tisdag 15 november 2011

Halv åtta hos Kim IV

I lördags var min tre halv åtta-gäster inbjudna till en ROSA AFTON. Från början hade jag inte tänkt att ha något tema överhuvudtaget, förutom kanske "gott" eller "jättegott", men när jag väl bestämt mig kändes det självklart.

Jag upptäckte under arbetes gång att en färg var ett ganska roligt tema att jobba efter, speciellt när det gällde dukning och allt runtomkring själva maten. Jag dukade med rosa servetter, tårtpapper och presentsnöre, allt från Lagerhaus.


Dress coden var såklart rosa, ju mer desto bättre och mina gäster får VG+ på den punkten. Och Flemming var förstås med som bästa accessoar.

Man skulle kunna tro att Emma och Flemming ringt varandra innan för att se vad den andra skulle ha på sig. Vilken matching!

Inspiration har jag fått på många fina bloggar, så det tackar jag för! Vi började kvällen med rosaröd drink (tack till Remsan för den!):

Bubblig lingondrink
1 del Jokk lingondryck
1 del mousserande vin
färsk mynta och lingon


Till drinken serverades en supermegarosa och supermegagod rödbetspesto (idé från Provköket):
 

Rödbetspesto
2 stora rödbetor
1 näve valnötter
1 vitlöksklyfta
1/2 dl finriven parmesan
1/2 dl creme fraiche
salt
svartpeppar

Gör så här
Skala och skär rödbetorna i mindre bitar. Koka dem mjuka och låt svalna. Mixa med nötter, vitlök och creme fraiche. Rör ner osten och smaka av med salt och peppar. Servera på kex.


Mina gäster fick sedan underhålla sig med ett rosa quiz och för varje rätt svar skänkte jag en slant till Rosa Bandet. De var grymma och jag blev lite fattigare men det var det värt.

Medan de klurade på vem som spelade Rosa Pantern i originalfilmen gräddade jag minipizzor med kantareller och getost. Med 00-mjöl i degen så klart, och serverade med mangoldblad, fintrimald rödkål och röd- och polkabetor marinerade i citron, olja och salt. Degreceptet fick jag från min kompis Elinor som hittade det på pizzabloggen.

Pizzadeg Speciale
räcker till 12 minivarianter

3 dl kallt vatten

50 g jäst

550 g 00-mjöl
1 msk salt

1 msk socker

1 msk olivolja


Gör så här
Smula jästen i en bunke. Häll i vattnet och rör tills jästen löst sig. Tillsätt salt, socker, olivolja och det mesta av mjölet. Knåda degen i knappt en kvart. Låt jäsa under duk i en timme. Baka ut tunt.

Jag toppade mina pizzor med getost, ma&pa-plockade kantareller, valnötter, lite honung och färsk timjan.

Grädda så varmt du vågar, ca 10 minuter. Då jag inte har förmånen att äga en pizzasten, körde jag på följande trick: Låt plåten stå inne i ugnen tills den uppnått temperatur. Då får man en helt okej frasig botten.

Blanda finhackad timjan, citronskal, olivolja, salt och peppar och ringla över din pizza precis innan servering. Häpp!


Till pizzan, det är klart man ska dricka öl! En ljusröd öl till på köpet. Timmermans Kriek föll några i smaken, andra inte. Söt, körsbärssmak. Dr Pepper sa någon. Men det var ett kul inslag tycker jag själv.

Till huvudrätt, en variant av en fiskrätt som pappa ibland lagar. Till den serverades pommes duchesses smaksatta med dill och citron, lättkokta morötter och rädisor samt såsernas sås: Pickipickis fänkålssås.

Färserad rödtunga
2 port

4 små eller 2 större rödtungsfiléer
50 gram lax
75 gram räkor
1 ägg
en knivsudd sambal oelek
1 msk hackad dill
salt
peppar

Gör så här
Mixa ihop allt utom rödtungan till en slät smet. Låt stå kallt minst 30 minuter. Ta fram en traktörpanna eller en gryta. Smörj två ugnsfasta små formar och klä insidan med rödtunga. Fyll dem med laxsmeten. Ställ formarna i pannan och fyll på vatten så att det nästan går upp till kanten på formarna. Brassa på och låt det sjuda tills innertemperaturen på laxfärsen är 55 grader, det tar kanske en kvart. Lyft försiktigt ur dem ur formarna, förslagsvis med två skedar. Toppa med lite rom och ett par färska räkor.


Jag var nöjd med både smaken och utseendet (även om jag önskar att mos-spritsandet hade blivit lite tjusigare). Emma fick den underbart goda grönsaksbakelsen istället för fisk.

Rosévin till huvudrätten givetvis!

Vi väntade ett slag med efterrätten, som jag hade förberett redan kvällen innan. Smart drag av mig om jag får säga det själv. En söt, krämig och fint fint rosa pannacotta fick avsluta kvällen (tack till Johanna på Kaffekalas för recept! Jag valde dock att dubbla kolasåsen, sockergris som jag är).
 

