torsdag 14 april 2011

In your face kladdkaka!

Det började bra, jag hade bestämt mig för att äntligen baka kakan jag dreglat över ganska länge. Receptet har cirkulerat på bloggar omkring, men kommer ursprungligen från boken "Två systrars söta".

Jag har aldrig riktigt kommit överens med kladdkakor och brownies. De brukar helt sonika bli för torra. Jag tror jämt att de är för lösa när angiven gräddningstid är slut. Dessutom har jag en fix idé att vår ugn är lite defekt. Jag drabbas alltså av hybris, tror jag mig veta bättre, och låter kakan stå alldeles för länge. Så även den här gången.

Till och med Herr Russin hade lite svårt att hålla god min när han försökte övertala mig att "den är inte aaalls för torr". A for effort. Jag ställde kakan i kylen och tänkte rädda den genom att servera den med en massa grädde och hallon. Ikväll, när söttanden värkte, gav jag en bit kaka en chans till. Döm min förvåning när den hade göttat te sej, som vi säger här i Göteborg. Kakan hade antagit en tryffelliknande konsistens och var krämig och god. Skrattar bäst som skrattar sist vrålade jag (inombords) i köket. Men jag rekommenderar ändå att följa tidangivelsen i receptet, det tänker jag göra nästa gång.

Brownie med cream cheese och hallon
Springform D20

150 g mörk choklad (minst 50% kakaohalt)
100 g smör
1 dl socker
2 ägg
1.75 dl vetemjöl
0.5 tsk vaniljsocker

200 g cream cheese
1/2 dl socker
1 ägg
1 msk vetemjöl
ca 2 dl hallon

Gör så här
Smöra och mjöla en form. Smält chokladen och smöret i en skål över vattenbad. Vispa socker och ägg pösigt. Rör ner chokladsmeten och tillsätt mjöl och vaniljsocker. Blanda till en slät smet och häll den i formen.

Vispa i en separat skål ihop alla ingredienserna till cream cheese-smeten. Häll den över chokladsmeten i formen. Dra med en kniv några tag i smeten så de blandas lätt. Tryck försiktigt ner hallonen.

Grädda ca 20 min (jag upprepar, 20 minuter), 175 C, och låt kakan svalna. Låt den sedan stå i kylen ett par timmar och skär den sedan i rutor, ca 15 st.


Jag halverade receptet på chokladsmeten men behöll mängden cream cheese-smet. Inte alls misslyckad konstaterades det. Fin blev den också! Och lätt som en plätt (om man bara kan förstå siffror). Chokladsmaken var tyngre än många andra liknande kakor, men lättades upp med söt creme cheese och syrliga hallon. Kan komma att bli en återkommande gäst hos Tant Russin.

4 kommentarer:

  1. Oj, vad gott det här lät! Mm.. Måste testa! Kanske något man kan bjuda på istället för en födelsedagstårta? Eller måste man göra tårta? Det här lät ju mer som något i min smak..

    SvaraRadera
  2. Den var smaskens, och blev godare med tiden (inte för lång tid kanske..). Helt klart ett bra substitut till tårta!

    SvaraRadera
  3. Hahaha, jadu, det problemet är du inte ensam om! Är själv ofta nervös över att det inte skall vara färdiggräddat, och så står man där sedan med något halvtorrt, för att man av någon anledning inte vågade lita på receptet. God ser den ut, i alla fall!

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att höra Filippa, att jag inte är själv med denna fix idé. Vi får jobba på detta, kanske ska vi starta någon form av stödgrupp? ;)

    God ser den ut, och god blev den till slut!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails