onsdag 12 september 2012

Om korv

Källor hävdar att det populäraste stället i Reyjkavik att äta på är en korvmoj. Japp, ni hörde rätt. Sedan 1937 har "Bæjarins Beztu Pylsur" varit i korvens tjänst. Man beställer "eina með öllu" - en med allt. Huffington Post hävdar att korven är den godaste i världen! Jag prövade tyvärr inte (så mycket mat, så lite tid ni vet...), men kunderna såg mer än nöjda ut. Bill Clinton har ätit där, och han har ju smak på livets goda (eller hur var det nu?).



Vet ni? I november ska jag gå en endagskurs i korvmakeri. Jag är spänd som ett korva-skinn inför denna aktivitet! "Under lättsamma former tillverkar vi tillsammans naturliga matkorvar med ett högt köttinnehåll och noggrant utvalda råvaror och kryddor. En inspirerande resa runt jorden; Italien, Spanien eller varför inte Argentina?" säger Medborgarskolan om sin kurs.

Mer korv-nytt: Göteborgs bästa korvmoj är ju givetvis Gourmetkorv på Grönsakstorget. De serverar kvalitetskorv med goda hemgjorda tillbehör, till exempel en grym surkål! Dessutom kan duköpa med dig korv i lösvikt och tillaga på hemmaplan. Nu (okej i juli...) har Gourmetkorv öppnat sitt andra hak, i Nordstan. Jag planerar ett besök å det snaraste... Gör det ni också!

16 kommentarer:

  1. Tack för tipset om Gourmetkorv på Grönsakstorget. Ska absolut den korvmojjen testa nästa gång jag är mina mammas hemstad :)

    SvaraRadera
  2. Vad kul att gå på korvkurs. Fast jag trodde först att du skulle hem till herr Mårtensson i Ystad på kurs ;). Gourmetkorv har jag aldrig besökt, däremot fick Lasse på Heden ett och annat besök på den tiden det begav sig i Götet. (så mycket gourmetkorv var det väl inte men kraven var inte så höga frampå småtimmarna på väg hem från krogen;))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vem vet, kanske Håkan kommer ha korvkors för oss allihopa så småningom?

      Lasse på Heden, det är inte illa det heller! Speciellt inte den tiden på dygnet.

      Radera
  3. Vad roligt med en korvmakarkurs. Nu blev jag lite avis....
    Vi var på Gourmetkorv en gång i somras. Har faktiskt påbörjat ett blogginlägg om det men inte kommit längre. Fantastiskt trevlig idé. Ligger kanske inte så bra men god korv!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns kanske platser kvar fortfarande?

      Läget kunde varit bättre, det håller jag med om, men korven - korven!

      Radera
  4. Respekt! Inbokad på korvkurs imponerar. Det är verkligen skillnad på korv och korv.

    Lovar att kolla in nämnda moj nästa gång jag är i Götet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har länge velat testa, men känns lite onödigt att köpa hela maskineriet själv, så då är det perfekt med en dagskurs.

      Ta med mig då! ;)

      Radera
  5. Gourmetkorv alltså? Aldrig hört talas om ens... Fast så är jag ju ingen korvmänniska direkt. Skulle köpa ett paket "vanliga" såna där hotdogs igår för första gången i livet och stod helt chockad över att de flesta hade en kötthalt på 34%, jag tog den dyraste med 56% kött i och inser nu varför vegetarisk korv och korv med "kött" i smakar nästan precis likadant... Nästa gång går jag till Gourmetkorv och köper istället!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Potatismjölhalten är väl hög iallafall!

      Ska det ätas körv ska det ätas riktig körv (som jag brukar säga... eller?)

      Radera
  6. Korvkurs alltså, det är grejer det! Då förväntar vi oss ett och annat korvrecept för oss att prova på sen! Perfekta sättet att rea runt världen på, genom olika kryddningar i hemmagjord korv, vi funderar just nu vart vi ska hämta inspiration från nästa gång:)

    Korvstället i Göteborg är antecknat, säkert kommer vi upp på besök igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visste väl att ni skulle gilla det här inlägget. ;)

      Radera
  7. Spännande med korvkurs!

    Grattis fina du till finalistplatsen, me so happy över dig och Emmys deltagande. Heja på er!

    SvaraRadera
  8. Korvmakeri, det låter det! Jag ska också gå korvmakarkurs i år, men det är mormor som lovat att jag ska få vara med när hon&morfar gör fläskkorv och annan korv innan jul - också väldigt spänd över det! :)
    Gourmetkorv har jag bara hört om och aldrig besökt - har du lust kanske vi kan slå våra kloka magar ihop och besöka Nordstan ihop? :)

    SvaraRadera
  9. TAck för tipset! Har sett det men inte testat det. Skall jag absolut göra. / Lisa

    SvaraRadera

Related Posts with Thumbnails