onsdag 9 november 2011

Smacznego!

Polen, jag vet vad ni som inte varit där tänker. För jag har tänkt precis likadant. Grått, tråkigt, kallt, korrumperat och att man får sin bil snodd. Ja?

Helgen i Polen var faktiskt mitt tredje besök i landet, innan har jag varit i Krakow och i Gdansk (nöjes- respektive jobbresa). Båda dessa städer både förvånade och överraskade mig positivt. Polen är ju fint! Och billigt, vilket bör locka de flesta svenskar. Andra världskriget gick ju hårt åt landet, men många byggnader som fortfarande står är otroligt tjusiga.


Torsdag kväll körde vi alltså mot Ystad, där färjan skulle avgå till Świnoujście vid 22.30. Vi fick våran hytt, gick ett varv på båten och kröp ner i de smala sängarna. Båten imponerade inte direkt med sitt utbud, och ärligt talat så har den nog sett sin bästa dagar rent interiörmässigt.

Drygt sju timmar tar resan söderut, och den sov vi oss igenom, perfekt.

Polen visade sig verkligen från sin bästa sida rent vädermässigt i helgen. Sol och 13 grader. Bokskogarna vi körde genom var alltigenom roströda.


Östersjökusten är en enda lång sandstrand, tydligen väldigt populärt sommartid. Dessa berömda sandstränder hade jag på min måste-se-lista så vi navigerade oss ditåt. Badorterna var öde som sig bör i november, men det hade sin charm ändå.


Färden fortsatte söderut, drygt en timma, till Szczecin. Orutinerat av oss att varken ha en karta eller gps med oss, bara en adress till hotellet. Ren tur kanske att jag läst att det skulle finnas ett stort köpcenter bredvid hotellet, vilket vi fick syn på ganska snart vi kört in i staden. Rummet på Radisson stod klart när vi kom fram, trots att klockan inte var mer än 10. Två polska tummar upp för det!

Vid incheckning fick vi en spa-tidtabell, där det stod när vi skulle infinna oss för de behandlingar som ingick i paketet. Ord och inga visor! Den senaste tiden har både Michael och jag förvandlats till riktiga hurtbullar, så vi drog med en gång ner till gymmet (rör man sig mer får man äta mer är min devis).

Vi tog sen en lite runda i köpcentrat, för att kasta oss in på food courten. Varför har vi inte fler riktiga food courts i Sverige? Va? Vi testade en fisk-variant som jag tyckte var riktigt smart. Man valde en typ av fisk, olika pris beroende på vilken fisk det var och hur den var tillagad, och sedan fick man plocka på sig vilka tillbehör som helst.


Smart, och dessutom var det gott!

Vi drog benen efter oss en stund i staden, för att runda av med en kaffedrink. Aaaah.


Sen sov vi middag. Åh, jag älskar semester! Klockan 18.00 var det instämpling på SPA:t för vår exotiska massage (ja det hette faktiskt så, någon mer än jag som får snusk-vibbar..?).

Det var gött det, med massage även om jag inte riktigt förstod delen där hon slog på mina vader med kokosnötsskal. Dessa polacker alltså.

Middag intogs på en rysk restaurang. Servicen var ojämn, likaså maten. Vinet var gott. Och efterrätten.

 Rysk cheesecake - god cheesecake

Ingen restaurang jag skulle ta med någon jag ville imponera på, men det var en trevlig miljö.

Vi bestämde oss för att dricka drinkar i Sky baren. Finns det en Sky Bar, ja då måste jag dit. Goda mojitos och Margaritas! Blev lite full. Blev väldigt trött.


Dagen efter stod ansiktsbehandling och hand-behandling på schemat. Men först frukost. Tyvärr inte så imponerande. Mest sött på något konstigt vis.

Behandlingarna var trevliga, SPA:t var otroligt fräscht och fint! Sen gymmade vi igen. Och lunchade på stan på ett ställe vi hittade via Happy Cow. Som en parantes kan jag verkligen rekommendera sidan Happy Cow, för er resande vegetarianer. Lunchen var grym! Soppor, grytor, matveterisotto, rårakor. Vi rullade fram.


Eftermiddagen spenderades i wellness zonen. Massa bastus, duschar och jacuzzi. Och en snögrotta, alltså en grotta med snö. Fyfan, där gick jag inte in, jag fick knottror i huden bara av att läsa på skylten.
Vi låg 90 procent av tiden på uppvärmda vilostolar. Där passade jag på att ta en liten lur. Aaah.

Till kvällen promenerade vi några kvarter till en indisk restaurang, som vi hittade via Trip Advisor (också en bra sida). Inredningen var mysig, och vi fick ett eget litet bås. Maten var helt okej, om än lite mesigt kryddad. Min tandoori grill mix var riktigt bra, men Malai Koftan lämnade lite övrigt att önska.
Notan var inte dyr, och vi var väldigt mätta när vi gick därifrån. Sov strax efter 22.


Avresedagen började på gymmet (Jag vet! Helt sjukt! Jag borde vara vansinnigt vältränad). Frukost och sedan avgång mot färjan.

Det var en ganska så seg hemfärd, i och med att det var mitt på dagen, men vi räddade det med tre serieavsnitt (Desperate Housewives – jättebra, Walking Dead – super och Terra nova – suger) och en film (Captain America – sådär) på Paddan.

BK-middag någonstans på E6:an. Hemma vid midnatt. Sömnig igen.

Det var en fin helg, för sällskapet är ju ändå det bästa. Polen är ett trevligt land, om än lite… ja som Sverige på 80-talet. Men de är på g, det lovar jag. Vädret var toppen, Szchecin var fint, SPA:t var fräscht, jag känner mig utvilad.

När det gäller traditionell polsk mat så vill jag, baserat på mina tidigare erfarenheter, tipsa om två rätter som jag ätit och gillat: Zurek och Golonka. Zurek är en soppa, som man kan gissa är den faktiskt lite sur, innehåller ofta korv, fläsk och ägg. Golonka är en polsk variant av fläsklägg, serveras gärna med surkål.

Så, för att sammanfatta: Polen = bra!


Jag får ta och tacka Unity Line för den här lilla trippen! Dziękujemy!

11 kommentarer:

  1. Vi har så många somrar funderat på att åka till någon av deras badorter eftersom Berra surfar. Men det blir liksom aldrig av. Hört så blandat om Polen, men någon gång vill jag komma dit.
    Fick du också en grillpanna med posten?

    SvaraRadera
  2. Haha, härligt att du sov middag innan massagen, hade lätt kunnat bli krävande att ha semester annars ;) Låter som en underbar resa, jag skulle faktiskt gärna ta mig en tur dit, det är ju ett stort land man egentligen inte vet så mycket om... Den ryska cheesecaken ser ju toppen ut i alla fall, och den där vegetariska lunchen alltså - YUM! Tack för tipset om Happy cow, jag brukar också titta in där, men glömmer jämnt bort vad sidan heter (hur kan man glömma ett sådant härligt namn??). Den indisk restaurangen skulle nog passa mig, kryddrädd som jag är ;) Kul inlägg, spännande att läsa för en som aldrig varit där!

    SvaraRadera
  3. Ni har haft det mycket trevligt! Undrar om den ryska cheesecaken smakar annorlunda än vanlig cheesecake? Är den gjord på enbart kvarg (kesella)?
    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Ser ju jättemysigt ut! Oh vilken kaffedrink den blev jag så sugen på...

    SvaraRadera
  5. En av våra hemspråkslärare på skolan är från Polen, hon har pratat varmt om ett Polen på stadig uppgång och vacker arkitektur och billig shopping, så jag skulle gärna åka dit. Och ditt fina inlägg ökade den känslan ännu mer, härligt!

    SvaraRadera
  6. Jag har faktiskt inga fördomar om Polen även om jag inte varit där, för alla f.d. östländer jag varit i har varit hur bra som helst! Sen gissar jag att det där som överallt är skillnad på större och mindre städer.

    SvaraRadera
  7. Ni verkar ha haft en bra resa, härligt! Oohh ni hann gå på indiskt med, yummie! ;)

    Polen har jag varit i några gånger och det är alltid trevligt att se lite nytt!

    SvaraRadera
  8. Remsan, Jag kan utan tvekan rekommendera Polen faktiskt.
    Ja, nu ska här grillas!

    Alexandra, Happy Cow är oslagbart i många fall tycker jag!

    Hovkonditorn, den smakade mer som en ostkaka modell svensk. Tror bestämt den är gjord på kvarg.

    Tant Gul, den var god. Jag tror det var Bailys i istället för whiskey.

    Moma, Jag tror det är ett land på uppgång - absolut. FotbollsEM är ju där i sommar, så det hjälper nog till ytterligare.

    Matarkivet, då är vi två som gillar dessa Underdogs!

    Amy, Klart man måste klämma in en indier också!

    SvaraRadera
  9. Ok, jag SKA verkligen komma iväg till Polen någon gång. Krakow ska ju vara väldigt fint, sägs det!

    Var du hos Michael idag? Callen är superförkyld och jag går samma öde till mötes så vi höll oss hemma :=(

    SvaraRadera
  10. Charlotta, gör det! Jättetrevligt land!

    Ja jag och syrran var på mingel!

    SvaraRadera
  11. sidna om Szczecin pa svenska
    www.utflykt.szczecin.pl

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails