tisdag 29 november 2011

Bananas are for humans

För ungefär ett halvt år sedan hände något omvälvande i min lilla russin-värld. Jag började nämligen cykla. Till jobbet först och främst, men sedan nästan vart jag än skulle (inom rimliga gränser givetvis, jag är ju ingen atlet).

Flera av mina vänner har länge cyklat till jobbet/skolan, i ur och skur, och jag har då alltid tyckt att "Men herreguuuud så hurtigt, kan ni inte ta vagnen som vanligt folk någon gång ibland?". Ett viss mått av avund har det nog alltid funnits där ändå, jag ville ju också vara aktiv och vardagsmotionera som det så fint heter. Så, ni hade rätt kära vänner - cykla är grejen!

Nu vill jag aldrig sluta. Därför är jag lite avig när det kommer till snön och kylan, för då finns det kanske risk att jag behöver ställa den rosa springaren för säsongen. Och det betyder spårvagn, denna apatins hemvist. Tanken på att ta vagnen till jobbet på morgonen, den är mer än motbjudande. Man är mer trött när man stiger av än när man går på ju. Värdelöst.


En sådan här har jag. Jo, det är sant! Källa

Så jag har inte ångrat att jag plockade fram cykeln. Men idag, då var jag när att ge mig. På morgonen var det inte så farligt, det blåste men enligt yr.no skulle det inte regna på hela dagen. Oskillat av mig, men regnkläderna tog jag inte med mig. Desto värre väder var det på vägen till Friskis, motvind och, just det, regn. Dessutom har man missat att sadelspamma (ni vet sadelkådisarna med reklam på som delas ut till höger och vänster) mig så sadeln var våt. Eländes elände. Men iväg till träningen kom jag, genomförde det, och cyklade hem.

Efter ett pass Indoor Walking och ett pass Outdoor Bike riding from hell så skulle det suttit fint med en återhämtnings-banan. Jag känner mig nämligen allmänt skeptisk mot den fula lilla (säkert rabiessmittade) apan som pratar om Gainomax.

 Låt er inte luras av den här lille rackaren, ni har väl sett Outbreak? Källa.

Då ångrade jag mig således lite att jag skickade med den här goa banankakan till Michaels jobb i morse. Annars hade den fyllt mitt behov efter träningen: Banan (och socker och fett då).

Chunky Monkey Banana Bread
150 gram rumsvarmt smör
1 dl strösocker
2 dl florsocker
3 mogna bananer
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 gram hackad mörk choklad
1 stor näve hackade valnötter
+ ett par hela till garnering

Gör så här
Sätt ugnen på 175 grader, smörj och bröa en avlång brödform. Vispa smör, socker och florsocker till en krämig vit smet. Mixa bananerna till en puré och rör ner i sockersmeten. Tillsätt även äggen.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke, rör även ner choklad och hackade nötter. Vänd försiktigt ner detta i smeten. Rör inte för mycket.

Häll smeten i brödformen, garnera med de hela nötterna och grädda i mitten av ugnen i ungefär 30 minuter, kakan ska vara torr (av någon anledning tog det 50 minuter i min ugn).


Jag tycker det är rätt sjysst att ha några nötter att garnera med, speciellt om man ska mata okända med kakan. Finns det nötallergiker så behöver de ju inte ens tänka tanken på att smaka. Receptet är grundat på ett bananbrödsrecept från Leila.

Det dåliga med den här sortens kakor är att man inte kan provsmaka sig en liten bit, det blir liksom så tråkigt att ge bort en redan tjuvsmakad kaka.

Anyway, jag är helt övertygad om att den smakade riktigt jävla ap-gott!

20 kommentarer:

  1. NEJ, gör inte så här mot mig!! Å, vad hände med att skicka en liten kaka till MITT jobb som omväxling?

    SvaraRadera
  2. Svar; Det går säkerligen alldeles utmärkt att skvätta Tullamore i marmeladen, lycka till med koket:)

    Klart man kan cykla på vintern, vintern som gick var inga som helst problem. Även om jag klart rekommenderar ordentliga däck och inga blankslitna som jag hade... En reflexväst är också bra, särskilt när man cyklar mitt i vägbanan, som man fick göra när det var som mest snöoväder!
    / Håkan

    SvaraRadera
  3. Haha, du är underbar Tant Russin! Skrattade så (förlåt) åt ditt inlägg... du skriver SÅ himla roligt och bra här :)
    Rabiessmittad apa :))
    (Påminner mig om när jag senast var i Indien. Köpte grillad majs och vips var en lite fuling till spa där och snodde MIN majs! Förbigående undrade om apan rispat mig för då behövde jag uppsöka läkare, hu!)
    Duktiga du som cyklar heja, heja!
    Bananbrödet/kakan ser jättegod ut, den hade jag velat sätta tänderna i :D

    SvaraRadera
  4. I Finland cyklade jag året runt! På vintern går det att cykla med bra däck, även om man får ta det lite lugnare. Man vaknar verkligen när man cyklar ute i den friska luften :) Jag bakade ett banana bread för en tid sedan och gott är det och ditt ser så mumsigt ut!

    SvaraRadera
  5. En sådan cykel vill jag också ha. Lika rosa och lika snygg. Och en bit banankaka, så klart. Låter både gott och (en gnutta) nyttigt... :)

    SvaraRadera
  6. Vilken SNYGG cykel du har! Jag var en hurtbulle på gymnasiet, skolan låg en halvmil bort så det var bara att hoppa upp och börja trampa, om man inte ville traska i 45 minuter. Nu när jag går på universitetet ligger lektionssalen längst bort 10 minuter från lägenheten och det är sååååå låååångt! Jag förstår inte hur jag orkade ta mig till skolan varje dag när jag behövde MOTIONERA för att komma dit ;) Och jag, som du, är väldigt avigt inställd mot den där inställsamma apan som gör allt för att få min banan. Så pass att jag gärna skulle göra den här goda kakan framför honom och avnjuta den själv! Försök göra något såhär gott på gainomax ;)

    SvaraRadera
  7. Bra där!! Jag är också vanligtvis en sån där äcklig hurtbulle som cyklar i ur och skur till jobbet. I like it! Finns inga dåliga kläder... gäller bara att ha dem till hands. Tyvärr har jag varit lite väl dum och cyklat ibland när det varit snorhalt eller väldigt mycket nysnö... envis!? Kanske lite... Eller bara ogilla kommunalsnöret.

    SvaraRadera
  8. huuu, jag hatar att cykla! det är verkligen något av det värsta jag vet, jag vet inte varför men det är verkligen inte min grej... jag går mycket hellre. nu jobbar jag ju i jonsered så går jag kanske inte gärna till jobbet men när jag jobbade i johanneberg gick jag hellre 50 minuter till jobbet än tog cykeln. men jag tycker att ni som cyklar överallt är fruktansvärt duktiga faktiskt :)

    och du, den där apan är skitläskig. och jobbig som fan!

    jimmy slutade med skånskan när jag började prata skånska tillbaks och mest lät som Gun i Kvarteret Skatan, då blev han rädd ;)

    SvaraRadera
  9. Blev mycket nöjd när jag skådade ditt banana bread på bänken i fikarummet...missade ju tyvärr dina Whoopie Pies sist. Men den här gången bad jag om lov att tjuvsmaka innan den officiella fika-stunden då jag skulle iväg, vill ju inte missa ännu ett bakverk från Tant Russin. Supergod, jag skar runt en nöt och njöt! Hade jag kunnat med så hade det slunkit ner fler bitar ;-). Keep 'em coming!!!

    SvaraRadera
  10. Snygg cykel! Jag hade garanterat cyklat hundra gånger oftare om jag hade en sån liten pärla!

    SvaraRadera
  11. Moma, plötsligt händer det, eller vad säger man?

    Mårtenssons, tack Håkan för tipsen både när det gäller whiskey och cykling (inte så bra kombo kanske).

    Amy, Tack ska du ha, jag tyckte jag fick till det rätt bra jag. :D Men FY vilken läbbig liten tjuv du råkade ut för!

    Hovkonditorn, funderar på dubbdäck faktiskt.

    Caroline, Allt blir lite roligare med en snygg cykel och en god kaka!

    Alexandra, bryt ihop och kom igen eller vad det heter. Jag har alltid varit en latmask, så kan jag så kan alla. Ha ha, ja han skulle inte få smaka på kakan, apan!

    Sofie, då är vi två - gött!

    Pernilla, jag känner mig hurtig som det värsta. Men gå, det är bra det med! Synd att det varken går att gå eller cykla till Jonsered bara.. He he, tänk att ha Gun på besök.

    The Marie, nu har du öppnat Pandoras ask! Vad kul att du gillade den!

    Helena, det blir faktiskt lite roligare med en snygg cykel!

    SvaraRadera
  12. Hej! Cool cykel och god kaka =)
    Önskar dig en trevlig torsdag!
    kramkram

    SvaraRadera
  13. ÅH herre gud vilken cykel! En sån MÅSTE jag ha!

    SvaraRadera
  14. Fy FABIAN vilken fin cykel du har!!!! En sådan kanske man ska önska sig av tomten?!

    SvaraRadera
  15. Underbart år att cykla till jobbet. Jag, som aldrig tränar annars, har nu cyklat till och från jobbet (ca 35 minuter tar det) sedan augusti. jag har aldrig någonsin varit så vältränad!

    SvaraRadera
  16. Vardagslyx, Tack och tack!

    Josefine, så kände jag också första gången jag såg den. Love at first sight!

    Charlotta, bäst du expressbudar tomten!

    Fröken Dill, vad du (och jag!) är grym(mma)!

    SvaraRadera
  17. Snyggaste cykeln någonsin!

    SvaraRadera
  18. Jag tillhör dem som cyklar i stort sett överallt. Jag tog körkort väldigt sent och har aldrig lärt mig gilla köra bil. Pendel eller liknande har vi inte och buss är inget alternativ. Cyklar jag till jobbet tar det 15-20 minuter. Tar jag bilen tar det lika lång tid för att leta parkering och gå in... Hade jag dessutom en så fin cykel hade valet varit ännu enklare.

    SvaraRadera
  19. Tina, korrekt!

    Remsan, cykla är the shit. Det går mycket snabbare för mig att cykla till jobbet än att åka kollektiv, så valet har blivit enkelt.

    SvaraRadera
  20. Haha, ännu ett underbart roligt och uppmuntrande inlägg av Tant Russin ;) Hoppas inte du vurpade med cykeln idag då, på årets första superhalkmorgon. Ungefär så som du beskriver det kändes i lördags morse då jag gav mig ut i blåst och pissregn rent ut skrivet, för att träna bodypump och spinning inomhus. Sedan på igen med redigt genomblöta (regn?)kläder som fått ligga inknödda i ett av omklädningsrummets skåp. Ibland undrar jag vad det är för fel på mig ;-)
    Men jag förstår inte dethär med att vara vältränad för att "cykelpendla". Själv har jag cykelpendlat i 20 år, vanligtvis sträckor på minst 30 min, och om jag inte tränar utöver det tappar jag allt vad form och kondis heter i ett huj.

    Det må vara att bananer är för apor men jag smaskade iaf glatt i mig dem medan de andra på Fighter Centre slurpade den ena efter den andra skumma tetraförpackningen med oklart innehåll. Banankakan verkar onekligen som ett både nyttigare och definitivt godare alternativ.

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails