måndag 24 november 2014

Himlen i hallen

När klockan ringde i morse 06.21 (kan liksom inte ställa den på jämna tiotal, pga tics) var jag trött, så trött. Regnet smattrade en uppmaning som lät ungefär såhär: "snooza, snoohooza - det är du allt värd". Det var jag och det gjorde jag. Väl på cykeln till jobbet, när jag kände hur regnet vätte igenom ända in till huden trots dyraste regnkläderna, tänkte jag att "Det är nu jag borde haft bil". Men samtidigt fick jag sms från kollegan som meddelade att han satt fast i trafikstockning och skulle bli sen. Så då vann jag ändå på något sätt.

Jag är fortfarande trött dock. Kanske är det jetlag, för jag har nämligen varit i Somalia, Rumänien och Pakistan i helgen. Global Kitchen slog den här gången upp restaurang i Konsthallen. Konsten som presenterades var konstig, men sällskapet och atmosfären trevlig. Maten var förstås awsome. Vi serverades somaliska piroger, oxsvansgryta med rumänska smaker och pakistansk kulfi.


Det ryktas om att nästa Global Kitchen är i början på nästa år - ni kommer väl?

En citron- och marängpaj kanske inte tar en till sjunde himlen så som lördagens kardemummaglass med mangosås, kaksmulor och pistagenötter gjorde. Men med frasig botten, sötsyrlig kräm och fluffiga marängmoln kanske vi når till femte/sjätte iallafall?

Citron- och marängpaj
3 dl vetemjöl
125 g smör
3 msk kallt vatten

3 dl vatten
1 1/2 dl socker
4 msk majsstärkelse
5 msk färskpressad citronsaft
3 äggulor
2 msk smör

3 äggvitor
1/2 dl socker

Gör så här
Skär kallt smör i små kuber, blanda med mjölet tills du har en smulig massa. Tillsätt vatten och arbeta snabbt ihop till den smidig deg.  Tryck ut i en pajform (ca dia 25 cm) och ställ in i kylen en stund. Sätt ugnen på 225 grader och grädda sen pajskalet i mitten av ugnen knappt en kvart. Låt svalna.

Blanda vatten, socker, majsstärkelse och citronsaft i en kastrull. Rör medan det kokar upp och sockret löses upp, ta av kastrullen av värmen. Separera ägg. Rör ner gulorna i sockerlösningen. Låt det sjuda upp utan att koka. Rör ner smöret, ställ att svalna. Häll den sen i pajskalet och ställ in pajen i kylen.

Vispa äggvitorna till ett hårt skum, vänd ner socker och vispa smeten hård. Bred marängen över citronkrämen. Grädda pajen på 175 grader tills marängen fått färg.

16 kommentarer:

  1. Jo tack, det där med morgonens cykeltur känner vi igen, båda två... Fy tusan vad det regnade och stormade. Men, finns inget annat val så får det gå ändå, man får tänka på all den gratis motionen som man ju får:)
    Det där globala köket låter så himla spännande, en väldigt bra idé! Fast marängpajen låter inte illa den heller...:)

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mer motion = man kan äta mer marängpaj! kram på er.

      Radera
  2. Ja, alltså fy satan vilket väder... Inatt vaknade jag flera gånger av stormen som tjöt utanför fönstret. Fast lite knäpp är jag för liiite mysigt tycker jag att det är. Men då cyklar jag inte till jobbet och fastnar inte i bilköer heller :-)

    Du måste förklara det här med Global Kitchen lite mer. Det är alltså inte en hemlig klubb för inbördes beundran, utan man får vara med? Låter ju i så fall som en alldeles utmärkt start på året att vara med på en jorden-runt-resa i Göteborg :-)

    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Global Kitchen är en del av föreningen Global Picnic. Alla kan och får vara med och ta del av det vi håller på med. Pop-uprestauranger, matmarknad osv. Kram!

      Radera
  3. Cheezus, vad gott! Allt med maräng går ju hem hos mig, haha!

    SvaraRadera
  4. Jag var likadan med väckarklockan innan, haha, konstigt det där. Jag kämpade mig förbi det efter semestern. Och marängpaj är verkligen himmelskt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kanske kan jobba bort det nästa semester ;)

      Radera
  5. Jet lag är inte att leka med, inte att cykla i regn heller. Har kollegor som cyklar och jag kan inte förstå det. Hade med säkerhet gett minst en elev en örfil om min dag skulle börjat med cykling i regn och blåst. Bör med andra ord låta bli...

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. wow det globala köket lät ju hur spännande som helst! Fina Kim :) kram Sofia

    SvaraRadera
  7. Vilken härlig tillställning och citronmarängpaj är en riktig favorit!

    SvaraRadera
  8. Jag svär många gånger över vädret när jag far fram på cykeln, men sen är det ju så mycket smidigare än att ta sig fram med bil. Plus att jag älskar känslan av att få upp ångan/pulsen istället för att sitta i en bil och huttra om morgnarna. Som en slags hatkärlek :-)
    Citronmarängpaj är en sån där ljuvlig sötsyrlig dessert som jag älskar! Dessutom grymt snygg!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails