lördag 6 november 2010

Schyssta bananer!

Jag kan inte skryta med att jag aaalltid köper ekologiskt och rättvisemärkt, men inte heller helt sällan tänker jag en extra gång och skickar ner den vinkande kvinnan eller kravmärket i kundkorgen. Jag gissar att många är som mig, vi gillar idén men är dåliga på att agera. Därför tror jag att den här tävlingen tjänar sitt syfte - den har ju i alla fall fängslat mig. Nog med prat, jag lämnar all kunskapsspridning till experterna i länkningarna och gör det som jag gör bäst: bakar.

Banankaka med apelsinfrosting

2 ägg
2.5 dl strösocker*
70 gram smör
1 dl mjölk
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1.5 tsk vaniljsocker*
1 tsk malen kardemumma*
1 tsk kanel*
2 mogna bananer*
1 tsk citronsaft
50 gram valnötter*

200 gram philadelphiaost
25 gram smör
1 dl florsocker*
0.5 st apelsin, skalet + 2 tsk saft
choklad*

*finns som rättvisemärkt produkt enligt Fair Trade produktdatabas

Gör så här
Sätt ugnen på 200 grader. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smöret i kastrull och häll i mjölken. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Mosa bananerna med citronsaften och hacka valnötterna.
Vänd, vispa inte, ner alltihopa i äggblandningen. Häll smeten i en smord och mjölad springform av mindre modell, jag använde en form med D=20 cm.
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 45 minuter, eller tills provstickan är torr.

Låt svalna och vispa under tiden ihop frostingen: rör osten smidig, blanda i rumsvarmt smör och florsocker. Smaksätt med saften och skalet av apelsinen.
Dela kakan på mitten på längden. Bred knappt hälften av glasyren på en av bottnarna, lägg på den andra och bred resten av glasyren på toppen.


För garneringen: smält choklad med lite matolja i mikron. Rita av Fair Tradeloggan på ett vanligt papper, lägg smörpapper över motivet och spritsa choklad på konturerna, jag använde en sprits från Lékué. Ställ försiktigt in i kylen för att stelna. Ännu försiktigare, ta loss chokladmönstret från pappret och placera på kakan. Voilà!

2 kommentarer:

Related Posts with Thumbnails