryllar av ätbara gå-bort-presenter på bloggar och här kommer några av mina favoriter:
Momas kitchen tipsar om flera ätbara klappar, spana in romrussinen!
Här finner ni en marmelad som jag sneglat på både en och två gånger men aldrig kommit mig för att göra.
Den här marmeladen blir jag sugen på att testa, inte minst för att den ser så fin ut!
Andra tips är att ge bort en påse hemgjorda biscotti, kanske med saffran, eller hemgjord lakritskola.

3 kommentarer:

  1. Tjohoo! Precis lagom till jul kommer det där inlägget jag längtat efter.. Kanske skulle ge mig på din mammas marmelad eftersom jag har en hel hög äpplen liggandes. Dock av blandad kulör men det kanske går bra ändå.. Har sparat massa barnmatsburkar så det borde ju bli några små söta burkar att ge bort till jul! Tack för tipsen!

    SvaraRadera
  2. Tackar och bockar:-)
    /Moma

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails