tisdag 7 januari 2014

Ctrl c + Ctrl v

Vi var på restaurangen, förlåt matbaren, Spisa för några månader sedan. Enligt dem själva hämtar de inspiration från de "franska, spanska och italienska lantköken". Låter la bra änna? Ja, men det var det ju också. Inte wow-amagaaaad-måste-bo-här-bra, men BRA. Jag kommer gå dit igen, det är en sak som är säker. Miljön var trevlig, maten vällagad, servicen bra (men grejen med att den manliga personalen hade på sig hängselbyxor, det kommer jag aldrig förstå).

Tanken är att man delar flera rätter, små eller stora. Vi åt bland annat pizza med päron och getost, padrones med bea (och något mer som jag inte kan minnas). Men den rätt som gjorde mest intryck på mina smaklökar var stora italienska köttbullar i tomatsås: Polpette. Man kan ju inte ränna på varken restaurang eller matbar var dag, så då får man rulla sina egna bullar. Sisåhär.

Polpette al pomodoro
5 portioner

tomatsås
2 mindre gula lökar
2 vitlöksklyftor
2 burkar krossade tomater
1 dl vitt vin
1 tsk socker
1 msk balsamvinäger
2 tsk torkad basilika
salt
svartpeppar

köttbullar
500 gram blandfärs
1 dl smulor av vitt bröd
1 dl mjölk
2 ägg
1 dl hackad färsk persilja
1 1/2 dl finriven parmesanost
salt
svartpeppar

Gör så här
Finhacka lök och vitlök och stek mjuk utan att den tar färg. Ta därefter undan häften av löken till köttbullarna. Tillsätt tomat, vin, vinäger och kryddor. Låt puttra under lock medans du gör köttbullarna.

Blanda brödsmulorna med mjölk och låt det stå en stund innan du rör ner resten av ingredienserna (glöm inte löken). Blanda väl och rulla 20 större köttbullar. Bryn dem i smör tills de har en fin färg. Ta upp och låt svalna lite, så att de behåller formen, innan du petar ner dem i tomatsåsen. Låt sedan allt sjuda i drygt 20 minuter, gärna mer.


Servera förslagsvis med nykokt tagliatelle och lite extra parmesan.

Om dessa var lika goda som på Spisa det kan jag inte säga, men gott blev det! Persilja och vitlök är ju fina kamrater sedan länge och jag skulle tippa på att rivet skal av citron skulle passa riktigt bra. Sen att man inte behöver ta halva dagen till att rulla små små runda köttbullar är ju en grej man inte bör underskatta.

Jag var för upptagen med att äta för att fotografera det färdiga resultatet, men det är ju inte så att ni aldrig har sett ett par köttbullar i tomatsås innan, eller hur?


14 kommentarer:

  1. Alltså rulla köttbullar är inte min grej. Blir mer kött-högar. Inte hittat något bra recept som håller dem runda och dina i stekpannan...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad så länge de är runda innan jag steker dem...

      Radera
  2. SOFIE! man ska blöta händerna i kallt vatten mellan varje köttbulle. och hur de sen fortsätter vara runda i pannan tänker jag inte låtsas som att jag kan nåt om...

    och hej Kim! gott! Spisa. har jag ens hört talas om det? jag är så himla bortkommen när det gäller att äta ute i den här stan. Spisa. Det låter ju bekant. ser liksom en skylt framför mig... verkar väldigt inne det där med att beställa massa smårätter att dela på nu iaf. och köttbullar, det är tydligen det som ska komma nu efter hamburgervågen! fint att du hänger med i utvecklingen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. HEJ! Jag följer inte trenderna, det är jag som sätter dem. Glöm aldrig det.

      Radera
  3. Sofie; här är en till som inte alls kan konsten med köttbullar, varken röra ihop en god smet eller rulla bullar (Anki that is), men då tar man och slår sina påsar samman med en professionell köttbullsrullare istället:)

    Smaksättningen är hur god som helst Kim och citronspåret du är inne på är så rätt så.

    Kram på dej, Kim och ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får det bli nästa gång - citron!

      Radera
  4. Hi hi hängselbyxor på vuxna ; ) lite annorlunda om man säger så : ) ; ) Hoppas du får en fin söndag finis! kram Sofia

    SvaraRadera
  5. Alltså NO, män i hängselbyxor får mig alltid att tänka på Lennie i Möss och Människor!

    Men köttbullar i tomatsås det är fina grejer det, gärna med lite smält mozzarella och nyriven parmesan på, halleluja- det får det bli här i veckan!

    SvaraRadera
  6. Jag har hört många som säger att Spisa är bra. Dit får jag ju gå snarast då.

    Polpettes är finfint. Det jämte pesto är nog det min man helst vill ha till middag om han själv får välja. (Det får han inte!). Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men gå! Nu! :)
      Ha ha ha nä men du kan ju låta honom tro att han får välja. De blir så glada då.

      Radera
  7. Köttbullar i tomatsås är en stor favvo! Upplägget för den där krogen låter la görbra änna! Gillar verkligen att få kunna smaka så mycket som möjligt från menyn på en bra krog. Den får vi prova nån gång!

    Hoppas du har en fin vecka och att ni har fått lite snö som lyser upp?

    Kram!

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails