måndag 21 november 2011

Jätteviktigt!

Jag är ibland av den åsikten att har jag ingenting vettigt att säga, så tänker jag vara tyst. Idag är en sådan dag, så jag tänker inte säga mycket mer än följande vettiga: Baka kakor. Det är bra för själen. Speciellt kryddiga och sega vintercookies. Glöm inte att äta dem också. Receptet hittade jag här och dessa kakor är mitt bidrag till Söta sakers månadsutmaning: Vinter.

Kryddiga vintercookies
1/4 tsk kanel
1/4 tsk svartpeppar
1/4 tsk malen ingefära
en nypa* muskot
en nypa malen nejlika
en nypa vitpeppar
1 3/4 dl socker
2 tsk honung
110 gram rumstempererat smör
1 ägg
1 krm äkta vanilj
3 1/2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk rivet citronskal
3/4 dl hackade kanderade apelsinskal
2/3 dl grovhackade skalade sötmandlar
2 1/3 dl grovhackad vit choklad
 

Gör så här
Värm ugnen till 200 grader. Blanda kanel, svartpeppar, ingefära, muskot,
nejlika och vitpeppar i en lite skål. I en större skål rör du ihop smör, socker, ägg och vanilj. Blanda mjöl, bakpulver och det mesta av kryddblandningen i ytterligare en skål.

Rör ner de torra ingredienserna, tillsammans med apelsinskal, citronzest, mandlar och choklad, i smeten. Klicka ut matskedar av smeten på en bakplåtspappersklädd plåt. Jag rekommenderar två plåtar x 12 kakor. Grädda i mitten av ugnen i drygt 8 minuter, kanterna ska precis ha fått färg. Medan kakorna fortfarande är varma strör du över några nypor av resterna från kryddblandningen.


* pinch stod det i det amerikanska receptet. Hur mycket är då en pinch? Googlar och får fram att:
-En "pinch" är när man tar tummen, pekfingret och långfingret och nyper kryddorna.
-En "small pinch" är en nypa från bara tumme och pekfinger.
-En dash visade sig vara ett ganska minst 1/16 och max 1/8 av en tesked.

Okej, nu kanske jag sa lite mer ändå. Men allt som rör kakor och bakning räknas väl ändå som ytterst viktigt? Jaaa-aaa!


PS. Jättegoda! Som en blandning mellan pepparkaka och Subways cookies.

9 kommentarer:

  1. Det var inte den lilla ingredienslistan, låter som det kan bli hur goda kakor som helst!

    SvaraRadera
  2. Ojojoj, kryddiga cookies me like ;)
    Snygg bakgrundseffekt på foto 1!
    Tycker du beskriver pinch finfint och ja, det är viktigt. Jätteviktigt. :)

    SvaraRadera
  3. Låter helt supergoda. Och subways cookies är ju bara så goda :)

    SvaraRadera
  4. Baka kakor är ju alltid kul! Och gott! Vinterkakorna låter smarriga. Många goa kryddor!

    SvaraRadera
  5. Vem kan säga emot en sådan visdom? Jag bakade kakor ikväll, för första gången på evigheter (en lite egen variant på en havrekaka ur "Två systrar söta"). Nu sitter jag och väntar på att de svalna nog för att gå att äta. Rena tortyren!

    SvaraRadera
  6. Låter som alldeles, alldeles grymma kakor det där!

    SvaraRadera
  7. Mårtenssons, låt er icke skrämmas!

    Amy, bakgrundseffekten är faktiskt mer en slump, men tack!

    Hovkonditorn, jaaa kakorna är nog godare än subsen tycker jag.

    Sofie, snabbt och gott - därför är kakbak underbart!

    Plommonet, uuh, vilken tortyr ;) Hoppas de smakade!

    Charlotta, yep grymma var ordet!

    SvaraRadera
  8. Alltså, du, det här låter verkligen hur gott som helst, ja, jag vågar nästan säga att det är det godaste recept jag läst på vääääldigt lång tid, och jag läser MÅNGA recept ;) Nu har jag ju inte smakat dem, men subway cookies är ju dundergoda och finns det något bättre än pepparkaka? Förutom de här cookiesarna då, förstås ;)

    SvaraRadera
  9. Mmm, sega cookies är tokgott. Jag försöker att inte baka sådana för ofta för jag äter dem på tvären. Självbehärskning, vad 8r det?!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails