måndag 1 november 2010

Rödgrön röra

Det är något med persilja som har fångat mig. Förr var den bara den gröna kvisten som var i vägen på kafésmörgåsar, ibland tuggade jag i mig den med grimas. Det kan möjligtvis vara det libanesiska köket som har fått mig på andra tankar, för vem älskar inte tabbouleh? Jag sitter inne på ett fierce recept på denna anrättning som jag kommer dela med mig av inom snar framtid men innan dess en snabb måndagspasta! Med massor av persilja förstås.

Svamppasta med smak av ajvar och persilja
4 port

25 gram torkade trattkantareller
1 stor gul lök
olivolja
1 burk cannelinibönar
1 kruka bladpersilja
2 dl ajvar relish
salt
svartpeppar
4 portioner pasta, typ gnocchi

Gör så här

Börja med att lägga svampen i blöt en stund innan. Hacka löken fint och fräs denna med svampen. Koka undertiden pastan. Ta av pannan med svampröran av värmen när pastan är klar. Häll i bönorna, hackad persilja, ajvar och slutligen pastan. Salta och peppra, blanda försiktigt bönorna har en tendens att gå sönder. Servera med råkost (vilket skönt retro-ord, vem mer tänker på bamba?), här i huset blev det tunt skivad rödkål och rivna morötter med lite balsamoci.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails