måndag 7 november 2011

Halv åtta hos Lotta IV

Hej på er! Hemma från den fina lilla trippen söderut. Hemkomst runt 00.00 inatt och upp igen klockan 06.00 för ännu en härlig arbetsvecka! Ny vecka, nya möjligheter som jag brukar säga... (för övrigt anser jag att det borde finnas ett typsnitt som man kan använda när man vill vara ironisk. Ironica.).

Vi hade det alldeles ypperligt i Polen. Men innan jag berättar för er om den helgen, så vill jag dra tillbaka klockan till förra helgen. Då gick säsongens första Halv åtta igång!

Ankomst hos Lotta vid 18.30 och vi hann inte ta många steg in i hallen innan vi blev välkomnade med en blå Mojito. Lotta, hos vet hur en slipsten ska dras hon! Hemligheten ligger i att ta i en dryg tesked blå Curacao viskar Lotta.


Förrätt, jordärtskockor i soppa! En väldigt populär rätt hos matbloggarna har jag allt sett. Jag måste få erkänna att jag aldrig ätit det innan. Men oj vad gott, det ska bli fler gånger.

Jordärtskocksoppa 
Ca 500 g jordärtskockor
1 st schalottenlök
2 st grönsaksbuljongtärningar
1 l vatten
0.5 dl halvtorr sherry
2 dl lättcrèmefraiche
några svampar

Gör så här
Skala och skär jordärtskockor och lök, koka i buljongen och vinet tills mjukt. Häll av en del av buljongen (spara) och mixa resten. Blanda i creme fraichen och späd med buljongen till önskad tjocklek. Salta och peppra lite, kanske lite gräslök. Servera med stekt svamp på toppen.

Till detta serverades en kräm av mascarpone och hackade valnötter på små brödbitar med riven parmesan överst. Lite överbliven sherry till soppan passar bra om man vill, låter Lotta hälsa.


Lotta bjöd på hemmagjorda ravioli till huvudrätt - are you impressed? I am impressed! Smarrig skaldjursås som hette duga till oss carnivorer och svampsås till Emma.

Lottas ravioli
Pastadeg:
2 ägg
200 g mjöl

Fyllning:
1 pkt ricotta
Rivet citronskal från 0,5-1 citron
2 äggulor
1 tsk socker
salt

Räksås:
500 g räkor
1 gul lök
1 bit fänkål
1 morot
0,5 kuvert saffran
Några msk tomatpuré
Vitt vin och ev sherry, 2 dl sammanlagt
3 dl grädde
Cayennepeppar

Gör så här

Använd en liten mixer för att blanda till en smulpajsliknande deg som man sen välter ut på bakbord. Smulorna går sen lätt att knåda ihop till en deg som skall vara helt klibbfri. Något extra mjöl behövdes knappt men blanda i lite om den känns klibbig. Knåda några minuter, platta ut den lite så att den lättare går igenom största springan på pastamaskinen, vik och kör igenom igen, upprepa några gånger. Man kan mjöla lite om degen klibbar men den bör inte göra det...

Fortsätt sen med smalare och smalare springa till önskad tjocklek. (Man kan säkert kavla också om man inte har maskin.) Lotta använde en drinkshaker för att skära ut cirklar till raviolin, men något annat med vassa kanter funkar bra, man kan också skära ut fyrkanter.

Blanda ihop fyllningen och lägg en liten sked på varje cirkel, pensla lite vatten på kanterna och vik till en halvmåne. Tryck ihop kanterna och snygga till med en gaffel. Man jobbar med lite pastadeg i taget och lägger resten i plastfolie eller i en fuktig handduk. Den deg som blir över runt cirklarna knådas in i resen av degen. Fortsätt tills degen är slut. Ravioli som blir över kan frysas (innan kokning). Koktid ca 4 min.

Gör så här med såsen: Skala räkorna. Fräs räkskal med grönsakerna skurna i grova bitar i lite smör, häll i tomatpuré och saffran. Häll över vinet och vatten så att allt precis täcks. Låt puttra ca 20 min, sila och häll tillbaks i kastrullen.Tillsätt grädde och puttra tills såsen tjocknar lite. Krydda med cayenne och tillsätt räkorna på slutet.


Hur gott förrätten och huvudrätten än smakade var det efterrätten som fick oss på fall! 10 poäng från mig! Hur låter inte det här:

Vaniljparfait med chokladmousse och kanderade citrus

Kanderad citrus:
Några citrusfrukter
0,5 dl socker
Lagom mängd vatten+0,5 dl vatten

Vaniljparfait:
2 dl vispgräddeEn halv vaniljstång
2 äggulor
0,5 dl socker

Chokladmousse:
120 g mörk choklad
2,5 dl vispgrädde
3 äggulor
0,5 dl socker
 

Gör så här
Citrus: Strimla smala skalbitar med kniv eller zestjärn, inget vitt skall med. Olika citrus blir gott och fint. Lägg i kastrull och täck med vatten, sjud ca 10 min. Häll av vattnet, häll på sockret och vattnet och rör tills sockret löses. Sjud lite till, skalen skall bli lite genomskinliga. Fiska upp ur sockerlagen och lägg på ugnspapper eller liknande. När de svalnat lite, lägg i en burk, häll på lite socker och skaka. Den överblivna sockerlagen kan användas i drinkar.

Parfait: Vispa grädden. Dela och skrapa ur vaniljstången och vispa vanlijfröna med äggulorna och sockret tills ljust och luftigt. Rör först i lite av grädden i äggblandningen och vänd sen ser resten av grädden. Häll i smeten i cylinderformar. Lotta använde små majskornsburkar, kanterna måste bort helt, som hon klädde med plast från en plastficka. Ställ i frysen minst 3 timmar. Parfaiten gled lätt ur formarna och sen drar man försiktigt bort plasten.

Mousse: Vispa grädden lätt. Vispa äggulorna med ägget i en annan skål, ljust och luftigt. Smält chokladen och vänd ner i äggblandningen med slickepott. Vänd försiktigt ner grädden och fortsätt tills blandningen är slät. Lägg i en form och ställ i kylen minst 3 timmar.

Forma ägg eller kulor och lägg ovanpå parfaiten. Dekorera med kanderad citrus. (Moussen skulle räcka till åtta portionsformar eller ca åtta ägg men det går utmärkt att äta upp resten som efterefterrätt (WORD! Red.amn.)

Jag dog lite av lycka.

Där slutar vi rapportera om kvällen tror jag. Alldeles lagom med vin gjorde oss 90-tals nostalgiska och break dance-moves-försöksvilliga. Inga ben brutna dock.

På lördag är det Halv åtta hos Kim som gäller. Det blir grejer det!


9 kommentarer:

  1. Det var en meny som hette duga måste jag säga - vad flitigt att bjuda på hemgjord ravioli! Och den där efterrätten skulle jag gärna äta både som just efterrätt och efterefterrätt- inga problem där inte! Snyggt upplagt också - ja, hoppas hon fick höga poäng ;) Längtar till nästa lördag nu ;)

    SvaraRadera
  2. Ni har verkligen haft en helt underbar afton förstår jag! :) så mycket god mat, säkra på att ni överhuvudtaget kunde göra några moves what so ever? ;) Jag hade nog haft det kämpigt ;D

    SvaraRadera
  3. Blå drink, alltså. Så 80-tal. Så genialt!

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket god mat! Jag hade nog fegat ur redan här och kastat in handduken! Men du, du fixar det där galant! :-)

    SvaraRadera
  5. blå drinkar är alltid lite läskiga tycker jag, men på ett bra sätt ;)

    det ser ut som ni haft en riktig helkväll i alla fall!

    jag tror faktiskt att det finns petit choux-mix fortfarande, för jag tittade i nån recepttidning ganska nyss och då stod det i ett av recepten att man skulle använda det och så var det bara förslag på fyllningar sen. men vet du, det är ju faktiskt jättelätt att göra själv också så det behövs ingen mix!

    nu vill vi läsa om din polen-resa. JA!

    SvaraRadera
  6. Vilken middag!! Jag har faktiskt aldrig gjort jordärtskockssoppa. Men gott är det!!

    SvaraRadera
  7. Vilken grym middag! Och kul kväll låter det som efter det att kamerorna stängts av... :)

    SvaraRadera
  8. Alexandra, ja gud ja, man undrar ju hur man ska bräcka det här!

    Amy, det var knappt, men vi gjorde några trix.

    Charlotta, blått är flott!

    Moma, du hade platsat här du med! (du har ju redan varit med på ett hörn ju)

    Pernilla, då gör jag smet från grunden nästa gång. Helkväll indeed!

    Sofie, supergott!

    Matarkivet, he he jaaa jag tror inte tv-deltagarna har lika kul som vi när kamerorna släcks...

    SvaraRadera
  9. Vojne, vilken meny! We are impressed:)
    Tycker oss känna igen det där med nostalgiska rörelser orsakade av vin, undrar om det är en vanlig biverkning?

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails