onsdag 27 juli 2011

Ros, ros!

Ni göteborgare som varit ute och slarvat på stan någon gång de senaste åren vet säkert vem ros-mannen är. För er övriga kan jag berätta att det är en herre som rör sig omkring krogarna i innerstan (typ Avenyn) och försöker kränga rosor. Ros, ros ropar han med gäll röst, medan dioderna på hans keps frenetiskt blinkar i olika färger.

Som en modebloggare med haremsbyxor-cravings (eller vad det nu kan vara som är inne, fråga inte mig jag har en matblogg), fick jag idag ett sug efter att baka. Men i vanlig ordning är jag en smula för lat för att gå till affären. Simplaste möjliga recept...? Mjöl, socker, smör - vaniljhorn! En flaska rosvatten gömde sig längst bak i kylen, och röd karamellfärg fanns nedstoppat i en låda. Det är klart att det blir dubbla ros(a) småkakor! Ros, ros!

Ros(a) vaniljhorn

100 gram rumstempererat smör
1 msk vaniljsocker (sådant med svarta prickar i)
2 1/2 dl vetemjöl

1 dl socker
röd karamellfärg
rosvatten efter smak
ev smält smör

Gör så här

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ihop smör, vaniljsocker och mjöl med elvispen, använd visparna, tills det blir en smulig deg. Tryck ihop degen med handen i bunken. Ta upp degen på köksbänken. Rulla degen till två tjocka rullar och lägg dem i kylskåpet i ca 20 minuter. Skär varje rulle i 12 bitar. Rulla ut varje bit till en pinne som du böjer och lägger på en plåt med bakplåtspapper. Rulla inte för tunt, då bryts kakorna lätt sönder när de är klara.

Baka kakorna mitt i ugnen i ca 12 minuter. Kakorna ska inte få färg, men kännas lätta när de är klara. Låt kakorna svalna något på plåten. Blanda strösocker med karamellfärg och rosvatten efter smak. Doppa antingen ovansidan eller båda sidorna i sockret, beroende på hur söttandad du är.

Jag märkte att det var lite svårt att få sockret att fastna, så jag fick pensla kakorna med lite smör. Tror det beror på att färgen och smaksättningen gjorde att sockret klumpade sig lite, för det gick bättre när jag strödde ofärgat socker.

Receptet hittade jag hos Arla.

Och vilken tillfällighet att månadens tema hos Söta saker just är rosa. Heeelt och hållet oplanerat från min sida...



Ätbarheten då? Hög, mycket hög, man ska inte underskatta en klassiker! Möra och inte för söta. Passar bra att frysa in, skulle gissa att de tinar på ett nafs.

2 kommentarer:

  1. Vaniljhorn är av mina favoriter bland småkakor. Jag minns till och med när vi var barn och var på kalas. Det fanns sju sorters kakor men jag åt bara vaniljhorn. Mamma skämdes så :-)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails