söndag 7 november 2010

Feast on Middle east

Jag spinner vidare på persilje-spåret, och bjuder som lovat på ett grymt recept på persiljesalladen från mellanöstern. Servera som en av många smårätter, på buffé eller som tillbehör till någon proteinkälla.

Tabbouleh
4 stora portioner

300 gram bladpersilja
2 medelstora tomater
4 st salladslök
0.5 dl hackad mynta
1 tsk salt
1 dl olivolja
1 dl citronsaft
1 dl okokt bulgur
peppar
1 granatäpple

Gör så här
Börja med att lägga bulgur i blöt för att mjuka upp den. Jag antar att man även kan använda kokt kall bulgur. Hacka persiljan fint fint. Det kan tyckas att 300 gram persilja är alldeles för mycket, men lita på mig, ös på med persiljan.
Hacka även tomaterna, myntan och löken fint. Blanda allt grönfoder i en stor bunke. Tillsätt olja, citronsaft, salt och peppar. Smaka av så att den blir så bra som du vill ha den. Blanda väl, och tillsätt även den halvmjuka bulgurn. Peta ut granatäppelkärnorna och blanda i även dessa. Låt stå några timmar i kylen så att allt får götta till sig, samt så att bulguren suger åt sig lite vätska.

Hackade färgglada grönsaker

Tips! Den blir godast om den får stå över natten tycker jag. Dessutom: det bästa är om du kan köpa persiljan i buntar i en grönsakshandel istället för i plastkrukor i din mataffär, jag vill gärna tro att bladpersiljan har bättre kvalitet, samt att det går åt en jäkla massa persiljekrukor för att få 300 gram.


Klar att servera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts with Thumbnails