tisdag 1 november 2011

Snart helg!

Jag har tagit ledigt på fredag, vilket i princip betyder att det är onsdag idag! Kanske borde jag skaka mig en drink, lillördag och gräsänka som jag är? Dock är vi ytterst dåliga på att ha något hemma i kylen, bara utifall att, så då får det väl bli gin/tequila/rom on the rocks..

Nä, jag tror jag hoppar starkspriten och går direkt på ett glas mjölk och Plommonets knäckebröd som jag hade lyckan att få med mig hem från bloggträffen.

Nu när det börjar närma sig helgen så tänkte jag bjuda på ett hemskt trevligt recept på en fänkålstzatziki. Hemskt trevligt om man gillar fänkål, annars är det nog bara hemskt.

Passar utmärkt till ugnsstekt lax och dito delikatessrödbetor. Häpp!

Fänkålstzatziki
2 port

1 1/2 dl fänkål
1 dl matlagningsyoghurt
1 citron
1 klyfta vitlök
salt
svartpeppar

Gör så här
Hyvla fänkålen med en osthyvel. Lägg i en skål och salta, låt stå en dryg kvart för att vatten ska dras ur. Häll av vätskan som bildas. Blanda med yoghurt, finrivet skal av citronen och pressad vitlök. Smaka av med salt och svartpeppar.


Ja jäsiken vad gott. Jag gillar verkligen krispet och den karaktäristiska smaken (här betyder karaktäristisk något bra, inte som karaktäristisk som smaken på rå stjälkselleri) från fänkålen, och citronen bidrar med en bra fräschör.

Vill man inte köra vitlöksracet, så kan jag rekommendera att byta ut vitlöken mot riven pepparrot!

Jag vill även passa på att uppmärksamma det här inlägget om Gröna bandet hos Matrepubliken. In och läs, ge en slant till insamlingen (sms, super-okrångligt) och sprid vidare.

Kram på er!

8 kommentarer:

  1. Tror det här skulle passa mig... längesen jag åt fänkål men smaken tycker jag om.... och det är aldrig fel med tzatziki i dessa förkylningstider! ;) Det skulle med andra ord bli med vitlök i!

    SvaraRadera
  2. Åh guuuud... jag kom över min rädsla för fänkål någon gång i somras (typ här http://mormorsplommonmarmelad.blogspot.com/2011/06/dagen-da-jag-blev-sams-med-fankal.html) och sen dess blir jag glad istället för förskräckt när det dyker upp fänkålsrecept. Med rödbetor sa du? Wow. Måste göras snart!

    SvaraRadera
  3. Jisses vad jag längtar till helgen. Redan... Jag år upp det mesta av Plommonets knäckebröd på vägen hem från festen. Så gott!
    Din fänkåltzatziki är något helt nytt för mig. Måste provas!

    SvaraRadera
  4. åååh, jag längtar till helgen som en tok. försökte övertala jimmy om att jag måste vabba resten av veckan, men tydligen så räknas inte våran gosedjurskanin som ett riktigt barn. hmpf!

    och fänkål har jag inte lärt mig att tycka jättemycket om ännu, men jag tycker åtminstone om det när det kokat med i grytor och sånt under lång tid. så jag jobbar på det :)

    SvaraRadera
  5. Amy, nyttigt och gott med vitlök! Dock får alla i familjen äta det...

    Plommonet, samma här, nu känns det fint att man kommit över skräcken.

    Ann-Louise, det är nära nu!

    Pernilla, Kan inte Jimmyt bli sjuk då så kan du VAP:a? Du får bara ta och vänja dig vit fänkålen tycker jag, den är ju så fin så.

    SvaraRadera
  6. Fänkål, apselutt! Hur gott som helst, men något vi använder alldeles för sällan. Det får helt enkelt bli ändring på det!

    SvaraRadera
  7. Japp det betyder att det är fredag i dag, jag har också tagit ledigt i morgon! Sonen har höstlov och vi ska göra stan, tjohooo!

    SvaraRadera
  8. Mårtenssons, mer fänkål i köken!

    Moma, man borde ha ledigt alla fredagar...

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails