lördag 9 april 2011

En lyckad receptfusion

Om eller när man har en hel dag fri tycker jag det är roligt att speja efter recept en del av dagen, för att sedan handla och laga något nytt och fräscht. Ibland mynnar receptjakten i en copy/pastelösning, det vill säga att jag följer mitt nyfunna recept till punkt och pricka. Ibland blir det att man tar lite av det bästa från olika håll och testar sig fram. Som i söndags då Arla, Hemmafru-Lotta och min egen fantasi fick samarbeta. Det blev en rätt där delarna tillreds lite var för sig, men inte speciellt komplicerat ändå. Det gäller bara att du har lite tid tillgodo.

Ugnsbakade grönsaker med belugalinser och chevrekräm

2 auberginer
1 röd jättepaprika
2 små rödlökar

300 gram cocktailtomater
1/2 msk rörsocker
1/2 dl olivolja
färsk timjan
1 klyfta vitlök

50 gram chevre
1 burk mezeyoghurt
salt
peppar

4 dl belugalinser
2 lagerblad
1 tsk salt

Gör så här
Börja med att förbereda tomaterna, de tar längst tid. Sätt ugnen på 125 grader. Halvera tomaterna och lägg i en ugnsfast form. Blanda ihop olja, salt, socker, tunt skivad vitlök och timjan efter smak. Baka i ugnen ungefär 1 1/2 timma.

Dela auberginerna i båtar, typ åtta bitar av varje. Salta och låt stå en stund för att dra ut vattnet. Dela undertiden paprikan i större bitar och rödlöken i klyftor. När tomaterna har ungefär 30 minuter kvar torkar du av auberginerna och slänger in i ugnen tillsammans med övriga grönsaker. Salta och peppra dessa efter smak. Höj temperaturen till 175 grader. Låt grönsakerna bli mjuka och nästan lite svarta på kanterna.

Koka linserna, enligt förpackningen, med salt och lagerblad. Rör ihop yoghurten med mosad getost, svartpeppar och salt. Servera!

Belugalinserna var en höjdare, en bra smak och en trevlig konsistens, mjuk utan att bli mosiga. Kombon av alla delar gav en varm och mättande känsla. Många smaker och gott gott gott! Tomaterna ser jag som ett tillbehör som kan användas i många olika sammanhang. Auberginer kan ju vara lite tråkiga och träiga, men idag tog de en av huvudrollerna och smakade mycket bra!

1 kommentar:

  1. Åh, ungsrostade grönsaker är en av mina favoriter!

    Angående recept till förrätt så svarade jag hos mig, men tänkte att det var bäst jag svarade här också. Ge mig en hint om vad mer du ska servera, vilka kryddor ungefär och om det är kött, fisk eller skaldjur så ska jag slänga upp någon
    trevlig förrätt!

    På tal om linser så är det några som har utlyst en linssoppans dag- haka på du med vetja!
    Kolla här för mer info: http://momaskitchen.se/2011/03/24/linsoppans-dag/
    Trevlig lördag på dig!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails