söndag 20 november 2011

Rocky vs Roky

Helgen har varit tämligen lugn för min del (till skillnad från min bättre hälft, som idag nog bör kallas min sämre hälft. Puss på dig!).

Fredag kväll somnade jag framför the Walking dead runt 22-snåret. Och det är inte för att det är ett tråkigt program, utan för att en varm soppa och ett glas rött vin samt det faktum att det var fredag, satte sina sömniga spår.


Efter fredagens middag anser jag oss vara proffstyckare om Santa Marias Indiska brödsortiment. Till soppan, som är värd topplisteplacering, köpte vi 100-procent halvfabrikat: Papadum och Naan-bröd. Naanbrödet ger vi tummen ner, inte alls den konsistens man ville åt och det smakade mest Hönö-kaka. Papadum får tummen upp! De var ap-goda och hade rätt look. Go Santa Maria!

En stund av lördagen spenderades i mina funktionsbrallor som jag har när jag springer (läs lufsar). Något hade hänt, för jag kände mig tamigfan som Rocky Balboa!

 
Lördag. Källa.

Men jag rör ju mig inte utan ett syfte, det kanske ni vet. En middag på Yamato hägrade. Kimchi Sashimi Donburi - kimchimarinerad sashimi på ljummen risbädd toppad med en äggula - sjukt gott! Några glas vin till det och min lördag var komplett.

Om jag kände mig som Rocky Balboa i lördags känner jag mig mest som Roky Erickson idag. Lite sliten alltså.

 
Söndag. Källa

Jag piggade upp mig själv med en vintrig sallad med betor, där jag låtit mig inspireras av det här, här och här.

Sallad med betor och blodgrape
8 polkabetor
1 blodgrape
1/2 påse röd mangold
1/2 påse babyspenat
40 gram chevre
1/2 dl grovriven parmesan
lite strimlad rödkål
1 schalottenlök
bladpersilja
salt
peppar
olivolja
honung
citronsaft

Gör så här
Skala betorna och dela dem i munsbitar. Koka dem mjuka, men ha kvar lite tuggmotstånd. Låt svalna. Fileea blodgrapen och dela mindre bitar. Bred ut de olika gröna bladen på ett fat, toppa med rödkål, ost, grape [gräp], riven bladpersilja och lök. Dressa betorna med en blandning av olja, citronsaft, honung, salt och peppar. Smaka dig fram. Avlsuta med att lägga betorna ovanpå salladen. Servera!



Glöm icke för allt i världen att väga upp alla nyttigheterna nu, med ett glas vin eller två. Eller varför inte lite choklad?

7 kommentarer:

  1. Kul att kunna inspirera, din sallad måste vi ju prova för den låter ju vansinnigt god... parmesan och chevre i låter ju mumma!
    Och så klart man måste väga upp nyttigheterna, själva sippar vi glögg och käkar pepparkakor - mycket bra balans!

    SvaraRadera
  2. Naan är alltid bäst när man bakar själv, det där köpta känns bara torrt...
    Har missat papadums! Kul att dom kommit med det :)
    Ja, nyttigt och onyttigt går väl hand i hand? ;)

    SvaraRadera
  3. Ena dagen Rocky, andra dagen Roky... give one, take one... det är väl så det är. :P
    Har haft ganska lite med polkabetor att göra, främst för att det är så synd att de inte är lika snygga kokta som råa. Tur att de är lika goda i alla fall!

    Håller även med Amy i kommentaren ovanför - hembakt naan äger. Göra att gäng och sen in i frysen med dem - snabbare än köpebröd när det behövs! :)

    SvaraRadera
  4. jag gillar också santa marias papadums, tycker de är finfina! naan-bröden... ja, dem kan man ju däremot diskutera.

    själv känner jag mig mest bara som roky erickson these days, men snart ska jag bli en rocky balboa igen! tror det är chips- & chokladbrist som det beror på, ja så måste det vara ;)

    SvaraRadera
  5. Salladen låter verkligen fantastiskt god, roligt att se varifrån inspirationen kom :D Låter som en finfin helg i alla fall <3

    SvaraRadera
  6. Mårtenssons, balans i livet, thats whats its all about!

    Amy, jaaa du har rätt, därför måste du lära mig att baka Naan!

    Plommonet, recept på Naan, ge mig!

    Pernilla, tyckte jag såg "choklad och chips byggde den här kroppen" på Sly's t-shirt sist.

    Alexandra, god var den!

    SvaraRadera
  7. Absolut! Kommer Naan på bloggen inom en snar framtid! :)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails