måndag 29 november 2010

En vanlig men ovanlig pannacotta

Som sagt så bjöds det på veganmat i lördags, och trots den triumf som infann sig med bönchilin så ville jag även bjuda på en efterrätt. Jag gjorde det väldigt lätt för mig och vispade ihop en pannacotta av veganvänlig havregrädde och Gelesocker multi. Satt som en smäck! Receptet finns på baksidan av sockerpaketet.

Vegansk pannacotta med björnbär och mango
4 port

1 dl gelesocker
4 dl havregrädde
1 vaniljstång

2 dl björnbär
1 st lime, rivet skal
1 msk socker
1 dl mango i bitar

Gör så här
Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna, vaniljstången, grädden och sockret i en kastrull. Låt koka upp och koka drygt 30 sekunder. Häll upp i portionsformar och låt stå i kyl några timmar. Blanda björnbär, socker och rivet limeskal. Låt stå en stund.

Vid servering lägger du på björnbären och toppar med mangobitar och en chokladfigur.


Utfall? Mjo, inte dumt alls. Jag är en newbie på havregrädde, så jag blev ändå positivt överraskad. Dock fanns det inte helt oväntat en lite "havrig" bismak i pannacottan så nästa gång blir det nog vanlig grädde... Sockret är en keeper dock, så slipper man slabba med gelatin. Thumbs up för Gelesocker Multi helt enkelt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails