torsdag 3 november 2011

Mot kontinenten!

Ännu en fullspäckad helg står på schemat, jag och Michael ska nämligen till Polen över helgen. Lite otippat resemål må detta vara, men det har sin förklaring. Jag vann en resa dit (vilket jag knappt vågat berätta för jag har ju haft ett sådan vansinnig flax på senaste)! Jo det är sant, Unity Line som trafikerar Ystad - [konstigt polskt namn] hade en tävling på facebook. Jag deltog, och vann en tre-dagars spa-resa. Hurra för mig! Så nu sticker vi söderut i ett par dagar, det blir härligt det.

Medan jag sitter på färjan och dricker en öl, antagligen i sällskap med polska lastbilschaffisar, så kan ni göra dessa fina veggo-biffar. Riktiga goda är de, även om det kan tyckas vara ett ganska rörigt recept med många olika typer av ingredienser. Ingen regelrätt höstmat kanske, men vill man få lite fräscha sommarvibbar så knock your self out!

Broccolibiffar med smak av fetaost
1/2 gul lök
1 dl risottoris
olivolja
2 dl vatten
1/2 grönsaksbuljongtärning
2 st potatisar
125 gram broccoli
100 gram fetaost
1 ägg
1 msk potatismjöl
1 tsk torkad oregano

Gör så här
Finhacka löken och fräs med riset i olivolja. Häll på vatten och buljongtärning. Koka upp och sjud på svag värme till vätskan kokat bort. Skala och skär potatisarna i mindre bitar, hacka broccolin. Låt potatisarna koka mjuka, när det är ett par minuter kvar låter du broccolin koka med. Mosa potatisen och broccolin, kan vara trevligt med lite tuggmotstånd kvar.Blanda moset/stompet med smulad fetaost och ägg. Rör ner potatismjölet och kryddor. Forma till biffar och stek i olivolja tills de fått fin färg.

Servera med en röra på matlagningsyoghurt, vitlök och mynta och varför inte en schysst bönsallad? Eller bara gröna ärtor, ruccola och balsamico.


Även om det sägs vara milt för att vara på den här tiden på året, så har vi bestämt oss för att släppa in Flemming. Han behöver vinterbonas tror vi. Själv rör han inte en min, han har aldrig varit så mycket för det här med känsloyttringar.



Vi kallar honom Stoneface

11 kommentarer:

  1. Underbara biffar, tror jag ska laga dessa i helgen! :)

    Ojoj, SPA i tre dagar låter helt underbart njut till fullo!

    Haha, stoneface ;) Bra att ni flyttade in honom :D

    SvaraRadera
  2. Hihi, vad kul! Min sambo har minsann jobbat på Unity Line också :).

    Ha en underbar weekend! krams

    SvaraRadera
  3. Du, de där biffarna låter ju inte helt fel, undrar om det inte får bli sådana snart <3

    Haha, vad skön du är! Stoneface va? Skönt för honom att slippa frysa! Och han trivs säkert bland växterna där, lite som hemma ;)

    SvaraRadera
  4. Önskar er en skön resa! Och biffarna låter goda!!

    SvaraRadera
  5. Verkligen flax! Grattis och ha det så trevligt!

    SvaraRadera
  6. Och grattis till resan måste jag ju inflika också, det glömde jag i glädjeyran över receptet ;) Härligt med lite flyt!

    SvaraRadera
  7. Åh, men då är/har du ju besökt vår stad, om än en liten stund! Vi bor alltså inte i staden med det konstiga polska namnet, utan i Ystad! Vi kunde ju varit nere och vinkat av er... Kanske vi letar oss ner till hamnen och vinkar in er:)

    Ha en underbar SPA-resa!

    SvaraRadera
  8. Vilken härlig resa. Och goda biffar också! Ha det så gott.

    SvaraRadera
  9. SPA-resa?! Jag dör lite av avundsjuka nu. Jag håller som bäst på att önska mig en SPA-dag i julklapp nu - bara tanken på att få bli ompysslad en hel dag är helt underbart. Gillar receptet på biffarna, jag har en bit fetaost i kylen som behöver bli använd, det passar perfekt! :) Hoppas du har en alldeles vilsam och härlig helg!

    SvaraRadera
  10. Åh, grattis till vinsten! Hoppas ni har haft en trevlig resa. Med din tur kammar du säkert hem matbloggspriset i år!
    Biffarna låter mycket goda. Vem vill inte ha lite sommarfeeling?!

    SvaraRadera
  11. Tack alla goa för gratulationerna!

    Alexandra, biffar är finfint det! Ja Flemming är nog glad innerst inne.

    SAn, åhå så du har inside information om Unity Line?

    Mårtenssons, som jag letade efter er! ;)

    Tant Gul, goda var ordet!

    Plommonet, ja bästa vinsten ever! Hoppas tomten kommer med spa till dig, för det är så gött det.

    Remsan, ha ha jaaa gällde det bara tur så skulle jag ju kamma hem priset..!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails