tisdag 28 maj 2013

Level 3 of 3 complete

Tillsammans med en armé (kapten Ipren, major C-vitamin, löjtnant Strepsils och menig Panodil) lyckades jag och min kropp besegra fienden. Den lyckades inte få fäste utan skadesköt oss lite bara. Hurra för kroppen!

Och både kroppen och cykeln höll hela Hisingen runt. Hurra igen! Jag har varken ont i röva eller träningsvärk så jag antar att jag är i tämligen god form ändå. Göteborgsklassikern är alltså avklarad! Göteborgssimmet (1 km), Finalloppet (1 mil) och Hisingen runt (5 mil). CHECK! Nu kan Pappan och jag klappa varandra och oss själva på axeln tycker jag.

Från några klappade axlar till ett styckat innanlår. Kött e gött.

Lövbiff 3P
4 port

4 stora ekologiska svenska lövbiffar
10 cm purjolök
2 mindre päron
1 burk creme bonjour pepparrot
salt
peppar
smör
2 1/2 dl matlagningsgrädde
2 msk viltfond
2 1/2 dl vatten
(1 klyfta svart vitlök)

Gör så här
Är lövbiffarna tillräckligt stora, dela dem på mitten. Strimla purjolök och fräs mjuk. Dela päronet i små bitar och vänd runt med löken några minuter. Bred färskosten på varje bit lövbiff, salta och peppra och toppa med en matsked eller mer av lök- och päronröran. Rulla eller vik ihop till knyten, använd en tandpetare att fästa med.

Bryn några paket i taget i en panna, i smör såklart. Häll på grädde, fond och vatten och mosa eventuellt ner en svart vitlöksklyfta. Blev det något över av osten så släng ner den också. Låt sjuda under lock tills lövbiffarna är riktigt möra, helst en timme. Servera med ris eller potatis och helst ugnsrostad blomkål.


Såsen blev grymt god och så även rulladerna. Men lite färskriven pepparrot i fyllningen hade inte skadat. Jag vill nog påstå att rullader är det bästa sättet att tillaga en lövbiff, det kan ju bli rätt torrt annars. Eller vad säger ni?

Imorgon är det läsecirkel igen. Och jag måste panikläsa boken, igen. Att man aldrig lär sig... Vi hörs!

18 kommentarer:

  1. Men oj vad ni är duktiga och flitiga!!! Vilken god rätt du lagat här!! Mums!!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bra kämpat! Grattis till en fixad Göteborgsklassiker! Jag skickar axelklappar till både dig och russin-pappan för er bragd =)

    SvaraRadera
  3. Bra jobbat där! Blev lite sugen på att testa. Gbg-klassikern alltså.
    Ja, även rulladerna skulle jag kunna sätta tänderna i. Lövbiff köper jag aldrig. En kollega sa att det är gott o grilla. Jag är tveksam.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gör det! Det har varit väldigt motiverande för träningen. Grilla lövbiff? Hmmm

      Radera
  4. Grym övergång! ;-) Och GRATTIS!! Bra jobbat hörni! Kram

    SvaraRadera
  5. Ha, hyfsad god fysik! Själv blev jag utmanad på 60 meter, längdhopp och spjutkastning av min kollega igår, jag vann två av tre grenar och jag har träningsvärk idag(fast det skulle jag aldrig säga till honom)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha knäppa grenar, när testade man det sist liksom?! Inte konstigt att du har träningsvärk!

      Radera
  6. Grattis till världens bästa Russin, vilken kämpe du är, ja ni båda är ju det! Och det där med konditionen, den måste ju vara hur bra som helst!

    Rullader och börsar är kanoners att kocka till lövbiffen till, men vi har faktiskt en gratäng/låda också som blir en höjdare, förvånansvärt saftig blir den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cyklande alltså, det gör susen för fysiken! Tack!

      Gratäng kan jag absolut tänka mig!

      Radera
  7. Grattis! Vilken bedrift. Och dessutom sjuk och fullproppad med piller. Du får en klapp på axeln av mig med! Heja, heja, heja!!

    SvaraRadera
  8. Respect tjejen, du är ju bara bäst alltså! Stort grattis duktiga du som fixade detta och detta i synnerhet när du var sjuk... som sagt respect! :) Kram!

    SvaraRadera
  9. Men jisses, kvinna! Nu när du klarat av allt det där behöver du ju sitta still resten av livet. För att kompensera, liksom. Galet bra! Jag säger bara: respekt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha om det ändå vore så enkelt :) Tack!

      Radera

Related Posts with Thumbnails