Lingonpannacotta med chokladtryffel och kolatopping
4 port

kolasås
2 dl vispgrädde
4 msk farinsocker strö
4 msk ljus sirap
2 krm äkta vanilj

tryffel
1/2 av kolasatsen
50 g hackad god mörkchoklad 70%
1 msk krossade kaffebönor
4 små krm krossat flingsalt

pannacotta
2 dl vispgrädde
1 dl gelésocker multi
1 krm äkta vanilj
2 dl lingon
2 dl tjock naturell yoghurt

Gör så här
Koka upp samtliga ingredienser till kolasåsen. Låt sjuda runt tio minuter tills den tjocknat. Häll hälften av kolasåsen i en liten skål, det är till toppingen.
Låt resten av kolan koka lite till, sedan rör du ner chokladen tillsammans med kaffebönor och salt. Häll i fyra glas och låt stå i kylen tills de stelnat.

Koka upp grädde, gelésocker, vanilj och lingon. Mosa bären en del. Låt sjuda en minut eller två. Ta av från plattan och rör ner yoghurten. Fördela i de fyra glasen, ovanpå tryffeln. Låt stelna i alla fall ett par timmar. Sedan klickar du på kolasåsen och garnerar med exempelvis nötflarn, chokladflarn med kaffebönor och lingon. Söt/syrlig/krispig/len - allt en efterrätt bör ha!


Jag var nöjd med kvällen, och det gissar jag att även mina gäster var! Det rosa temat var kul, om än lite svårt att få till i vissa rätter.

Emma står för middagen nästa gång, och jag längtar redan. Nu har jag ju gjort mitt, så jag kan bara slappna av och njuta!

17 kommentarer:

  1. Alltså Ä-R-L-I-G-T, vart var jag??

    SvaraRadera
  2. Wow! Coolt att få till en helt rosa middag. Jag som älskar teman eller en röd tråd genom middagar, men har hittills aldrig haft en färg som tema genom både dukning och mat. Snyggt jobbat!

    SvaraRadera
  3. Wowza! Vilken GRYM middag och kul med det rosa temat. Många recept jag kommer att testa ifrån denna middag. :)

    SvaraRadera
  4. vilken rolig idé! och så mycket goda rosa saker man kan göra :) snygg dukning också, jag tror jag måste gå en dukningskurs för jag dukar likasamma jämt...

    haha, pappor måste ju få någon bok med dåliga skämt när de går pappakursen som de får i läxa att lära sig utantill... "ska du ha en snus?" körde min farfar alltid med till mig när jag var liten, och nu kör pappa den med mina brorsbarn så den är nog också med.

    SvaraRadera
  5. OK, den efterrätten är verkligen att dö för. Nu menar jag inte alls att förringa resten av din middag (rödtungan var sjuuukt piffig och förmodligen lika god som snygg!) men efterrätten... oh me oh my!

    Tyckte din idé om tårtunderlägg vid dukningen var rent genialisk! Jag vill också börja med halv åtta-middagar nu. Hmm. Får se vem i min bekantskapskrets som jag kan dra med mig i fallet. :)

    SvaraRadera
  6. Vilka fina rätter du fick till, wow! Imponerad av den rosa tråden genom hela kvällen! :) Det här med halv åtta middagar låter riktigt trevligt!

    SvaraRadera
  7. Herre min gud vad du måste ha jobbat arslet av dig!! Jag är grymt imponerad och har svårt att välja ut en favorit. Kanske rödtungan... eller pizzan... fast peston låter ju oxå helt magiskt god...

    SvaraRadera
  8. oj oj. Den middagen skulle jag ha velat vara med på. Så mycket gott! Pizzatoppingen verkar sueor och desserten och goda såsen till fisken.Kul också med färgtema eller hur.Även om jag tyckte din idé om gott och jättegott också var kul..:-)

    SvaraRadera
  9. Rosa var ett mycket bra tema! Både snyggt o gott tycker jag!

    SvaraRadera
  10. Mums vad gott =) Nu kan du tävla om en matkasse från mathem.se på min matblogg så kika gärna in där och tävla =)

    SvaraRadera
  11. Vilken trevlig kväll! Är ju trots allt svag för rosa... och du, vilken trevlig efterrätt ;)

    SvaraRadera
  12. Rödbetspeston... den provar vi absolut!
    Vilken härlig meny, inte illa alls faktiskt, kul med tema som dessutom gästerna hänger med på.

    Tack för ditt hurrarop, glada blir vi:)
    Hoppas du får en härlig helg!

    SvaraRadera
  13. Men hallå alla vad söta ni är!

    SvaraRadera
  14. Jag ÄLSKAR de där flamingoglasen. Överväger att köpa ett gäng till vår bröllopsfest, de är ju så fiiiina!

    SvaraRadera
  15. Vilken UNDERBAR middag du ställde till med! Heja! Jag älskar middagar med teman, och det här var ju ett otroligt genomgående sådant <3 Härligt!

    SvaraRadera
  16. Charlotta, jag med! Funderar på att köpa fler, undrar om de finns kvar?

    Alexandra, TACK!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails