lördag 22 mars 2014

Una stagione

När matbloggsmaffian har knytis och tolkar våren: citron, halloumi, blomkål, ramslök, fikon, konjak, ägg, kirskål, potatis, fetaost, sparris, zucchini, vinbladsdolmar, persilja, ruccola. Vivaldi - försök matcha den gröna sköna symfonin om du kan!

Zucchini- och halloumiplättar
15 st små

400 gram zucchini
1 tsk salt
1 paket halloumi (200 gram)
1 liten gul lök
1 dl (panko-)ströbröd
2 msk maizena
1 ägg
svartpeppar
olja att steka i

Gör så här
Riv zucchinin. Lägg den i en bunke tillsammans med salt (var försiktig med saltet, då osten är salt som den är). Låt dra en timme, krama sedan ur så mycket vätska du bara kan. Riv osten och löken, blanda med zucchini och övriga ingredienser. Ställ kallt i en halvtimme och forma sen plättar av smeten. Stek i rikligt med olja, några minuter på varje sida. Du kan låta biffarna rinna på papper om du vill. De funkar alldeles utmärkt att frysa in faktiskt.


Bra biffar det här! Saftiga och salta, men rätt fräscha med hjälp av zucchinin. Lätta att steka och lätta att sluka.

Ikväll blir det halvåtta-middag hos Johanna, det var på tiden! Jag är taggad och laddad och h-u-n-g-r-i-g. Trevlig fortsatt helg önskar jag er!

18 kommentarer:

  1. Mm, låter riktigt gott säger jag på den! Så skönt att våren är här, tänk vad jag längtar efter den varje år!

    Trevlig helg fina!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Tema VÅREN - underbart. Och sådana där squashbiffar med gnisslig halloumi i är ju genialt. Här hemma hade vi premiär för utegrillning igår. En hel ekologisk kyckling i långsam grillning/varmrökning och så ramslökscreme och en potatissallad med primörer till den. GOTTTTT!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste hos dig, jäklar så fint det såg ut. Och vårigt!

      Radera
  3. I dag är det härlig vår men blåser rätt bra. Solen lockar och jag vill ut i trädgården och gräva. Tio säckar jord ska köpas och spridas ut. Så skönt!

    Jag hittade fina flamingos och tänkte på dig http://broarne.se/rice-trofflamingo?utm_campaign=140323&utm_source=getanewsletter

    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  4. Hurra för receptet! Ni har så himla goda träffar och jag tänker på er varje gång. Jag försöker förtränga alla jag missade på den senaste MBT:n och fokuserar på dessa gudingar som ska lagas till middag. Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enjoy! Jag ska laga din Sedona Stew idag så det jämnar ut sig! :D

      Radera
  5. Jädrar om du inte har fixat vår vegetariska middag till nästa vecka, Kim, tackar!

    Kramar på dej

    SvaraRadera
  6. Gah, hann aldrig smaka på dem innan de tog slut! Har iofs gjort liknande i vintras (visst är de från Gordon Rameay?) och hade morötter i också.

    SvaraRadera
  7. Alltså era matbloggsträffar... Jag dreglar varje gång när jag följer bildflödet på IG.
    Jag har gjort liknande biffar med halloumi och squash. Blev supergoda! En återkommande lat lunch jag brukar äta är tärnad, stekt halloumi, squash och paprika. Passar fint ihop.
    Ha en fortsatt fin vecka. Kam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Lat lunch" - låter fint i mina öron :)
      Kram!

      Radera
  8. åh, så goda de var! så gott allt var! och så skönt det var att inte vara helt kräkmätt på vägen hem för omväxlings skull :) ser redan fram emot nästa träff! då ska jag ta med mig risgrynsgröt och pepparkakor!

    kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bara man kan motivera det, och det är gott så är allt okej tycker jag! Kräm!

      Radera

Related Posts with Thumbnails