måndag 5 september 2011

Hur bra var Bra Mat?

Ni är kanske lite nyfikna på mässan om vegetarisk mat, Bra Mat, som huserade på Svenska Mässan i lördags? Nyfiken var i alla fall jag, så jag tog min rosa springare (cykeln) och rullade mot Korsvägen. Klockan 11.00 var jag på plats, och sanningen att säga så var jag ute innan 12 faktiskt. Det var inte så stort som jag hade hoppats på.

Det allra bästa samlades också precis vid entrén, nämligen Ekko Gourmet och Lejonet och Björnen. Ekko Gourmet har jag spanat inte lite den senaste tiden, och fick äntligen chansen att provsmaka mig igenom en stor del av deras utbud. Läs mer om historien bakom företaget, och deras produkter på hemsidan. Hur sjysst är det inte att prata lite med mannen i montern och du upptäcker att det är grundaren och receptkreatören du pratar med? Lemon Masala Burger, A la Lindström, jordnötsbiffar - ja ni hör ju?

Och Lejonet och Björnen delade ut gratis sorbet, vem kan motstå? Inte många, för kön var längst i hela mässhallen.

Längsta kön.

En överraskande stor det av mässan var inriktat på Raw Food. Inte vad jag hade väntat mig, och inte heller något jag för stunden är speciellt intresserad av, så det var lite av en besvikelse.

Ja den var god! Även om den var rå...

I övrigt fanns det en del utställare med veggo-korv och -pålägg, en asiatisk grossist, havre- och soyaprodukter. Ganska många mindre aktörer, vilket såklart är kul.

Hung Fat Trading var där och visade sitt vegetariska utbud

(Ska man inte ens kunna tugga tuggummi utan att känna sig inkorrekt?)

Till nästa år hoppas jag på en större mässa, med både små och stora utställare.

Annars då? Måndag, och måndagshumör (don't even ask). Jag försökte muntra upp mig själv och Herr Russin med en vardagsfavorit, nämligen den berömda
Rödgröna röran, pasta med ajvar, svamp och bönor (klicka på bilden så slussas du automagiskt till receptet). Efter middagen kändes det lite bättre, och efter säsongens första avsnitt av Ensam Mamma Söker, ja då var man nästan tillbaka på banan.


Jo, men nu känns det ganska bra, vi ska nog överleva den här veckan också!

Update: Mäh! Nu glömde jag ju att berätta att jag vann ett sjukt stort kex-paket hos Coquina. Sex kartonger med Göteborgs Kex Utvalda, får knappt plats i skafferiet. Nu jäklar ska här ätas ost! Jag tackar och bockar och tuggar...

9 kommentarer:

  1. Vad kul med en vegetarisk matmässa! Måste jag se till att inte missa nästa år. Är väldigt förtjust i Ekko Gourmets produkter :-)

    SvaraRadera
  2. Låter spännande, fast det inte var jättestort! Ekko gourmet hittade jag på citygross för inte så länge sedan, hade aldrig sett dem innan! Jordnötsbiffarna lockade men jag har ännu inte inhandlat dem... raw food har jag heller inte fastnat för, men jag försöker att vara öppen för det också. Jag gillar ju VARM mat! ;)

    Ska kolla in receptet på röran, låter fantastiskt god! Oh, och grattis till vinsten!

    Vad kul att du kan hitta lite inspiration hos mig =D

    SvaraRadera
  3. Sv. Ja, äpplen och vit choklad passade utmärkt tillsammans, på minde lite grann om gino, dvs. vääldigt gott ;)

    SvaraRadera
  4. Automagiskt... hehehe. Det var jättelänge sen jag såg någon använda det ordet!

    Jag var bortrest öve rlördagen och missade Bra mat-mässan. :( Tråkigt att den var så liten, jag tänker bara på den ENORMA mässan Passion för mat som var i februari - det hade varit superspännande att ha en vegomässa av den storleken. Fast det är väl inte bara negativt kan jag tänka, det betyder ju att det finns utvecklingsmöjligheter! Haha, jag kanske ska försöka knö mig in med ett grönkålsbord till nästa år, vad tror du? ^^

    SvaraRadera
  5. Louise, Vi håller tummarna att det blir nästa år också!

    Alexandra, Jordnötsbiffarna var goda, ganska mycket tuggmotstånd vilket jag tycker om. Jag gillar också varmt mat, speciellt nu de här kommande årstiderna..

    Plommonet, Underbart ord, tycker vi borde använda det oftare! Precis, jag jämförde den också med Passion för mat, kanske därför jag blev lite besviken? Grönkålsbord nästa år, givet!

    SvaraRadera
  6. jag missade också mässan, mest för att han som lovat att gå med mig var sjukt bakis och låg och kräktes hela dagen och jag ville inte gå ensam. men nu tänker jag att jag kan gå nästa år när den har utvecklats lite mer ;) och det här med raw food alltså... vad är grejen? jag tycker det låter asäckligt.

    SvaraRadera
  7. Pernilla, du sa precis vad jag tänkte men inte vågade skriva eftersom jag är en sån tönt.
    Hmm hoppas du inte låg och lyssnade på kräkisen hela dagen, och hittade på något annat istället.

    SvaraRadera
  8. Vill också gå på vegomässa! :P

    SvaraRadera
  9. Åh, vi var också dit, en sväng. Jag hade förväntat mig mer smakprov, mer inspiration och ja.. Mer helt enkelt. Så lite besvikna var vi när vi gick därifrån, då det kändes som att det mest bara var yoghurt överallt. Men vi var glada att vi varit där och så, och fått med oss två förpackningar matlagningsgrädde hem! (Vi kom lite sent dock, så glassen var slut..)

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails